Kirjoittaja Aihe: Herrasmiehen perustarpeet  (Luettu 54797 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Herrasmiehen perustarpeet
« : 06.11.10 - klo:11:47 »
Päätin perustaa täysin uuden ketjun, vaikka periaatteessa asiani kuuluisikin "Kysy ja opi"-ketjuun. Päädyin kuitenkin tähän ratkaisuun, koska olen huomannut kysymysten hukkuvan turhan nopeasti viestimassaan kyseisessä ketjussa. Kaipaan melko paljon neuvoja kokeneemmilta käyttäjiltä, ja uskon saavani parhaiten apua tässä erillisessä ketjussa.

Tarkoitus olisi hankkia ns. herrasmiehen perustarpeet. En tarkoita nyt kaikista tärkeintä vaatekappaletta, eli juhlapukua, koska sellainen löytyy jo kaapista - tosin etsin koko ajan paremmin istuvaa ja laadukkaampaa mallia. Haen vaatteita, jotka olisivat käyttökelpoisia ennen kaikkea arkena, mutta tarvittaessa muussakin yhteydessä. Lähinnä siis ruskeita kenkiä, paitoja, housuja. Hyviä kauluspaitoja löytyy jo muutama, mutta lisää pitäisi tilata Modern Tailorilta.

Kengät


Suurin aukko vaatekaapissani löytyy kenkähyllystä. Tällä hetkellä sieltä löytyy vain mustat juhlakengät sekä mustat nahkakengät. Olen kuitenkin "kasvanut mustasta väristä ulos", ja tahdon elävöittää tyyliäni ruskeilla kengillä. Olen kysynyt neuvoa jo "Jalkineiden osto verkkokaupoista"-ketjussa, ja ilmeisesti kannattaa hankkia kumipohjaiset kengät, koska talvikin tekee tuloaan. Bexleyn Kent Rubber-mallia suositeltiin minulle ja se näyttää oikein hyvältä. Maroon-väri näyttää omaan silmääni paremmalta ja "käyttökelpoisemmalta" vaaleutensa ansiosta.

Toisetkin kengät ilmeisesti pitäisi hommata, koska ymmärtääkseni nahkakengät tarvitsevat lepoa joka toinen päivä. Pitäisiköhän toista paria metsästää eBaysta vai hyödyntää Bexleyn hinnanalennus, kun tilaa kaksi paria kerralla? EBayta vastaan puhuu se, että sieltä sopivien kenkien löytäminen voi olla aikaa vievä prosessi, eikä se välttämättä tule Bexleyltä tilaamista halvemmaksikaan, kun tullit ja verot pitänee kuitenkin maksaa. Toisaalta, olisihan eBayssa tarjolla esim. käytettyjä Allen Edmondsin kenkiä...

Siis: Kahdet Bexleyt vai jotain muuta? Mitä malleja suosittelette? Suosituksia antaessa kannattaa pitää mielessä tiukka budjettini sekä se, että kengät tulisivat arkikäyttöön.

Housut

Olen ajatellut ostaa parit housut. Suurin kysymys tässä kohtaa lienee, että ovatko laadukkaat tummansiniset farkut niistä toiset? Levi's 501 -farkkuja saisi nimittäin ihan sopuiseen hintaan läheisestä kivijalkaliikkeestä. Lisäksi farkkujen puolesta puhuu se, että ne eivät olisi liian suuri hyppäys entisestä vaatekaappini sisällöstä klassisempaan suuntaan. Onko mielipiteitä puolesta tai vastaan?

Toiset housut voisivat olla esimerkiksi Charles Tyrwhittin myymät Stone tailored chinot. Totta kai käyn katsomassa Tampereen vaateliikkeiden tarjonnan ennen CT:ltä tilaamista, mutta housujen tyyli ja väri voisi olla kuitenkin tuo. Tuo kyseinen väri sopisi mielestäni hyvin vaaleasävyisten kauluspaitojen, ruskeiden kenkien sekä tietysti tummansinisen pea coatin kaveriksi. Vai pitäisikö talveksi hommata jotain tummempaa, esim. tummat chinot?

Pikeet

Ainakin yhden lyhythihaisen pikeepaidan ajattelin ostaa kotikäyttöön ja jo valmiiksi kesää varten. Mallivaihtoehtoina ovat ainakin Charles Tyrwhitt, Sergio Tacchini sekä lähikauppojen Fred Perry -mallit. Ralph Lauren Polot kiinnostaisivat luonnollisesti eniten, mutta maksavat jo ehkä hieman liikaa minulle.

Toiveissa olisi saada pikee, jossa on mahdollisimman hyvä hinta-laatusuhde. Kangas ei saisi siis nukkaantua aivan heti, ja paidan mallikin pitäisi olla aika slimmi. Kuinka paljon keikarilaisilta löytyy kokemuksia yllä mainitsemieni merkkien hinta-laatusuhteista ja malleista? Muidenkin merkkien paitoja (ja niiden ostopaikkoja) saa suositella, jos olen onnistunut ohittamaan jonkin varteenotettavan valmistajan.

Slipover

Koska talvi tekee tuloaan, pitää varautua kylmiin säihin. Villa on tähän tietysti paras vaihtoehto, joten parasta sisällyttää ostoslistaan ainakin yksi villainen vaatekappale. En ole koskaan omistanut slipoveria, mutta nyt voisi olla korkein aika hankkia sellainen. Olen iskenyt silmäni Woolovers.comista löytyvään tummansiniseen lampaanvillaslipoveriin. Onko lampaanvilla parempi vaihtoehto kuin saman valmistajan cashmere cotton -mallit? Mitä mieltä olette väristä? Onko järkevää ostaa tummansinistä slipoveria, kun sekä pitkä että lyhyt talvitakkini ovat tummansinisiä ja yhtenä housuvaihtoehtonakin tummansiniset farkut? Toisaalta, ei tuo viinin värinen slipoverkaan huonolta näytä...

Muuta

Jos ja kun ruskeat kengät tulevat taloon, pitää hommata myös saman sävyiset ruskeat nahkahanskat sekä vyö. Lisäksi olen ajatellut tilata Michelsonsilta muutamat taskuliinat, koska niitä ei montaa vielä löydy. Solmioita omistan vaikka kuinka paljon, mutta niitäkin metsästän jatkuvasti lisää eBaysta. Kauluspaidoista voisin sanoa sen verran, että olen tilaamassa muutamaa button-down-mallista paitaa aivan lähipäivinä, koska koen ne melko käyttökelposiksi omassa tilanteessani. Irtotakkiostoksille en ajatellut lähteä, sillä käytän takkeja toistaiseksi hyvin vähän. Sinänsä irtotakkien käyttäminen olisi mukavaa, mutta en tahdo kuitenkaan ylipukeutua niin paljon suhteessa ympäristööni. Ehkä irtotakit ovat sitten se seuraava askel minulle näiden ensi askelten jälkeen...

Tuleeko mieleen joitain muita vaatekappaleita, jotka näin "urani alkuvaiheessa" pitäisi vaatekaappiin ostaa?

Jos se jotakuta neuvomisessa auttaa, voisin jakaa vielä omat mittani. Yleisesti ottaen kokoni on M. Housuissa vyötärö on 36" ja lahkeen sisäsauma 33-34". Kengänkoko on mallista riippuen 44-45, eli UK-koko olisi todennäköisesti 10. Takkien suhteen en oikeastaan apua kaivannutkaan, mutta mainitaan nyt sen verran, että 40 (EU 50)-koon takit ovat yleisesti ottaen minulle sopivia.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #1 : 06.11.10 - klo:12:29 »
Pikeepaidoista suosittelisin Fred Perryn M12-malliston Made in England-paitoja. Vaikkapa Oipolloista tilattuna hintaa ei tule juurikaan enempää kuin kotimaasta hankituille Made in China-Perryille ja laatu tuntuu selkeästi paremmalta. Tosin ei esim Lacostessakaan vikaa ole (mutta jätetään ne kaulukset kääntämättä ylös).

Oipolloita suosittelisin muutenkin pikeiden suhteen, hyvä valikoima ja kaikki merkit ovat omalla tavallaan klassikkokamaa.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #2 : 06.11.10 - klo:13:32 »
Talveksi kannattaa katsella molski- ja vakosamettihousuja. Chinot ovat kevät- ja kesäkäyttöön paremmin soveltuvia jo ihan käytännön syistä eli ne ovat kohtuullisen ohuita, kun taas vakosametilla ja molskilla tarkenee kivasti pakkasessa.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #3 : 06.11.10 - klo:13:54 »
Kengät
Siis: Kahdet Bexleyt vai jotain muuta? Mitä malleja suosittelette? Suosituksia antaessa kannattaa pitää mielessä tiukka budjettini sekä se, että kengät tulisivat arkikäyttöön.

Housut

Olen ajatellut ostaa parit housut.

Itsellä on kokemusta bexleyn kengistä jonkin verran ja olen aivan tyytyväinen. Jos esim löydät tämän hetken tarjouskengistä jotkut sopivat ja sen jälkeen sieltä "normaalihinta"-puolelta toiset, niin pidän tuosta yhteishintatarjousta varsin hyvänä. (itsellä on bexleylta Paulit ja Williamit, joita molempia voi suositella ihan peruskäyttöön tuleviksi kengiksi. Ovat tosin nahkapohjalla, mutta sen kanssa on sitten vain elettävä)

Sitten on tietysti kaikki muut ebayt paitsi jenkkilä, joista ostamalla ei tarvitse noista tulleista ja veroista huolehtia.

Housuista sen verran, että yksi hyvä vaihtoehto on aivan varmasti harmaat flanellit. Sopivat oikeastaan kaikki noihin vaatimuksiin mitä esitit (pariksi niin mustille kuin ruskeille kengille, neuleille, irtotakeille, peacoatille jne) ja ovat varmasti talveksi hyvät. Menevät lisäksi myös kesällä, elleivät nyt mielettömän paksut ole. Löytäminen voi sitten olla toinen juttu, itse olen etsinyt "niitä oikeita" kohta ainakin kolmatta vuotta, eikä ole vielä löytynyt :)

Neuleliiveissä tummansininen on omaan silmään ehkä yksi parhaista väreistä ruskean eli sävyjen ohella ja toimii kyllä tumman denimin kaverina myös. Joten ehdottomasti ennemmin tummansininen kuin viininpunainen.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #4 : 06.11.10 - klo:14:34 »
Kengät[/b]Olen kysynyt neuvoa jo "Jalkineiden osto verkkokaupoista"-ketjussa, ja ilmeisesti kannattaa hankkia kumipohjaiset kengät, koska talvikin tekee tuloaan.

Kumipohjissa on hyvä pito talvella ja keväällä kosteus & sora tuhoavat nahkapohjia.
Nahkapohjat toimivat hyvin kesällä ja syksyllä, etenkin juhlakenkien olisi hyvä olla nahkapohjaisia ja talviongelma ratkeaa kalosseilla.

Lainaus
Kent Rubber-mallia suositeltiin minulle ja se näyttää oikein hyvältä. Maroon-väri näyttää omaan silmääni paremmalta ja "käyttökelpoisemmalta" vaaleutensa ansiosta.

Tuohon hintaan saa myös Loaken, Sandersin ja Barkerin kenkiä.
Kokemusta ei Bexleyn kengistä ole, mutta valinnanvaraa tosiaan on ja kannattaa katsastaa vaikka Pediwearin ja Herringshoesin valikoimat. Helsingissä Schoffa taitaa myydä Loakea eli voi käydä ihan katsomassakin.

Lainaus
Toisetkin kengät ilmeisesti pitäisi hommata, koska ymmärtääkseni nahkakengät tarvitsevat lepoa joka toinen päivä.

Kyllä, käyttöpäivää kohden päivä lepoa ja välillä mielellään useampi.

Lainaus
Pitäisiköhän toista paria metsästää eBaysta vai hyödyntää Bexleyn hinnanalennus, kun tilaa kaksi paria kerralla?

Kannattaa katsastaa nuo yllä esitetyt vaihtoehdot Bexleylle.
eBay on hyvä vaihtoehto kun on jo kenkiä ja suurin piirtein tietää mistä tykkää ja erityisesti tietää mikä koko ja mikä lesti sopii omaan jalkaan. Sieltä kun löytää sitten Bexleyta yms. laadukkaampia merkkejä kohtuuhinnoilla.

Lainaus
EBayta vastaan puhuu se, että sieltä sopivien kenkien löytäminen voi olla aikaa vievä prosessi, eikä se välttämättä tule Bexleyltä tilaamista halvemmaksikaan, kun tullit ja verot pitänee kuitenkin maksaa.

Riippuu aika paljon kengän koosta.
Itse olen aika perus-8,5/9G niin tarjontaa on enemmän kuin jaksaa selata tai lompakko kestäisi...

Tullit ja verot menevät vasta jos tilaa EU:n ulkopuolelta.
eBaylla on omat kauppapaikkansa myös Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja tukussa muitakin Euroopan maita.

Lainaus
Housut
Onko mielipiteitä puolesta tai vastaan?

Mitä olet ajatellut käyttää housujen kanssa?
Tarkoitan, että siirrytkö vaikka irtotakkilinjalle vai mennäänkö neula- ja kauluspaita linjalla vai pelkällä neulelinjalla eli siis minkälaisia kokonaisuuksia olet ajatellut rakentaa?

CT:n chinot ovat hyvä perus-chinoja ja laadukkaampia kuin esim. Dockers nykyään.
Mitä tulee väreihin ja muuhun, niin housujakaan ei oikeastaan koskaan ole siinä mielessä liikaa, että aina tulee mieleen joku yhdistelmä. Pääsääntöisesti ihan valkoinen ja musta ovat eiei, ruskean eri sävyillä ja vaikkapa laivastonsinisellä pääsee todella pitkälle yhdistelmissä.

Kuten jo joku aiemmin sanoi niin vakosamettihousut (esim. Roderick Charlesilla on paksuja housuja talvikäyttöön) sopivat hyvin talvikäyttöön. Molskihousut (moleskin) ovat toinen vaihtoehto, jos tykkää molskin kuosista.

Lainaus
Pikeet
Toiveissa olisi saada pikee, jossa on mahdollisimman hyvä hinta-laatusuhde. Kangas ei saisi siis nukkaantua aivan heti, ja paidan mallikin pitäisi olla aika slimmi. Kuinka paljon keikarilaisilta löytyy kokemuksia yllä mainitsemieni merkkien hinta-laatusuhteista ja malleista?

CT:n pikeissa hinta-laatusuhde on varsin kohdallaan.
Ne myös sopivat suomalaiseen kotikäyttöön koska materiaali on varsin raskasta ja leikkaus on varsin slimmi. Kestävyydessäkään ei ole ollut ongelmia.

Laadussa ja muussa selkeästi kesäkäyttöön tarkoitetut Sunspellin, John Smedleyn, Crombien, Polon ja Perryn pikeet menevät ohitse. Ne myös maksavat reilusti enemmän, mutta ovat varmaan kestävämpiä, tyylikkäämpiä ja koon osuessa kohdallaan slimmimpiä.

Itse edustan koulukuntaa jossa on hyvä olla molempia:
CT:n ja vaikkapa M&S:n karkeampitekoisia pikeitä (&muita vaatteita) perus(koti)käyttöön ja ylipäätään sellaiseen "ei haittaa jos tulee tahra tai vaikka koko vaate tuhoutuu"-käyttöön.
Toisaalta sitten laadukkampaa vaikkapa illanviettoon, töihin tai jopa kesäisiin tilaisuuksiin.

Lainaus
Slipover
Onko järkevää ostaa tummansinistä slipoveria, kun sekä pitkä että lyhyt talvitakkini ovat tummansinisiä ja yhtenä housuvaihtoehtonakin tummansiniset farkut? Toisaalta, ei tuo viinin värinen slipoverkaan huonolta näytä...

Talvitakkiin sovittaminen menee jo vähän hifistelyksi.
Housujen kanssa ei haittaa jos paita on selkeästi eri väriä ja esim. irtotakkihan tuo jo melkoisesti eroa.

Kannattaa myös miettiä ihan kunnon neuletta slipoverin lisäksi sillä kovilla pakkasilla arvostaa kun hihoissakin on muuta kuin kauluspaidan kangasta. Ohuempia slipovereja voi käyttää juuri keväällä ja syksyllä kun kerrospukeutuminen helpottaa eniten elämää.

Lainaus
MuutaTuleeko mieleen joitain muita vaatekappaleita, jotka näin "urani alkuvaiheessa" pitäisi vaatekaappiin ostaa?

Päähineet? Sukat?
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

harmaa eminenssi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 256
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #5 : 06.11.10 - klo:15:07 »
Ideaalinen kenkäkaappi?

Nyt kun tässä keskustellaan aloittelevan herrasmiehen vaatekaapista, haluaisin esittää pohdintojeni tuloksen: millainen on ideaalinen rajallisen kenkäkaapin sisältö?*

3 PARIN KOKOELMA:
-keskiruskeat oxford half-broguet: arjessa suunnaton käyttöpotentiaali farkku/chino/sammari/molskilinjasta jopa ei-mustaan arkipukuun
-mustat oxfordit cap-toella: juhla- ja bisneskenkä, cap-toe ei vie juhlapotentiaalia (pois lukien kiiltonahan korvaus) ja lisää käyttöalaa
-vaaleat tai keskiruskeat munkit: Poskettoman monipuolinen kenkä, sopii niin kesän pellavahepeneille kuin rennompaan pukutyyliin
ja kaikkeen siltä väliltä - tekee kaiken sen minkä ruskeat broguetkin ja vielä enemmän. Ei kuitenkaan yhtä tukeva kuin oxford broguet -
pitkälle kävelymatkalle nauhakengät sopivat paremmin.

Monet ehkä valkkaisivat louferit tai toiset broguet kolmanneksi pariksi, mutta minusta ruskeat munkit ovat monipuolisempi lisäys. Louferit ovat talvella aika lailla passé ja arkipuvun kanssa turhan rennot. Oxford broguet taas eivät oikein sovi seitinohuiden kesähousujen kanssa. Ruskeat munkit hoitavat lähes kaikki tehtävät muodollista edustamista lukuunottamatta vuoden ympäri.

5 PARIA - edellisten kolmen lisäksi kaksi uutta:
-suklaanruskeat (tummemmat) broguet: tummempaa ruskeaa vaativat kokonaisuudet, syksyn/talven värit
-mustat oxford half-broguet: rennompi musta kenkä puvun ja muun formaalimman vaatetuksen kanssa käytettäväksi, vaihtokenkä mustissa ja sopii cap-toe:ta paremmin, kun tilanne rennompi

7 PARIA - lisäykset:
-viininpunaiset broguet: sopii erinomaisesti esimerkiksi sinisen ja harmaan kanssa, tuo uusia ulottuvuuksia kaappiin
-vaaleahkon ruskeat louferit: kesäisiin keveisiin kokonaisuuksiin

Tämän jälkeen voisi täyttää aukkoja erityistarkoitusten osalta, esim. "puutarhajuhlakengät" (mustat louferit tms.) tai "hellekengät" (spectaattorit), kiiltonahkakengät. Eniten käytössä olevia kenkiä kannattaa hankkia kaksi paria. Olen päätynyt kaavailuissani sellaiseen ajatukseen, että n. 10 parilla pitäisi pärjätä. Valinnoissani toki näkyvät omat käyttötarkoitukset ja mieltymykset, mutta olen pyrkinyt huomioimaan mahdollisimman suuren housu- ja muun vaatevalikoiman kanssa pelaamisen näillä kengillä - ehkä kuitenkin painottuen astetta farkkuja formaalimpaan pukeutumiseen.

*Kokoelma suunnattu kaupunkikäyttöön (katukiven tallaamiseen), työkenkinä mustat oxfordit. Maalla/metsässä liikkuva kaivannee myös pitkävartisia kenkiä.

PS. Kommenttina aiempiin: Chinoissa on aika paljon eroja valmistajien/mallistojen suhteen: jotkut ovat ohuita luiruja, melkein kesähepeneiden tasoa, kun taas toiset paksuja, lähellä molskien jykevyyttä. Molskeissa ja sammareissa häiritsee niiden työhousumaisuus/rentous: niitä on vaikea sovittaa talven suosikkipäällystakkiini crombiehin. Yleisesti ottaen hiekan väri on aika vaalea syys-talvivaatetukseen, mutta nuo CT:n chinot ovat kyllä tummimmasta päästä "hiekaksi" luokiteltuja chinoja, mitä olen nähnyt. Voisivat siis toimia, mikäli ovat riittävän paksut. Minäkin suosittelisin muuksi housujen väriksi erityisesti (keski)harmaata, joka on helppo parittaa monenlaiseen kokonaisuuteen. Flanelleja on tosiaan niukanpuoleisesti tarjolla (ainakin eBayssä), mutta suoria housuja löytyy runsain mitoin.
Lainaus käyttäjältä: SloBo
Parimetrisellä miehellä päällään polvien alapuolella yltävä hyvin istuva tummanharmaa kolttu ja päässään mitä mahtavin todella paksusta huovasta tehty epätasaisen harmaa ja melko korkea trilby.
^ketjusta "Mitä tyylikästä tai kaunista näit tänään?"

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #6 : 06.11.10 - klo:15:21 »
Ideaalinen kenkäkaappi?
-mustat oxfordit cap-toella: juhla- ja bisneskenkä, cap-toe ei vie juhlapotentiaalia (pois lukien kiiltonahan korvaus) ja lisää käyttöalaa

Tosin kiiltonahkaa ei tarvita jos on riittävän laadukas kenkä.
Tarpeeksi vaan hinkkaamista niin kiiltoa on enemmän kuin huonossa kiiltonahassa.

Lainaus
-vaaleat tai keskiruskeat munkit: Poskettoman monipuolinen kenkä, sopii niin kesän pellavahepeneille kuin rennompaan pukutyyliin

Jos siis tykkää solkikengistä.
Tämähän on ehkä merkittävin makukysymys kenkien suhteen: toiset eivät voi sietää ja toiset tykkäävät kuin hullu puurosta.

Lainaus
-suklaanruskeat (tummemmat) broguet: tummempaa ruskeaa vaativat kokonaisuudet, syksyn/talven värit
-mustat oxford half-broguet: rennompi musta kenkä puvun ja muun formaalimman vaatetuksen kanssa käytettäväksi, vaihtokenkä mustissa ja sopii cap-toe:ta paremmin, kun tilanne rennompi

Suomessa nämä voivat olla jo tykkivenekaliiberia.

Lainaus
CT:n chinot ovat kyllä tummimmasta päästä "hiekaksi" luokiteltuja chinoja, mitä olen nähnyt. Voisivat siis toimia, mikäli ovat riittävän paksut.

Ovat varsin paksuja, esim. nyt 5-10 asteessa toimivat edelleen kivasti.
Roderick Charlesilla on esimerkiksi vähän paksumpia, mutta toisin kuin firman sammarit niin chinot ovat aika kolhoja ja jopa liian paksuja.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

harmaa eminenssi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 256
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #7 : 06.11.10 - klo:15:44 »
^Luin niinkin luotettavasta lähteestä kuin ulkolaiselta nettifoorumilta, että kiiltonahkakengät korvaavian vasikkatöppösten tulisi olla varustettu plain toe:lla. Hienoa, jos näin ei ole, sillä cap-toe miellyttää silmääni enemmän.

Minusta tykkivenemalli ei oikein sovi mustiin kenkiin, erityisesti puvun kanssa käytettäviin. Half-brogue näyttää heti paljon muodollisemmalta, mikä sopii mustien kenkien rooliin. Parhaiten full-brogue tuntuu sopivan tummanruskeisiin arkikenkiin.
Lainaus käyttäjältä: SloBo
Parimetrisellä miehellä päällään polvien alapuolella yltävä hyvin istuva tummanharmaa kolttu ja päässään mitä mahtavin todella paksusta huovasta tehty epätasaisen harmaa ja melko korkea trilby.
^ketjusta "Mitä tyylikästä tai kaunista näit tänään?"

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #8 : 06.11.10 - klo:17:27 »
Kengistä:

Itselle kertynyt mittavahko 11 parin Bexley-kokoelma (Enfield, Greenwich, Paddington, Kent, Kensington, Edward), kun olen sortunut aina siihen paljousalennukseen ; ) Joistakin malleista on ruskea ja musta vaihtoehto.

Plussaa omalta kannaltani valmistajan kengissä on se saatavilla oleva jykevämpi ridgeway-tyyppinen kumipohja, joka sopii mainiosti oman työmatkan taittamiseen. Sepelisiä kävelyteitä satunnaisilla lätäköillä, matkan varrella päiväkodin hiekkapiha, talvella lunta ja loskaa. Lisäksi pohjalla on mukava kävellä pidempiäkin matkoja. Sopivan pehmeä, mutta jämäkkä. Monella valmistajalla on tarjolla ainoastaan "nappuladainitepohjaa", joka vaikuttaa olevan usein melko jäykkä ja kova.

Omat arkisuosikkimallini ovat ehkä juuri tuo Kent (samanoloinen kuin Paddington, mutta hieman pitempi ja väljempi ja paksumpaa nahkaa) ja sitten Greenwich-chukka. Matala varsi on mukava viileällä, muttei tee kengästä vielä raskasta. Omaan käyttötarkoitukseen Bexleyt ovat kyllä parhaita "riittävän hyviä" 79-104,50 euron arkikenkiä.

Bexleyltä saattaisin myös tilata kenkien väriin sopivat nahkavyöt, vaikuttivat liikkeessä hypistellessä asialliselta, ja sukkiinkin olen ollut tyytyväinen, vaikka täällä on ollut huonojakin kokemuksia.

Housuista:

Housupuolella käytin pitkään pääasiassa Dockerseja (Suomesta ostettuja "euromalleja"), mutta hinta on noussut kovasti joka vuosi ja samalla kangaslaatu heikentynyt, kuten Jälkiviisaskin totesi. Amerikassahan nuo eivät ole mitään "ihmehousuja", ostin Nykistä kesällä jonkun parin 30 dollarilla/pari ja kangaslaatukin on amerikanversioissa ollut aina hyvää.

15 vuotta sitten Dockersit olivat vielä sellaista paksuhkoa vähän purjekangastyyppistä kangasta, joka kesti käyttöä pitkään. Nyt tuntuvat olevan jo aika hötöistä materiaalia ja jotenkin menettävät ryhtinsä nopeasti. Viimeisimmät korvikkeet löytyivät Dressmannilta (Classic Chino tms. 59,90 e kaksi paria, navy, tummanharmaa, vaalea), joiden slimmi leikkaus ja paksuhko kankaan laatu vaikuttivat hyvältä. Ainakin hinta-laatusuhde on kohdillaan. Kannattaa kenties tarkistaa. Ja 501:t ovat tietysti aina varma valinta.

Keep Calm and Carry On.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #9 : 06.11.10 - klo:19:34 »
Muutama pihtailuvinkki:

Kengät: Herring Shoesin graduate-sarjasta malli Reading ruskean mokan värisenä. Parannettu Loaken L1-sarja nahkavuorilla. Mokka on edullisenakin kohtalaisen hyvä materiaali, lisäksi malli on kaunis. Jos ei kavahda kangasvuoria, Loaken L1-sarjan 202-malli mokkaisena on myös varteenotettava vaihtoehto (saatavissa eBaystä uutena parhaimmillaan hyvinkin halvalla). Tunnen myös itse mielenkiintoa Bexleyn Stanford-mallin wholecutia kohtaan.

Saappaat: Bexley. Tilasin juuri talveksi Enfield-saappaat sekä kevyempiin keleihin Greenwich Rubber City -chukkat. Yhteishinta erittäin miellyttävä. Ruskeina, tietenkin.

Bexleyltä myös vyöt.

Sukat: Viccel.

Farkut: H&M. Puljun luomupuuvillaiset, haalistamattomat farkut nyt yksinkertaisesti ovat hyviä ja hinta/laatusuhteeltaan voittamattomat. Lisäksi malleja on moneen makuun. K.o. liikkeessä on paljon roskaa, mutta omassa käytössäni farkut ovat olleet erittäin hyviksi havaitut.

Housut: Chinot Modern Tailorilta (alle 50 taalaa mittachinoista on "suht' kiva"), jos kaapista löytyy yhdetkään hyvin istuvat housut mitattavaksi.

Neule: Tarkasta H&M. Lippulaivaliikkeen (Kämp galleria) merinoneuleet ovat laadultaan tyydyttäviä ja hinnaltaan Wooloversin tasoa.

Paidat: Modern Tailor. Hanki viikon jokaiselle päivälle paita noin alkuun.

Solmiot, solmukkeet, muut asusteet: eBay. Neulesolmiot erittäin suositeltavia - toimivat lähes kaiken kanssa.

Muuta: Yksi laivastonsininen irtotakki / paksuhkokankainen puku, jonka takin napit vaihdat itse ruskeisiin, jotta takkia voi käyttää irtotakkina.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #10 : 06.11.10 - klo:22:06 »
Kiitos jo nyt kaikille vastanneille! Hyviä neuvoja ja näkökulmia on tullut jo niin paljon, että en lähde kaikkiin vastaamaan, mutta jokaisen laitan korvan taakse.

Housuiksi voisi tosiaan harkita esimerkiksi vaaleita Charles Tyrwhitt -molskeja. Vakosametti ei tällä hetkellä tunnu kovin houkuttelevalta, joten paksumpia housuja ostaessa taidan "tyytyä" molskeihin.

Jussille iso kiitos, kun muistutit Modern Tailorin tarjoamasta mahdollisuudesta myös housujen teettämiseen! Olen tilannut heiltä jo useamman paidan, mutta housuja en ole edes harkinnut. Ehkä otan siis mitat hyvin istuvista suorista housuistani, ja tilaan MT:ltä chinot sitten, kun ilmat lämpenevät tai rahapussi lihoo nykyisestä. Jos sinulla Jussi on jotain erityisvinkkejä MT:n mittatilaushousuihin liittyen niin otan niitä mielelläni vastaan.
 Harmi, että MT:n paksujen "talvihousukankaiden" valikoima on - ilmeisesti - vain yhden kankaan suuruinen. Olisin mielelläni tilannut heiltä vähän paksummat housut nyt heti.

Jälkiviisas kyseli, että mitä aion pitää päässäni. Ajattelin hakea Cousteau-tyyliä, ja parittaa sinisen pea coatin punaisen pipon kanssa. ;) Pipo on vielä hankkimatta, mutta eiköhän tuollaisia kirkkaan punaisia jostain löydy. Omalta pipoltani toivoisin ehkä kuitenkin hieman enemmän paksuutta kuin Jacques omaltaan.
Sitten, kun laitan päälleni tummansinisen villakangastakin, en enää tiedäkään mitä laittaisin päähäni. Ehkä en mitään...

Katsastin Pediwearin ja Herringshoesin sivut, mutta mitään todella hyviä tarjouksia tähän kohtaan en löytänyt. Bexley vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta. Harmi kyllä Bexleyn alennusmyynnit ovat kuivuneet jo siihen pisteeseen, että kokoa 10 ei enää löydy. Koska U-Haul niin vuolaasti suosittelee Bexleyn Kent Rubber-mallia niin eivätköhän ne ole meikäläisen ensimmäinen valinta. Väriksi tullee tuo vaaleampi ruskea, eli maroon.
 Entäs sitten toinen kenkäpari? En ole tottunut käyttämään nilkkuri-mallisia kenkiä, enkä ole varma pidänkö niiden ulkonäöstäkään, mutta täytyy myöntää, että Bexleyn suklaanruskeissa Watfordeissa on sitä jotain. Mielipiteitä? Lisäsuosituksia?
 Tuleeko Bexleyn kenkien mukana lepolestit?

Sukkiakin pitää ostaa, ja Jussin suosittelema Viccel näyttää varsin asialliselta nettipuodilta. Bexleyn sukista monilla on ilmeisesti huonoja kokemuksia?

Onko Jussin mainitsemille H&M:n farkkuille muita kannattajia? Ovatko kannattavampi ostos kuin Levi's 501?

Oipolloi vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupalta. Bowtiepastalle kiitos suosituksesta! Sieltä näyttää saavan Ralph Laurenin pikeepaitojakin sopuhintaan - itse asiassa samaan hintaan kuin Fred Perryn pikeitä, tosin M-koko näyttää olevan kautta linjan loppu. Pistin kuitenkin heille kyselyn, että milloin saavat lisää niitä myyntiin.
 En ole kuitenkaan ihan varma, että pitäisikö Ralph Lauren Polon custom fit -pikeitä harkita L-koossa, koska Oipolloinkin sivut sanovat niiden olevan "very slim fit" ja sopivan 40"/42"-kokoiselle miehelle. Oma kokonihan on siis 40", joka on yleensä M-koko.
« Viimeksi muokattu: 06.11.10 - klo:22:10 kirjoittanut Tommi »
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #11 : 06.11.10 - klo:23:01 »
Tuleeko Bexleyn kenkien mukana lepolestit?

Sukkiakin pitää ostaa, ja Jussin suosittelema Viccel näyttää varsin asialliselta nettipuodilta. Bexleyn sukista monilla on ilmeisesti huonoja kokemuksia?

Onko Jussin mainitsemille H&M:n farkkuille muita kannattajia? Ovatko kannattavampi ostos kuin Levi's 501?
Ei tule lepolestejä, tosin en nyt heti tiedä mitään kenkävalmistajaa jolla tulisi lestit peruskenkien mukana. Eriasia sitten kun ruvetaan puhuun besboke kengistä.

Muista mennä Viccelin sivuille keikarin linkin kautta. Saat silloin alennukset kohdalleen.

H&M:n farkuista on keskustelua farkku topicissa, muitakin suosioita löytyy. Itsellä on varmaan 501:siä joku 10 paria ja tykkään niistä kyllä. Ebaysta yleensä tulee nekin ostettua. Huonopuoli ebayssa on se että väristä on joskus vaikea saada tolkkua. Leviksellä kun on aika paljon eri sinisiä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #12 : 06.11.10 - klo:23:03 »

Tuleeko Bexleyn kenkien mukana lepolestit?

Sukkiakin pitää ostaa, ja Jussin suosittelema Viccel näyttää varsin asialliselta nettipuodilta. Bexleyn sukista monilla on ilmeisesti huonoja kokemuksia?

Onko Jussin mainitsemille H&M:n farkkuille muita kannattajia? Ovatko kannattavampi ostos kuin Levi's 501?
Ei tule lepolestejä, tosin en nyt heti tiedä mitään kenkävalmistajaa jolla tulisi lestit peruskenkien mukana. Eriasia sitten kun ruvetaan puhuun besboke kengistä.

Muista mennä Viccelin sivuille keikarin linkin kautta. Saat silloin alennukset kohdalleen, eli 20%: http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=778.0
Itse tykkään Viccelin sukista, mutta osta tosiaan suosista niitä Talvi paksuuksia (kesäsukat nyt voi juhlakäyttöön ottaa, mutta ovat tosiaan ohkasia).

H&M:n farkuista on keskustelua farkku topicissa, muitakin suosioita löytyy. Itsellä on varmaan 501:siä joku 10 paria ja tykkään niistä kyllä. Ebaysta yleensä tulee nekin ostettua. Huonopuoli ebayssa on se että väristä on joskus vaikea saada tolkkua. Leviksellä kun on aika paljon eri sinisiä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.10 - klo:02:52 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #13 : 07.11.10 - klo:02:29 »
Käy Tommi asioimassa kirjakaupassa (löytyy suomalaisesta, infosta yms.).

https://www.booky.fi/book.php?book_id=9783833112652

On ihan hyvä perusteos, eikä maksa montaakaan euroa.

jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Vs: Herrasmiehen perustarpeet
« Vastaus #14 : 07.11.10 - klo:04:35 »
En ole kuitenkaan ihan varma, että pitäisikö Ralph Lauren Polon custom fit -pikeitä harkita L-koossa, koska Oipolloinkin sivut sanovat niiden olevan "very slim fit" ja sopivan 40"/42"-kokoiselle miehelle. Oma kokonihan on siis 40", joka on yleensä M-koko.

Riippuu tietty kuinka slimminä pikeesi haluat, mutta kannattaa ehkä harkita sitä L-kokoa tai ainakin vielä tiedustella mittoja OiPolloilta. Itse olen ostanut muutaman L-kokoisen Polon custom fit-pikeen Yhdysvalloista ja on siinä ja siinä että onko koko liian pieni. Päädyin lopulta ostamaan L:ää kun XL ei istunut ihan toivotunlaisesti... Olen itse yleisesti kokoa L/42.