Kirjoittaja Aihe: Mitä tänään on päälläsi?  (Luettu 6943250 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19215 : 11.11.15 - klo:21:05 »
^Olinkin juuri tulossa kommentoimaan hieman samansuuntaista. Ymmärrän Villen pointin, etenkin kun monella amerikkalaisuuteen vivahtavalla elementillä on aina paikka sydämessäni, mutta nyt kun minulla on vihdoinkin nippu mittojen mukaan ompelijalla teetettyjä paitoja jotka sopivat minulle, käytän niitä. Mutta olen Ville kyllä samaa mieltä siitä että OCBD olisi hengeltään sopivampi, ja ainakaan ohut, sileä pukupaita ei mätsää tweedin kanssa.

James Bond käyttää myös pukupaitaa tweedin kanssa.

Näitä on hauska pohdiskella ja debatoida.






Mp

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 293
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19216 : 11.11.15 - klo:21:10 »
Yksivärinen pukupaita sopii mainiosti. Kuvioita kuvioiden päälle ei liene aina paras. Katsokaa vaikka Hunstmanin kuvia.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19217 : 12.11.15 - klo:10:20 »
Pukupaita käy hyvin. Olen aina ollut tuota mieltä ja Bond vahvistaa, kenenkään on nyt turha yrittää kiistää.

Tattersallit yms. menee heti larpingin puolelle, ellei satu olemaan Nallen mukana jahdissa. Pukupaita nostaa tweed-takin vähän ylemmäs, samoin kuin vaikkapa klubitakkia voi pitää chinojen tai suorien housujen kanssa, niin tweediä voi hienosäätää suuntaan tai toiseen. 

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19218 : 12.11.15 - klo:12:24 »
Tällä varmaankin haetaan sitä että pukupaita=kiiltävä paita. Tollasessa setissä pitäisi olla mattapaita, esim oxford (ei kuitenkaan pinpoint oxford tai royal oxford jotka ovat kiiltäviä kankaita). Aivan sama vaikka Bond käyttäisi mitä ikinä; jos kankaiden ominaisuudet ovat ristiriidassa, lopputulos on usein päin persettä. Ei kiiltävää kangasta tunkkaisen villatakin kanssa. Jos ei ole mattapaitoja niin kauppaan tai takki vaihtoon.

Kiiltävän ja matan yhdistäminen näyttää aina vähän pellepelotonmenolta, vaikka istuvuus olisi miten hyvä.
« Viimeksi muokattu: 12.11.15 - klo:12:35 kirjoittanut konda »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19219 : 12.11.15 - klo:12:41 »
...juu, kyllähän noita valkoisia pukupaitoja käytettiin jopa metsästystakkien kanssa silloin modernin tyylin alkuaikoina, 1800-luvun lopun Britanniassa. Samoin tweediset takit ovat siirtyneet toimistoihin asti tänä päivänä. Minä vain en tykkäile ilmeestä ja aion valittaa siitä jatkossakin. Tätähän voi vapaasti rikkoa, jos haluaa, sillä yhä harvempi tietää näistä Kaanonin Säännöistä. Tilanne on se kaikki kaikessa...tosin Keikarin foorumista on paha sanoa, sillä tämä paikkahan ei edusta todellisuutta, olemme iloisesti irrottaneet piuhan vuosia sitten.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19220 : 12.11.15 - klo:15:38 »
Tottakai paitakankaan tekstuurin ja olemuksen täytyy mätsätä (tweed-)takin kanssa. Jos mennään tuohon mun paitaan, on se mielestäni vielä toimiva tuon takin kanssa, mutta sileää pukupaitaa en siihen laittaisi, eikä tuo kuvan paitakaan optimaalinen ole. Lähinnä silti solmio ja liina arveluttivat, kun ei oikein tahtonut mitään hyvää yhdistelmää löytyvän.

Sikäli olen Villenkin linjoilla, että jollen olisi laittanut skragaa, niin ocbd olisi päällä. Mutta kun mulla on niin läski kaula ettei yhdenkään rtw-ocbd:n ylintä nappia saa mukavasti kiinni. Ne ovat muutenkin jo isoja kokoja, joista hihoja lyhennetty reippaasti.

Kaanonin Säännöt on hyvä tietää ja niistä on hyvä muistuttaa, perustuvathan ne vuosikymmenien evoluutiolle, toisaalta evoluutio jatkuu ja mustavalkoisuus rajoittaa. Mutta palautetta varten postasin, ja sitä sain. Kehitysvaiheessa oleva silmä kaipaa lisänäkökulmia löytääkseen itselleen parhaimmin toimivat ratkaisut, myös vaatekaapin sisällön nykytila huomioiden.


Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19221 : 13.11.15 - klo:21:48 »


Piru on yksityiskohdissa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19222 : 16.11.15 - klo:20:47 »
Viimeviikkoisen keskustelun johdattelemana sama tweed-takki kuin viimeksi, alla perus-oxford ja paljon hillitympi solmio- ja liina-yhdistelmä. Liina on kerman-, ei vitivalkoinen. Itse pidin aluksi tuota villasolmiota platkuna, mutta tuon liinan aisapariksi sopikin aika hyvin, vai?






vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19223 : 17.11.15 - klo:00:38 »
Mun mielestä tasapainoinen yhdistelmä, ei liian pliisu. Solmion solmu näyttää aika kookkaalta, ehkä sitä voisi kiristää?

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19224 : 17.11.15 - klo:09:33 »
Ei tippaakaan näytä pliisulta, oikein hyvä. Solmu tosiaan yhden nykäyksen kireämmälle niin se on siinä.

Kirjaskorpioni

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19225 : 17.11.15 - klo:17:37 »
Apologia: kuva on syksyiseltä sunnuntaipromenadilta lähiössä, siis vapaa-ajan ulkoiluyhdistelmä. Nappasin tikatun nahkaliivin Uffin tasarahaviikoilta puolipiloillaan, mutta se onkin yllättävän lämmin ja mukava. En hae konservatiivista ja siistiä bisnespukeutumista. Olen köyhä humanistitutkija ja anglofiili, joten nuhjuinen maalaislääkäri -look on lähempänä sydäntä.

Asteikolla nollasta sataan, kuinka pöljältä näyttää? Yllämainittu huomioon ottaen, voiko tuota pitää missään, vai kannattaako jättää hupailut sikseen?

Jaydee

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19226 : 17.11.15 - klo:18:29 »
^ Pirteä setti, siinä ei ole tarpeetonta varovaisuutta. Hyvin toimiva kokonaisuus. Joku varmaan sanoo, että kaulaliina ampuu värikkyydessään ja/tai kuvioinneissaan yli tai sen materiaali ei sovi keveydessään muihin. Mutta itse sanon, että välillä voi tehdä näin ja joskus kokeilla jotain rauhallisempaa ja raskaampaa.

Liivihän on samanlainen kuin SuitSupplyn tikattu bodywarmer eli siinä evidenssiä myös ajankohtaisuudesta.

http://eu.suitsupply.com/en/coats/burgundy-waistcoat/BW104.html

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19227 : 17.11.15 - klo:21:44 »
^^ Värit on mielestäni hyvin tasapainossa, muutenkaan en näe tuossa mitään riitasointuja. Kaulaliinakin maastoutuu hyvin tweedin ja nahan seuraan. Itse tykkään kovasti tämmöisestä -heh- rustiikkisesta meiningistä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19228 : 17.11.15 - klo:23:21 »
Nyt on Laurentiuksella todella hyvä setti. Toimii toimii.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« Vastaus #19229 : 18.11.15 - klo:14:36 »
Laurentiuksella komea tweedrotsi. Taitaa olla vielä sack?