Kirjoittaja Aihe: Non-iron vie terveyden?  (Luettu 8984 kertaa)

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Non-iron vie terveyden?
« : 11.12.10 - klo:23:00 »

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #1 : 12.12.10 - klo:10:01 »
CT:n paidoissa tuskin on kemikaaleja käytetty, olen törmännyt kyllä niihinkin paitoihin (en muista enää valmistajia) joissa varmasti on käytetty enkä aio koskea enää pitkällä tikullakaan niihin enää, hyh.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #2 : 12.12.10 - klo:13:09 »
Useimmiten non iron -paidoissa on jonkinlaista kemikaalia, jota en missään nimessä halua hikirauhasilleni. Tästä syystä jäi tuo Eton aikanaan pois käytöstä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #3 : 12.12.10 - klo:13:11 »
CT:n paidoissa tuskin on kemikaaleja käytetty, olen törmännyt kyllä niihinkin paitoihin (en muista enää valmistajia) joissa varmasti on käytetty enkä aio koskea enää pitkällä tikullakaan niihin enää, hyh.

Käsittääkseni rypyttömiä puuvillapaitoja ei pysty tekemään täysin ilman kemikaaleja. Suosituin kemikaali on itse asiassa formaldehydi, mutta ilmeisesti seokset vaihtelevat eri valmistajilla ja esim. CT:n paitojen kanssa ei kai ole ollut ongelmia edes allergikoilla. Enemmänhän valitusta aiheuttaa, että CT:n paitoja pitää silittää eli pitoisuudet eivät ole suuria, mutta tuohon hintaan eivät takuulla ole kemikaalivapaita.

Tosin en usko, että kalliimpienkaan valmistajien paidat ovat luomua.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #4 : 12.12.10 - klo:13:23 »
Silittäminen on mukavaa. Kunpa vain löytäisi jostakin kunnon hihalaudan: sellaisen, joka on kiinnitetty alustaansa tai silityslautaan päädystään eikä pohjasta, jotta saa vaivatta vedettyä hihan sen ympärille koko pituudeltaan.
Suositellaan täysraittiutta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #5 : 12.12.10 - klo:15:20 »
Silittäminen on mukavaa. Kunpa vain löytäisi jostakin kunnon hihalaudan: sellaisen, joka on kiinnitetty alustaansa tai silityslautaan päädystään eikä pohjasta, jotta saa vaivatta vedettyä hihan sen ympärille koko pituudeltaan.

Seuraavaksi varmaan väität, että siivoaminenkin on mukavaa? ;) Itse olen ulkoistanut siivoamisen niille, jotka sen osaavat tehdä, sen verta viheliäisestä puuhasta on kyse, silittäisivätköhän paidatkin, jos pyytäisi...

No, minä ainakin pidän sekä silittämisestä että siivoamisesta. Hyvin konkreettista elinympäristönsä parantamista. Kankaan osalta koskettaminen ja kauniin tyylin tuottaminen ovat mukavia asioita - sen takia pidän myös erilaisista ompelutöistä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #6 : 12.12.10 - klo:17:54 »
Itse olen ulkoistanut siivoamisen niille, jotka sen osaavat tehdä, sen verta viheliäisestä puuhasta on kyse, silittäisivätköhän paidatkin, jos pyytäisi...
Kyllä sen silityksen saa ulkoistettua, omasta mielestä ei tosin sen arvoista, kun on tuntitaksat ihan kohdallaan ja itsellä tuo silittäminen ei ole mikään ongelma. Siivoamisesta en kyllä pidä lainkaan.

Silitän tosiaan aina paidan joka kerta ennen käyttöä. Yleensä illalla valmiiksi aamua varten (kohtuu huono olen siinä että silittäisin kerralla kaikki paidat varastoon tai sitä mukaa kun puoliso niitä pesee).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #7 : 12.12.10 - klo:19:36 »
En tiedä viekö non-iron terveyden, mutta laiskaksi sille ylenmääräinen altistuminen näyttää tekevän.. Muutamaa erehdystä lukuun ottamatta kaikki paitani ovat ehdottomasti must-iron-osastoa, ja itse ne myös silitän. Yksi harvoja kotihommia, joista oikeasti pidän. Vuonna 2010 tuommoinen silittämisen lokeroiminen 'naisten töiksi' on muuten pikkuisen kornia.

Siivoamisesta en minäkään tykkää yhtään. Pitkin hampain ja pienellä ärinällä toki siitäkin suoriutuu.
get your kicks on route six six six

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #8 : 12.12.10 - klo:19:38 »
Mää silitän meillä myös melkein kaikki puolison vaatteet, vähintään 90% kerroista kun hänelle jotain pitää silittää niin minä teen sen. Silittäminen on ihan mukavaa, mutta en mää jaksa oikeastaan yli 30min kerrallaan silittää.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #9 : 12.12.10 - klo:20:18 »
Siivous kahdesti kuussa? Ne muut siivouskerrat (kaiketi pari viikossa) kai kuitenkin sitten siivotaan itse ja nuo kaksi kuukausittaista ovat sitten perusteellisia puunauksia?
Kaikki villa tottelee rautaa.

vicuna

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #10 : 12.12.10 - klo:20:21 »
Selvenipä miksi ainoa Turnbull&Asserin paitani on niin kova ryppyyntymään. Kyse ei olekaan heikosta laadusta, vaan pikemminkin päinvastoin. Se onkin ainoa käyttöpaitani, jonka silittäminen on tapana. Sen verran jaksan silittää ja se tuntuu jopa ihan kivalta, mutta en kyllä jaksaisi joka päivä uutta paitaa silittää.

Linkitetyn artikkelin perusteella vaikuttaisi siltä, ettei tuo kemikaali kovin myrkyllinen ole, jos ei itse oireita tunne. Pisti kyllä toisaalta miettimään kangastehtaiden työntekijöiden olosuhteita. Liekö millään paitafirmalla sertifikaatteja siitä, että kankaat on valmistettu asianmukaisesti tuuletetuissa tehtaissa?

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #11 : 12.12.10 - klo:21:05 »
Silittäminen on nykyään askareista sieltä rennommasta päästä, kun tällä hetkellä tuntuu, ettei juuri muuta ehdi kahden "aikaansaavan" pikkupojan isänä tekemäänkään, kun siivoamaan. Pojat järjestää uutta askaretta sitä mukaa kun saa toisesta päästä valmiiksi. Eli keskimäärin aina on lähes joka paikka sekaisin. Ai niin, ehtiihän sitä vielä laittamaan ruokaa, tiskaamaan ja kantamaan kaupasta lisää ruokaa. Aivan mahtavaa. Jos siivouksen ulkoistaisi, saisi joku päivystää täällä jatkuvasti : )

Keep Calm and Carry On.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #12 : 12.12.10 - klo:21:10 »
Meillä on kolme koiraa ja kaksi jossakin määrin epäsiistiä aikuista niin eipä täälläkään siistiä ole oikeastaan koskaan, koirat kun vielä vähän pelkää imuria niin ei sillä imurilla voi niitä seurata vaikka se olisi ainoa tapa pitää lattiat siisteinä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #13 : 12.12.10 - klo:22:31 »
Linkitetyn artikkelin perusteella vaikuttaisi siltä, ettei tuo kemikaali kovin myrkyllinen ole, jos ei itse oireita tunne. Pisti kyllä toisaalta miettimään kangastehtaiden työntekijöiden olosuhteita. Liekö millään paitafirmalla sertifikaatteja siitä, että kankaat on valmistettu asianmukaisesti tuuletetuissa tehtaissa?

Tuotahan on tutkittu ja tulokset ovat olleet ristiriitaisia.
Eihän toki kemikaaliseoksen pitäminen ihoa vastaan ja haistelu hyvää tee kenellekään, mutta en nyt tunnetumpien valmistajien paidoissa pitäisi ongelmaa suurena niin käyttäjän kuin valmistuksenkaan osalta. Sen sijaan kaikenlaisissa halpiksissa yms. voi hyvinkin olla melkoiset määrät kemikaaleja, joille altistuvat niin tekovaiheen pienet kätöset kuin sitten käyttäjäkin.

Itse ostan paidat enemmän tyylin mukaan, joten seassa on molempia ja ihan mielelläänhän noita silittää aina pyykin jälkeen. Samanlaista puuhastelua kuin vaikkapa kenkien huoltaminen.

Siivoaminen on sen sijaan ulkoistettu ja ei se vähennysten jälkeen paljoa tosiaan maksa. Etenkin kun sotkua ei taloudessa kamalasti tule, pienellä katsomisella vielä vähemmän ja kun molemmilla on töitäkin, niin mielellään lisää vapaa-aikaa ja vähentää stressiä. Toki jokaisen oma valinta, mutta nuo siivoajat kyllä saavat aikaan kahdessa tunnissa reilusti parempaa jälkeä kuin itse yhdessä lauantaissa...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Non-iron vie terveyden?
« Vastaus #14 : 14.12.10 - klo:14:09 »
Ei se formaldehydi nyt mikään varsinainen terveystuote ole. Ei ainakaan sille altistuville työntekijöille, muuten iho-allergisille tai astmaatikoille. Eri juttu on sitten se, miten paljon sitä paitojen mukana tulee.

http://www.ttl.fi/fi/tyoymparisto/sisailma_ja_sisaymparisto/sisaymparistotekijat/sisailman_epapuhtaudet/formaldehydi/Sivut/default.aspx
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta