Keikari > Kaunis elämä

Parta ja parranajo

<< < (122/123) > >>

RexMundi:
Shaveclub Finlandilla on myös hajusteettomia parranajosaippuoita yms. Oma suosikki tuosta natural -sarjasta on hajusteeton taikapähkinä -after shave

Colt:
Itse olen vastikään löytänyt tieni klassisen parranajon pariin. Parranajo hoitui koneella hyvin pitkään, olihan sähkökone oli helppo ja nopea. Itse asiassa en ole vieläkään kokonaan luopunut sen käytöstä esimerkiksi lentokoneella matkustaessa, sillä tietääkseni vanhanaikaiset partaterät on kielletty käsimatkatavaroissa.

Olen ajanut jo jonkin aikaa klassisella yksiteräisellä partahöylällä. Harjoitus tekee tässäkin lajissa mestarin ja ajotulos paranee, kun käsi tottuu.

Vintage partaveitsi on odottamassa milloin uskaltaudun opettelemaan sen käytön. Luultavasti siinä vaiheessa kun posti tuo stropin ja kunnon partasaippuan.

chrisjo:
Tervehdys, ja pahoittelut kun en jaksanut lukea koko ketjua läpi.

Olen v. 2012 lähtien ajanut parran vanhanaikaisella veitsellä. Nyt on käytössä muutaman vuoden ollut A.P Donovan merkkinen veitsi. Ilmennyt ongelma on, etten saa sitä enää teroituskivillä ja timantilla teräväksi. Eli onko siellä niin kovaa terästä, että se täytyisi jollain tehokkaammalla teroa? Mikähän väline siihen parhaiten soveltuisi?
Onko veitsissä eroja, löytyykö sellaisia joissa on "parempi" terä kuin toisissa?

Argonnessen:
Olen 45 vuotta ajanu yksinomaan sähkökoneella, ja nyt innostuin vanhanaikaisesta märkäajosta, näillä DE koneilla millä meidän isät ja isoisät ajoivat. Partavaahto tehdään kupissa, levitetään sudilla jne.

Mulla näyttää olevan vaikeata löytää oikea ajokulma. Luulin ensin että pitäis vetää pitkiä vetoja, mutta ilmeisesti ne onkin nimenomaan lyhyitä mitä kannattaa tehdä. Nyt kysyisinkin: Kumpia te suositte? Onko neuvoja siihen oikean kulman etsimiseen ja löytämiseen? Lyhyillä vedoilla vois ehkä paremmin etsiä sitä oikeaa kulmaa.

Höylällä tässä ei kai nyt oo kauheasti väliä, samaa tekniikkaa kai käytetään on sitten käytössä ns. aloittelijan malli (esim. Mühle R89) tai joku aggressiivisempi (Mühle R41). Itselläni on Mühlen Rocca Jet.

Bulldog:
Ajan itse 7/8 veitsellä. Tuon kanssa vedon pituus ei sinänsä ole merkittävä, avoin terä ja painoa joten ei kyllä tukkeudu. Lyhyitä esim. ylähuulen jne. ympärillä ja pidempiä vaikkapa kaulalla.
Kulmasta sanoisin, että matala kulma leikkaa paremmin. Olisko työohje, että jos mietit missä kulmassa joku perinteinen kertakäyttöhöylä kulkisi niin se tai loivempi voisi toimia?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta