Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 425883 kertaa)

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #465 : 16.10.13 - klo:12:41 »
^ Sama, mutta vika lienee tekniikassa. Tosin en koe tuosta pettyväni, sillä koko proseduuri on niin nautinnollinen, ettei pieni loppukarheus haittaa.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 517
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #466 : 16.10.13 - klo:12:41 »
Vaiheet:

Nassun pesu
Partasaippualla liukastus
Vaahdotus ja sen levitys sudilla
Höyläys vinokulmassa ylhäältä alas, sitten sivulta toiselle
Suun ympäryksen viilausta
Kylmällä vedellä huuhtelu
Pettymys

Miksi en saa koskaan höylällä vauvanpyllynsiistiä? Käytän Mühlen hienosteluhöylää, jossa on varsi Atlassypressiä, ja saman sarjan sutia. Nimeä en muista. Terä on Feather-mallia, kuulemma terävimpiä mahdollisia. Silti epäonnistuminen on vakio, eikä partakarva koskaan poistu täysin.

Vedä vastakarvaan?

Tekniikka hukassa? Kun itse kokeilin partaveistä olikose 1990-luvulla, minulle kerrottiin, että harjoittele ensin kiiwillä ja siirry ihmiskarvaan vasta, kun saat kiiwin sileäksi ilman "haavoja". (En harjoitellut.)

Mä saan ihan Gilletellä ja Rainbow-geelillä sileää jälkeä kuuman suihkun jälkeen.
--
-Mars-

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #467 : 16.10.13 - klo:13:18 »
...sehän tässä eniten kyrsiikin, kun Gillettellä saa parempaa jälkeä kuin tällä vaihtoteräisellä. Silloin täytyy kyllä vetää vastakarvaan myös.

Kun tällä Feather-terällä vetää vastakarvaan, iho rikkoutuu ja terä pysähtyy karvoihin. Ilmeisesti minulla on Suomenmaan paksuin partakarva. Olen kokeillut myös paksumpaa vaahtoa ja puhtaan glyseriinin lisäämistä vaahdon sekaan, mutta ei. Executive Shavingin omistaja neuvoi partakojetta, jossa terän asennon voi säätää korkeammaksi kuin yleensä, mutta vielä en ole kokeillut.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

af Granskär

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #468 : 16.10.13 - klo:13:25 »
Lämmin suihku alkuun auttaa.
Ajelukertoja ainakin kolme (myötä, vino, vasta) jos haluaa supersileää. Enemmänkin, jos iho kestää ärtymättä.
Turha stressata asialla, iho ja karvoitus yksilöllisiä. Olen ollut huomaavinani että iho kuitenkin tottuu ajan oloon, kertoja voi lisätä vastaavasti.
"There's three things in this world that you need: Respect for all kinds of life, a nice bowel movement on a regular basis, and a navy blazer."

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #469 : 16.10.13 - klo:13:25 »
Tekniikka kehittyy, ja siksi meillä on Gillette ja 5-teräiset. Eihän mustekynänkään käyttämisessä ole mitään järkeä kun on iPad. Eikä filmikameran. Verkkaritkin ovat mukavammat kuin prässihousut.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 517
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #470 : 16.10.13 - klo:13:26 »
Kun tällä Feather-terällä...

Tuli vielä mieleeni, että onko tuohon olemassa erilaisia teriä?
--
-Mars-

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #471 : 16.10.13 - klo:13:42 »
Mars, tällaisella ajelen:



Tuossa kojeessa (ei tätä partaveitseksi tai -koneeksikaan voi kutsua) on vaihdettava terä, joita on tarjolla kymmeniä eri paksuisina ja eri viimeistelyin. Feather on kuulemma terävin ja sopii siis paksulle, mustalle karvalle. Voisi tietysti kokeilla kuumaa pyyhettä kasvoilla ennen ajelua, mutta tämä menee hifistelyksi ja vie liikaa aikaa. Minä vain haluan karvoista eroon, en mitään ranskalaista seitinohutta ajelufantasiaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Suavo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #472 : 16.10.13 - klo:13:43 »
Astrojahan täällä suht monet ovat kehuneet. Itse käytän prolehengessä merkur hd:tä ja personnan redejä, eikä valittamisen aihetta vielä  ole ilmennyt.
Larppaus sallittu

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #473 : 16.10.13 - klo:14:05 »
Ville, ota lämmin suihku ennen parranajoa, haudo kasvoja lämpimällä pyyhkeellä tai jotain muuta vastaavaa. Lisäksi kannattaa kokeilla jotain toista terää, koska joillekin sopii jotkut terät, toisille toisenlaiset. Itse käytän Suavon mainitsemia Astra Platinum -teriä.

Pidä naamasi myös hyvässä rasvassa. Ilmojen kylmetessä iho alkaa kuivua, mikä vaikuttaa myös parranajotulokseen.

Ajotekniikan merkitystäkään ei voi väheksyä, eikä sen harjaannuttamiseen ole muuta keinoa kuin harjoittelu.

Näin teen itse:

1. Partasuti likoamaan lämpimään veteen.
2. Lämmin suihku.
3. Otetaan märkään partasutiin reilusti saippuaa ja levitetään sitä kasvoille.
4. Vaahdotetaan kasvoilla oleva saippua partasudilla pyörivin liikkein ja tarvittaessa partasutia vähän veteen kastaen.
5. Ajo ylhäältä alaspäin suuntautuvin vedoin.
6. Partasutiin on jäänyt vaiheesta 4 paljon ylimääräistä vaahtoa, joka levitetään kasvoille.
7. Ajo alhaalta ylöspäin suuntautuvin vedoin.
8. Jos ajotulos on epätasainen, voi toistaa vielä kohdat 6 ja 7.
9. Pestään kasvot kylmällä vedellä.
10. Aftershaven levitys kasvoille ja valmista tuli.

Kalustoni on ihan lähtötasoa: Merkur HD 34C -rauta (muistaakseni), Astra Platinum -terä, Simpson Special -suti ja Taylor of Bond Street -saippua.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #474 : 16.10.13 - klo:14:46 »
Onpa taas tehty yksinkertainen asia vaikeaksi...

1. osta Gilletten uusin höylä
2. aja parta
3. ihaile lopputulosta

Jos tämä ei tuo tarpeeksi sileää lopputulosta, käy kosmetologilla karvanpoistossa.

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #475 : 16.10.13 - klo:15:13 »
^ ihme hifistelyä, kun pirkka ajaa saman asian. hieroo vielä farkkuihin, niin ei tarvi olla koko ajan vaihtamassa. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/03/03/gillettelle-loytyi-vain-kohtalaisia-haastajia

jh0

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #476 : 16.10.13 - klo:15:23 »
^^Suihkussa käynnin pitäisin listalla. Ilman sitä Gillettekin raapii rankasti.

Normaalipartaisena en ole huomannut ajossa juuri aikaeroa Gilletten ja yksiteräisen välillä.

af Granskär

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #477 : 16.10.13 - klo:16:24 »
menee hifistelyksi ja vie liikaa aikaa. Minä vain haluan karvoista eroon

Siis haluat täydellisen ajotuloksen mutta et käyttää aikaa?
On aika säätää odotuksia alemmas.

Eri terätyypeillä tai veitselläkään ei oman kokemuksen mukaan ole suurta väliä, valinta niissä on lähinnä esteettinen.
« Viimeksi muokattu: 16.10.13 - klo:16:26 kirjoittanut af Granskär »
"There's three things in this world that you need: Respect for all kinds of life, a nice bowel movement on a regular basis, and a navy blazer."

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #478 : 16.10.13 - klo:16:36 »
Eikö tässä juuri ole ideana ajankäyttö ja nautiskelu.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #479 : 16.10.13 - klo:17:00 »
Kun tuo parranajosetti jo löytyy, haluan sitä käyttää edes tyydyttävin tuloksin vaikka Gillette olisi kätevämpi. Toistaiseksi leikkaus ei ole onnistunut, sillä sentin karvasta noin kolmasosa jää pystyyn miltei koko kasvoissa. Toki voisi sähkökoneella aloittaa ja höylällä viimeistellä, mutta kone ärsyttää ihoa enemmän kuin terä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/