Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 425822 kertaa)

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #390 : 04.11.12 - klo:12:38 »
Connaught Shaving ainakin myy näytepurkkeja, sieltä olen joskus tilannut.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: RE: Parta ja parranajo
« Vastaus #391 : 04.11.12 - klo:15:52 »
^Tuolta juuri. Postikulut olivat toinen suuri syy tuolta tilaamiseen. Samasta paikkaa sai teränäytteitä.

Nyt on creameista kokeiltu Avocado ja Lemon&Lime. Kokeilematta: St James, Eton College, Mr Taylor's.

Vaimon mielestä parhaimman tuoksuisia ovat olleet Avocado ja St James. Täytyy jatkaa kokeiluja koska purkista tuoksuteltuna Sandalwoodkin oli aluksi tyrmäävä, mutta käytössä siihen on alkanut jo tottua.


Sent from my Lumia 800 using Board Express
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Gamla

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #392 : 04.11.12 - klo:23:26 »
Mitähän minä teen väärin, kun aina, kun ajan perinteisellä höylällä (Merkur Futur + Feather), niin aivan joka kerta on kaula verillä? Jos hiplaa niin, että iho ei mene rikki molemmin puolin kaulaa leuan alta, jää siihen kohtaan sellainen sänki, kuin ei olisi partaa ajanutkaan. Gilleten patterimuoviroinalla onnistuu useimmiten aivan mallikkaasti. Vaahtona on partasaippua ja mäyräsuti.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: RE: Parta ja parranajo
« Vastaus #393 : 05.11.12 - klo:12:49 »
Kauanko olet käyttänyt näitä välineitä? Kuten arvelit niin kyse voi tosiaan olla ajotekniikasta. Itsekin vasta treenailen näillä vanhemmilla välineillä ja tulos paranee kerta kerralta. En siis ala neuvomaan muuten kuin, että haavautuminen johtunee liian kovasta painamisesta. Mulla on ollut samaa haastetta eli kevyesti vetämällä terä katkoo vain hyvin lyhyitä pätkiä - lähes pölyhiukkasen kokoisia. Painoa lisäämällä taas lähtee liikaa ihoakin mukana ja ärtymys kasvaa. Paras konsti on ollut vetää karvan kasvusuuntaa vastaan tai ainakin kohtisuoraan siihen nähden. Varoittelevat sisäänkasvavista jouhista tuolla tekniikalla, mutta se ei ole ollut minulle koskaan mikään ongelma.

Minulle leuan kärki on vaikein ajettava ja siihen jää helposti tuota raskaampaa sänkeä. Vastaavaan tulokseen kuin moniteräisellä Gillettellä en ole vielä päässyt sileyden tai miellyttävyyden suhteen. Toistaiseksi siis ärtymystä tulee safety razorin kanssa huomattavasti enemmän koska samaa kohtaa joutuu tahkomaan enemmän.

Olen hieman ihmetellyt kun asiasta voi kuulla kahta mielipidettä: toisten mielestä safety razor toimii paremmin koska sillä pitää tehdä samalle alueelle vähemmän vetoja verrattuna muihin ratkaisuihin. Toisten mielestä taas sen kanssa kuuluukin tehdä useampi vaahdotus ja leikkuu. Partoja on totisesti erilaisia. Ilmeiseti myös erilaisia teriä kannattaa kokeilla, mulla on nyt menossa kolmas tai neljäs erilainen terä. Vertailua vaikeuttaa se, että ajotekniikka tietysti kehittyy samalla ja kokeilen eri kerroilla myös noita näytteitä eri vaahdoista.

« Viimeksi muokattu: 05.11.12 - klo:13:09 kirjoittanut TheodoreMaul »
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #394 : 05.11.12 - klo:15:37 »
...lisäksi RazorPit...
Lähdin kanssa tähän.

Tuo siis vain puhdistaa terän. Minä puhdistan sonnan Gilletten terien välistä tavallisella, teräväkärkisellä, puisella cocktail-tikulla joka ajon jälkeen pyyhkäisemällä ja sen jälkeen huuhtelemalla. Siitä kumisesta naamanpyyhkimestä terien takana lika lähtee yksinkertaisesti kynnellä painamalla ja auraamalla. Ajan joka toinen päivä ja terä kestää hyvänä varmaankin pari kuukautta. Ainakaan en huomaa tuntumassa vanhan ja uuden terän välillä juuri eroa, jos vaihdan aiemmin.
Suositellaan täysraittiutta.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #395 : 05.11.12 - klo:17:50 »
^Ei, vaan myös korjaa/poistaa terän kierrettä (stroping).
Hyvä vekotin tuntuu olevan.
Kyllä mä ennenkin puhdistin terät vähän samaan tapaan käsivarteen, mutta tuo on ihan perhanasti tehokkaampi.
Olen tyytyväinen ostokseeni.
There ain't no rest for the wicked...

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: RE: Parta ja parranajo
« Vastaus #396 : 05.11.12 - klo:18:49 »
Sain myös elvytettyä vanhoja teriä tuon avulla. Tarkoitus olisi käyttää tuota heti ensi kerrasta lähtien jolloin ehkäistään kuonakertymät alusta alkaen. Kyllä tuon RazorPitin käyttö on paljon nopeampaa kuin välien ronkkiminen tikulla.

Sent from my Lumia 800 using Board Express
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Ukki

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #397 : 06.11.12 - klo:10:22 »
Itsellä ajotekniikka kehittyi suunnilleen viikossa sopivaksi ja punoitus ja haavaumat katosivat (vähemmän punoitusta kuin Gilleteillä).

Kuuman suihkun (tai saunan tai kuuman pyyhkeen) jälkeen vaahdotus (sellainen puolen minuutin taulun maalaus) ja sitten ajo pohjoisesta etelään. Kaikki ei lähde tässä vaiheessa. Vaahdotus ja itä-länsi ajo. Tässä vaiheessa karvan syytkin alkavat olla pinnassa ja lopuksi siis vaahdotus kädellä ihoa "kiristäen" ajo etelästä pohjoiseen. Ajojärjestys pulsarit, posket, kaula, leuka ja viikset. Menee nykyisin sokkonakin (saunassa esim.) ja jos vielä jää tunne että kaikki ei lähtenyt niin uusi vaahdotus ja ajo. Aikaa ei mene kauaa koko touhuun, veikkaan että tuo vaahdotus kuivattaa ihoa sen verran reippaasti että tuossa lopussa ihokarvat jo hyppäävät terään.
Jos haluaa rajata viiksiä / partaa niin tuo kädellä painaminen on kyllä syytä tehdä joka vaiheessa.

Edward Jaggedin perusterä, Wilkinson Swordin terät, EJ:n vaahtotuubit ja/tai vaahtosaippua ja EJ:n kosteuttava voide pumppupullosta. Jos haavautumia tulee (ei ole ajanut viikkoon-pariin partaa) tai iho tuntuu punakalta niin alumi-dödöä (oma kivi naamaa varten) reippaasti kastellen kasvoille.

Teriä menee noin yksi per 3-5 ajoa. Yleensä viikon pärjää yhdellä. 100 kpl erä oli kymmenisen puntaa.

Ero safety razor ajamisen ja Philishaven / Gilleten Mach3 on melkoinen - varsinkin jos ajat pyörällä tuon parranajon jälkeen ei tunnu kuinka koko naama olisi tukossa.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #398 : 06.11.12 - klo:11:54 »
Mä ajan kahteen kertaan karvan kasvusuunnan mukaisesti. Eli mulla se tarkoittaa puoleen väliin kaulaa ylhäältä alas ja sen puolen välin alapuolelta edestä taakse. En voi kuin hyvin satunnaisesti ajella poikittain tai vastakarvaan. Ei vaan kestä iho vaikka kaikkea on kokeiltu. Aikanaan sen takia siirryinkin safety razoriin kun se on hellävaraisempi.

Jännä juttu tuo karvan kasvusuunta. En sitä ole itse millään tavalla huomannut mutta kosmetologi siitä mainitsi että kasvaa kaulalla eri suuntaan.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #399 : 06.11.12 - klo:12:01 »
Vaahdotan ja ajan kahdesti. Kerran myötäkarvaan, toinen vastakarvaan. Siistiä tulee, ei ärsytä eikä liiemmin kuivata, mutta toisaalta en koe tarvetta ajaa kuin joka toinen tai kolmas päivä. Voi olla että joka päivä ajellessa voisin vetää vain myötäkarvaan. Truefitt & Hillin shaving cream + aftershave balm minulle sopivimmaksi todettu. Penhaligonin partasaippua kuivatti ihoa paljon enemmän, mutta erinomainen aftershave tasapainotti hieman.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #400 : 06.11.12 - klo:13:31 »
Oma tekniikka kehittyy joka kerralla. Nyt löysin paremman teräkulman ja posket meni jo helposti. Leuan eri kulmat ovat vieläkin hyvin haasteellisia. Lisäksi luulin olleeni aiemmin hellä terän kanssa, mutta painoin kuitenkin liikaa. Myötäkarvaan ajelulla ei edelleenkään kaikki lähde joten pitää löytää tuo itselle toimiva kombinaatio vetosuuntien kanssa.  Ehkä suurin kehitysaskel on ollut ranteen lukitsemisen ja liikkeen siirtäminen kokonaan käsivarteen.

Eilen keskityin lisäksi ahkerasti vaahdottamiseen ahkerasti kun käsittelykertoja tuli useita. Sen jälkeen olikin posket niin kuivat etteivät meinanneet liikkua. Olemassaolevan balsaminkin heitin jo pois, koska siinä oli liikaa alkoholia joten pitää hankkia jotain uutta. Alum stonen (alunakivi?) iloa en ole vielä ymmärtänyt. Ärsytystä se ei merkittävästi poista, välillä jopa polttelee. Lisäksi se jättää iholle valkoista kalvoa.

Koin muuten tämän videon hyvin valaisevaksi ja bongasin siitä useita juttuja mitkä omassa tekniikassa olivat pielessä.

Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #401 : 06.11.12 - klo:13:57 »
Juu, ei vasta-ajellulle iholle voi laittaa mitään alkoholillista. Alunakiveä käytän vain paikallisesti kun raapaisen jotain kohtaa, vaikka pistääkin se tyrehdyttää verenvuodon ja kipu/ärsytys katoaa hyvin nopeasti.

holipompeli

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #402 : 20.11.12 - klo:22:20 »
Osaavatko asiantuntijat suositella hyvää partatrimmeriä kotimaan markkinoilta? Kolmekymppiä lähestyy ja parta alkanut vihdoin kunnolla kasvaa, joten tavoitteena George Michael -tyylinen ikisänki.

Gamla

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #403 : 20.11.12 - klo:23:22 »
Minä taidan antaa periksi ja tyytyä lopulta taas Gilletteen. Sillä ei ainakaan minulle jää kaulalle arkaa sänkeä, joka hankaa ikävästi paidan kaulusta vasten. Tunne safetyrazorin jälkeen on vähän kuin paidan kaulus olisi tehty teräsvillasta. Lisäksi isolla geellä verenvuoto on aika harvinaista. Safetyrazorilla se on pikemminkin sääntö.

Tässä tosin oli aika hyvät ohjeet myös: http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=YzeqIqtJ9ns

Pitäisiköhän vielä muutaman kerran teurastaa itsensä...

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #404 : 21.11.12 - klo:00:25 »
Minä käytän nykyään useimmiten Somersets -geeliä parranajon yhteydessä. Ei kuivata ihoa aivan niin helposti kuin aiemmin käyttämäni partasaippuat. Lisäksi hinnat ovat varsin edullisia.

Niitä markettien aerosoligilettejä yms. vastaavia "kermavaahtopurkkeja" en suostu nykyisin enää edes käyttämään.

Merkur -höylällä tulee veisteltyä ja se on ihan mukava peli, kunhan vain muistaa vetää höylää "omalla painollaan".