Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 427919 kertaa)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #315 : 30.05.12 - klo:13:31 »
Suurin ero on siinä, että Japanissa miekkaa saivat kantaa vain samurait, joiden miekkoihin oli varaa panostaa ja siis tehdä miekkaa kauan useista eri kerroksista siten, että parhaimmat (kuten myös räätälityön kanssa niin eivät kaikki tai edes keskimääräiset) miekat olivat todellisia taideteoksia, teräviä ja kestäviä. Samaten käyttäjien taitotaso oli pääasiassa hyvä, jolloin miekkojen viilto-ominaisuuksia osattiin hyödyntää.
Euroopassa taas miekka oli yleiskäyttöisempi ase ja työn jälki vaihteli suuremmin. Keskivertomiekka oli helposti enemmän nuija kuin teräase ja vaikutus siis perustui enemmän nuijimiseen ja painoon kuin terävyyteen.
Tämä oli muuten omakin käsitykseni - ennen. Nykyisin olen tässä suhteessa eri mieltä (samoin kuin ovat asehistorioitsijat ja ylipäätään käsitys miekoista). Myös eurooppalainen miekka oli kevyt (yleisimmin 800-1200g, kahden käden raskaammat veiviöt ~1,5kg, raskaat kyläseppien claymoret ~2,2-2,8kg) ja nopeakäyttöinen. Miekka oli sekä idässä että lännessä viilto- ja pistoase.

Käsittääkseni en missään vaiheessa puhunut kymmenien kilojen miekoista.

Ongelma olikin siinä, että tavallisella rivimosurille ei annettu sitä parasta miekkaa ja siitä ei pidetty huolta, toisekseen se tylsyi aika helposti suojuksia vastaan (saati sitten muussa käytössä). Museoaseiden kohdalla ongelma on, että parhaiten ovat säilyneet parhaat eli aatelisten ja vastaavien miekat. Muita on sitten löydetty heikossa hapessa varastoista ja taistelukenttien kohdilta, jolloin ei voida kunnolla tietää kuka on miekkaa käyttänyt.

Laatuväärinkäsitykset ovat olleet lähinnä populaarikulttuurin tekosia - kannattaa perehtyä esim. museoaseisiin (kaikentasoisiin) kummallakin puolella "aitaa", jos aseet kiinnostavat enemmänkin. Yksinkertaista "noilla oli keskimäärin parempia" -lausuntoa ei oikeastaan voi antaa.

Sittenhän kaikki on hyvin kun en moista lausuntoa antanut.

Muutenkin ihan mielenkiintoista päätellä toisten perehtymisen taso yhdestä viestistä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #316 : 30.05.12 - klo:15:54 »
Muutenkin ihan mielenkiintoista päätellä toisten perehtymisen taso yhdestä viestistä.

Nuijakommentista voi päätellä hieman kyllä. Mutta tämä tästä - ja totta, tuo japanilaisten partaveitsi on hauska vehje.
Kaikki villa tottelee rautaa.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #317 : 30.05.12 - klo:22:09 »
http://www.youtube.com/watch?v=z90szR0q1YU - noista samurai-touhuista tuli mieleen, Youtuben taitavin samurai.

Aiheesta parranajoon. MTOP-ketjussa Liinurin naamakarvoitusta on kritisoitu. Pitäisikö tässäkin kuunnella ja luottaa foorumiitteihin? Itse olen hieman arka kasvattamaan pitkäksi aikaa naamakarvoja, koska esim. pulisonkialueella partakarva on huomattavasti paksumpaa vrt. hiuksiin, jolloin partakarva tummempana erottuu heti hiuksista. Samoin partakarva on taipuisampaa eli lookki ei ole hyvä (sojottaa sinne tänne), korkeintaan 2vko "sänki" on ok kun hiukset ovat parturia vailla. Itse näytän myös siloposkisena paljon nuoremmalta (mielestäni), mutta sillon tällöin kaipaan vähän naamaan "rough:ia" ilmettä, ja jätän tällöin sheivaamatta, jolloin herkkä ihokin voi paremmin.

Pistäkääpä omat REHELLISET kommenttinne, alla partaversiossa n. 2,5-3vko hujakoilla kasvu.


Elias

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 553
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #318 : 30.05.12 - klo:22:57 »
^ Ilman partaa reilusti parempi. Muutaman päivän sänki sopii vielä omiin preferensseihin, mutta sängen kasvaessa tyylikkyys romahtaa. Hoidetut kunnolliset parrat erikseen, mutta näitä ei tulla minun kasvoillani näkemään.
« Viimeksi muokattu: 30.05.12 - klo:23:00 kirjoittanut Elias »
Vaatekaapin tyhjennys
Sokeet johdattaa sokeita. Ne, jotka vetää edel on vain syvemmäl skutas.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #319 : 30.05.12 - klo:23:03 »
^ Ilman partaa reilusti parempi. Muutaman päivän sänki sopii vielä omiin preferensseihin, mutta sängen kasvaessa tyylikkyys romahtaa. Hoidetut kunnolliset parrat erikseen, mutta näitä ei tulla minun kasvoillani näkemään.

Samaa mieltä.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #320 : 30.05.12 - klo:23:13 »
Hypno: kuvat ovat niin eri tyyppiset että vaikea sanoa. Parrattomassa kuvassa ei värejä, tyylit ja ilmeet kohdillaan. Partakuvassa kasuaalimpi meno ja pientä hymyn poikasta + hattu. Olen yleensä parran puolella, mutta nyt sanon täysin subjektiivisesti että parraton versio jatkoon.

ps. sinänsä mielenkiintoinen idea laittaa turpa raadin eteen. Haluaisin olla parraton, mutta minulle moni sanoo että parta sopii paremmin. Mielestäni se kyllä sopiikin minulle, mutta joskus olisi kiva olla ilman. Riesana minulla on vielä herkkä vaalea iho. En yksinkertaisesti pysty ajamaan partaa joka päivä. (kyllä, olen kokeillut melkein kaikkea...) Ikää parta tuo kyllä lisää, hyvässä ja pahassa. Pitäisipä itsekin uskaltaa laittaa oma pärstä raadin eteen joku kerta...
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #321 : 30.05.12 - klo:23:42 »
Muutama foorumilta kun on jo FB-kaverina, kasvotkaan nyt niin salaisuus ole kun nimeni googlettaa, niin what the hell, MTOP-kuviin en aio silti laittaa naamaani ettei kuvat leviä pitkin intterwebziä ja lapsenlapset löydä niitä joku päivä waybackmachinella ;)

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #322 : 30.05.12 - klo:23:48 »
Miks ne mtop:stä leviää muttei vaikka tästä ketjusta?
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #323 : 31.05.12 - klo:08:52 »
Hypno, vaikka itse olen vankasti partamiehiä, näytät kyllä huomattavasti skarpimmalta ilman.
There ain't no rest for the wicked...

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #324 : 31.05.12 - klo:11:51 »
Miks ne mtop:stä leviää muttei vaikka tästä ketjusta?

Pousailukuvia en haluaisi itsestäni levittää, kasvokuvia nyt on historian saatossa ollut kaikennäköisissä kuvasaiteissa (ircg jne), hirveän suuresta erosta nyt ei ole kyse kuitenkaan :D.

Kiitos kommenteista, ehkä jätän tuon naamakarvoituksen kasvattelun lomailuihin :).

Pete

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #325 : 17.06.12 - klo:13:00 »
Itsekin ostin juuri viime kuussa Gillette Fatboyn. Yritin puhdistaa uudenveroiseksi kaikin tavoin, mutta siinä on kyllä vähän kellertäviä osia vielä. (Ostin jopa ultraäänipesurin, jossa laite värisee vesialtaassa ja kyllä se hyvin puhdistaa, mutta ei se alkuperäistä loistoa palauttanut). Ehkä hyvä niin, niin uskallan käyttää sitä sen kummemmin varoamatta. Taisin maksaa siitä e-lahdessa 50 dollaria.

Parranajotulos on aivan ylivoimaisesti paras kaikista tähän asti käyttämistäni välineistä. On ollut Philipsin kallista sähkölaitetta ja Gilletten moderneja kolmiteriä.

Aluksi vedin pariin otteeseen mukana seuranneilla 50 vuotta vanhoilla terillä, mutta siitä ei oikein tullut mitään. Sitten ostin tämän foorumin innoittamana briteistä 60 kpleen samplerpackin ja ero vanhoihin teriin oli kuin yön ja päivän välillä: Iho ei ärsyynny, voi vetää kumpaankin suuntaan (kunhan ensin vetää kerran myötäkarvaan) ja poskista tulee pehmeät kuin kuuluisa vastasyntyneen peppu. Sähköphilipsillä vedettäessä niska oli aina punainen kuin raaka jauheliha ajon jälkeen ja tällä vehkeellä ei synny minkäänlaista ärtymistä.

Tekniikkalajihan se on, mutta opin sen mielestäni hyvin kahdessa viikossa. Vielä on tsempattavaa leuan alta, että saisin sen ajettua vielä nopeammin, mutta tällä hetkellä olen lopputulokseen jo täysin tyytyväinen.

Sitten lopuksi kysymys: Pitäisikö terä aina poistaa safety razorista ajon jälkeen, vai voiko se kuivua ja odottaa seuraavaa ajoa laitteen sisällä?

Kannattaa koittaa hammastahnaa noiden keltaisten paikkojen puhdistamiseen ja mielestäni terää ei tarvitse poistaa höylästä jos se vain on ruostumatonta terästä. Hiiliteräksestä tehdyn terän kyllä poistaisin ja kuivaisin ruostumisen takia. Itse tapana aukaista hieman tuota terän kiristysmekanismia raolleen jotta terä pääsee kuivamaan paremmin.

Itsekin tuli ostettua toinen FatBoy koska en saanut tuota edellistä käyttää. Uusi höylä oli halpa ja oli myös sellaisessa kunnossakin että ei sitä voinut käyttää joten minun täytyi lähettää se Englantiin uudelleen nikkelöitäväksi. En vain ole ehtinyt vielä näkemään lopputulosta kun olen lomalla ja höylä odottaa postissa. Hintaa tuolle operaatiolle postikuluineen kertyi noin 26€. Nyt olen höyläillyt kolmisen viikkoa 61/62 vuosimallin Gillette "Parat" höylällä joka on myöskin osoittautunut erinomaiseksi höyläksi.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #326 : 13.07.12 - klo:09:33 »
Eipä uskoisi, että partaterissä on niin suuria eroja, vaikka ne näyttävätkin päällisin puolin ihan samanlaisilta. Niin vain Astra Superior Platinum on paras terä (tähän mennessä) allekirjoittaneen kasvoille. Nyt, kun löytyi noin hyvä terä, uskalsin tilata niitä heti 50 kappaletta lisää.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #327 : 13.07.12 - klo:09:39 »
Svidu. Stocka ei enää myy partateriä (niitä perinteisiä). Myykö mikään kivijalkakauppa Stadissa vai pitääkö tilata internjetistä? Jos, niin mikä/mistä?
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #328 : 13.07.12 - klo:11:51 »
Ei tule mieleen putiikkia, mutta netissä kannattaa varmaan kääntyä Executive Shaving Companyn tai The Shaving Shackin puoleen. http://www.executive-shaving.co.uk/shaving/razor-blades/razor-blades.php

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #329 : 13.07.12 - klo:11:55 »
Svidu. Stocka ei enää myy partateriä (niitä perinteisiä). Myykö mikään kivijalkakauppa Stadissa vai pitääkö tilata internjetistä? Jos, niin mikä/mistä?

Kampin Anttilassa näkyi ainakin vielä toissapäivänä.