Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 427385 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #450 : 23.01.13 - klo:04:35 »
Partaveitsi viehättää jollain perverssillä tavalla. Mistäs moisen saisi helpoiten hankittua. Mieluiten Turun seudulta ja sellaisesta paikasta josta saisi muutkin tilpehöörit ja muutaman hyvän neuvonkin samaan syssyyn. Nettikaupatkin käy paremman puutteessa.

Saksalaisia veitsiä on tulossa tämän kevään aikana valikoimiin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

jaatinen1982

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #451 : 27.01.13 - klo:12:00 »
Veitsiä on tullut teroiteltua parikymmentä vuotta, jos ei pidempäänkin, eli en usko sen siitä jäävän kiinni. Ajovalmis setti voisi silti ehkä olla helpoin vaihtoehto, pitääkin katsoa mitä tuolla on tarjolla.

Veitsiä olen myös teroitellut, mutta en kyllä ikinä ole saanut niin teräviä, että partaa voisi ajaa :) Hyvä esimerkki on terävin keittiöveitsi minkä olen teroittanut, se leikkaa umpikypsän tomaatin helposti, mutta testatessa terävyyttä käsikarvoihin se vain taittaa ne, kun partaveitsi leikkaa. Siltä kannalta olen itse miettinyt tätä partaveitsen teroittamista.

Toisaalta on hienoa, kun pääsee kokemaan ajovalmiilla veitsellä mitä tarkoittaa oikeasti partaveitsen terävä. Itse olen katsellut Naniwa -yhdistelmäkiveä 3000/8000 hoonaukseen ja pian tulee hankinta eteen, kun on kuukausi veitsellä ikää ja alkaa kaipaamaan teroitusta.

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #452 : 27.01.13 - klo:14:55 »
Veitsiä on tullut teroiteltua parikymmentä vuotta, jos ei pidempäänkin, eli en usko sen siitä jäävän kiinni. Ajovalmis setti voisi silti ehkä olla helpoin vaihtoehto, pitääkin katsoa mitä tuolla on tarjolla.

Veitsiä olen myös teroitellut, mutta en kyllä ikinä ole saanut niin teräviä, että partaa voisi ajaa :) Hyvä esimerkki on terävin keittiöveitsi minkä olen teroittanut, se leikkaa umpikypsän tomaatin helposti, mutta testatessa terävyyttä käsikarvoihin se vain taittaa ne, kun partaveitsi leikkaa. Siltä kannalta olen itse miettinyt tätä partaveitsen teroittamista.

Toisaalta on hienoa, kun pääsee kokemaan ajovalmiilla veitsellä mitä tarkoittaa oikeasti partaveitsen terävä. Itse olen katsellut Naniwa -yhdistelmäkiveä 3000/8000 hoonaukseen ja pian tulee hankinta eteen, kun on kuukausi veitsellä ikää ja alkaa kaipaamaan teroitusta.

Off topic mutta tuli mieleen kun olin ostamassa Japanilaista kokkiveistä niin myyjä pyysi koittamaan sitä tomaattiin ja hyvinhän veitsi leikkasikin ohuita siivuja. En kuitenkaan tainnut olla tarpeeksi vakuuttuneen näköinen niinpä tämä Intialainen vanhempi myyjä rykäisi ylös hihaa ja paljasti erittäin karvaisen kätensä ja veteli ison osan kädestään karvattomaksi kuin partaveitsellä ikään. Ostin veitsen.

zipa

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: RE: Parta ja parranajo
« Vastaus #453 : 27.01.13 - klo:22:36 »
Joo, kyllä minä vetelen nuo Globalit 3-4 kertaa vuodessa siihen kuosiin että karvat lähtee ranteesta kun kevyesti sipaisee. 12000 grit kivellä teen viimeisen silauksen.

jaatinen1982

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #454 : 16.02.13 - klo:08:33 »
Partaveitsen hoonaus oli aika helppoa loppujen lopuksi. Tilasin itselleni Naniwan 3000/8000 yhdistelmäkiven saksalaisesta verkkokaupasta http://www.fine-tools.com/naniwa-stones.html . Mukaan otin myös tasoituskiven. Uskaltaisin väittää, että partaveitsi tuli yhtä teräväksi kuin se oli saapuessaan valmiiksi hoonattuna.

Nyt tilaukseen lähti eShaven ja Truefit and Hillin parranajotuotteita. Kyllä verkko-ostosten tekeminen on mukavaa :)

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #455 : 13.03.13 - klo:12:28 »
^Onko oikeasti tamahaganea?
Tuotahan tehdään vuodessa vain yksi n. 1000kg kasa.
Tämä sitten myydään ymmärtääkseni vain ja ainoastaan rekisteröityneille/lisensoiduille miekkasepille.

En sano että ei ole, mutta kuulostaa erikoiselta...ja saatanan kalliilta.
There ain't no rest for the wicked...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #456 : 13.03.13 - klo:12:55 »
^Onko oikeasti tamahaganea?
Tuotahan tehdään vuodessa vain yksi n. 1000kg kasa.

Tuo on legenda.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #457 : 13.03.13 - klo:13:08 »
Tuo on legenda.
OK. Jotenkin muistin että tämä tehdään vain kerran vuoteen:
http://www.thejapanesesword.com/tatara
Ei sitä silti ihan kauheasti tehdä...

Onko sulla jotain linkkiä mistä selviää aktuaali vuosittainen tuotantomäärä?
Kiinnostaa oikeasti.

http://www.rasurpur.de/english/shop/wakamisori/wakamisori.html
Nice! Onhan noilla hintaa...

There ain't no rest for the wicked...

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #458 : 13.03.13 - klo:14:05 »
Niin siis, kamisori tarkoittaa yksinkertaisesti partaveistä. Sepän nimi on Iwasaki, kyllä.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Re: Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #459 : 13.03.13 - klo:14:39 »
OK. Jotenkin muistin että tämä tehdään vain kerran vuoteen:
http://www.thejapanesesword.com/tatara
Ei sitä silti ihan kauheasti tehdä...

Onko sulla jotain linkkiä mistä selviää aktuaali vuosittainen tuotantomäärä?
Kiinnostaa oikeasti.

Ei, mutta elin itsekin legendan hyväksyneenä, kunnes juttelin parin seppäkaverin kanssa. Vastikään k.o. tavaraa tilanneina he infosivat, että kyseessä on huhu - miekkoihin liittyen yksi monista - johon törmää usein.

Sinällään mielenkiintoisesti mm. järvimalmin ominaisuudet ovat vastaavia. Tosin, kumpikaan ei ole teriin mikään ultimaattinen materiaali, eikä taittotaonta tai damaskointi se paras menetelmä. Olosuhteet ja aika ovat vain sanelleet ennen keinot.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #460 : 13.03.13 - klo:15:36 »
^Jaa. Onkohan kyseessä sitten joku "tamahaganen tyyliin valmistettu teräs"?
Rekisteröitäviin japanilaisiin miekan teriin käytetään kyllä ymmärtääkseni poikkeuksetta NBTHK:n tuottamaa tamahaganea.
Jälleen, voin olla väärässä, mutta en ole koskaan kuullut muusta.

Täysin Harris tweedin kaltaista kangasta voidaan varmasti tehdä muuallakin, mutta ei se silti ole Harris tweediä.

EDIT:
Tämmöinen löytyi aiheesta.
http://hides-export.blogspot.fi/2011/05/iwasaki-and-tamahagane.html
« Viimeksi muokattu: 13.03.13 - klo:17:09 kirjoittanut Barbarossa »
There ain't no rest for the wicked...

Jumbo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #461 : 23.07.13 - klo:00:35 »
Ajelinpa äsken ekaa kertaa partaveitsellä, eikä homma ollutkaan niin vaikeaa, kuin alunperin ajattelin. Kaksi pientä haavaa tuli, kun olin skrabaamassa parran ympäriltä vastakarvaan. Ei siitä nyt vauvan pyllyä tullut, mutta ei täyttä petolinnun persettäkään. Ajokulmaa pitää vähän säätää ja partavaahdon koostumusta saada muokattua. Hauska peli :)
Turkasen kaupunkilaiskeikarit, lakatkaa vokottelemasta sikojani!

Heka

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #462 : 12.08.13 - klo:13:28 »
Parranajovoiteeni pamahti matkalaukkuun ja pitäisi löytää nyt Helsingistä joku kivijalkakauppa josta saisi Prorason geeliä tai vastaavaa tuotetta. Olen muuten hankkinut parranajotuotteeni turusta asti mutta nyt pitäisi ajaa naama ennen kun näytän täysin terroristiltä.

Saako helsingistä ylipäätään laadukkaita parranajotuotteita?

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #463 : 12.08.13 - klo:20:14 »
Fere myy Taylor of Old Bond Streetin tuotteita.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #464 : 16.10.13 - klo:12:35 »
Vaiheet:

Nassun pesu
Partasaippualla liukastus
Vaahdotus ja sen levitys sudilla
Höyläys vinokulmassa ylhäältä alas, sitten sivulta toiselle
Suun ympäryksen viilausta
Kylmällä vedellä huuhtelu
Pettymys

Miksi en saa koskaan höylällä vauvanpyllynsiistiä? Käytän Mühlen hienosteluhöylää, jossa on varsi Atlassypressiä, ja saman sarjan sutia. Nimeä en muista. Terä on Feather-mallia, kuulemma terävimpiä mahdollisia. Silti epäonnistuminen on vakio, eikä partakarva koskaan poistu täysin.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/