Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 428346 kertaa)

euno

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #225 : 03.07.11 - klo:15:56 »
Euno, on yllättävän vaikeaa tehdä hyvää vaahtoa saippuasta. Se on niin pienestä kiinni monessakin suhteessa... Mutta toisaalta nämä ovat juurikin niitä pieniä juttuja, jotka tekevät tästä hommasta mielenkiintoista.

Nimenomaan. Olen kaveri joka nauttii elämän pienistä iloista ja kaikennäköisestä hienosäätämisestä(kuten varmaan moni muukin keikarin foorumille eksynyt), joten tämä parranajohifistely on oikein rentouttavaa aamupuuhastelua. Pitänee vain antaa ajan kulua ja kokemuksen karttua niin eiköhän ne kaikenlaiset niksit vielä avaudu itsellenikin. Onneksi kyseessä on loppujen lopuksi melko halpa harrastus, toisin kuin esimerkiksi äänentoistolla tai pukeutumisella hifistely.

Arskan tilanne kuulostaa kyllä todella hankalalta. :/ Paha lähteä toista enempää neuvomaan kun ei ole oma parta kyseessä.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #226 : 03.07.11 - klo:17:53 »
en muista äkkiseltään törmänneeni kehenkään, joka ajaisi heti suoraan vastakarvaan.

Hep! Näin joka toisella ajokerralla. Joka toisella myötä-sivu-sivu-vasta -kuvio (eli se klassinen method shaving). Laitteena Gilletten Fusion (joka peittoaa käytössäni käytännössä kaikki muut - minä kun ajan höylälläni myös pääni, sen muuten suoraan vastakarvaan).

Sinällään sekään ei ole sanottua, että vähemmät vedot ovat paremmat iholle. Ajolla on kuitenkin myös kuoriva tehtävä, joten jos höylä ei ole huono, useampi veto ei sinällään haittaa.


Kun aikoinaan ajelin veitsellä, käytin samaa tapaa. Se ei vain ole oikein näpsä nykyiseen käyttööni.
« Viimeksi muokattu: 03.07.11 - klo:17:56 kirjoittanut Jussi »
Kaikki villa tottelee rautaa.

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #227 : 03.07.11 - klo:18:35 »
Sinällään sekään ei ole sanottua, että vähemmät vedot ovat paremmat iholle. Ajolla on kuitenkin myös kuoriva tehtävä, joten jos höylä ei ole huono, useampi veto ei sinällään haittaa.

Toki jos tekniikka ja välineet ovat kunnossa, niin eiväthän useammat vedot nyt mitään tappoa ole. Mutta yhtä kaikki, mitä pidempään ajat sitä enemmän se ihoa ärsyttää. Etenkin herkkäihoisen lienee viisasta pitää vedot suhteelliset vähäisinä. Itselläni neljäs veto alkaa olla jo hieman liikaa, yleensä pitäydyn kahdessa tai kolmessa. Ajan yleensä kahden tai kolmen päivän välein.

Niin ja kyllähän minäkin intissä aikoinaan höyläsin pääni vastakarvaan :)

Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #228 : 03.07.11 - klo:20:43 »
Sähkökäyttöistä parranajokonetta käyttäneille kysymys: saako sillä sellaisen vauvan peppu -sileyden ihoa rääkkäämättä?

Kuiva-ajossa ei lähellekään, mutta koneella joka hoitaa märkäajona hommat, onnistuu hyvin lähelle "vauvan peppua" ilman höylän ärsytystä. Itselläni ei iho kestä höylän jatkuvaa käyttöä, esim. safety razoria tullut kokeiltua ja Fusionilla tuli joskus höyläiltyä testinä ~viikkoja, joka toinen päivä tosin. Päivittäinen käyttö Fusionilla ei luonnistunut, liikaa ärsytystä, ja kaikki eri öljyt ja vaahdot sutien kera ja ilman on tullut testattua :D.

Aiemmin käytössä oli Panasonicin sähkökone (wet&dry) ja nykyään on Braunilainen, jota käytän suihkun yhteydessä partageelin (vaahdottuva, Nivea) kanssa. Varsinkin kaulan alue oli höylille vaikea = helposti ärtyi, sähkökoneella saa verrattain paremman lopputuloksen vähemmällä ärsytyksellä. Lyhyesti: Mieluummin otan sähkökoneella 95% vauvanpeppu-fiiliksen ilman ärsytystä kuin höylällä 100% vauvanpeppu+punoittava iho -fiiliksen :)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #229 : 03.07.11 - klo:21:30 »
Braunin 790 cc on ollut partakoneista erinomaisen suositeltava. Ei paluuta Philishaveen.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #230 : 08.07.11 - klo:16:15 »
Hankin jokin vuosi sitten Merkur Futur -safety razorin. Eli kyseessä on ihan perinteinen DE-teriä kuluttava höylä. Sopii minun iholleni paremmin kuin sähkökoneet. Partasaippuan olen kokenut paljon paremmaksi ja miellyttävämmäksi kuin geelin. Saippuana on Geo F Trumpers Extract of limes, geelinä Proraso. Prorason saippuakin löytyy, mutta sitä en ole vielä kokeillut. Höylän kera parranajosta on tullut jopa nautittavaa.

Tänään tuli hankittua edullinen hius-/partatrimmeri (LIDL 19,90), kun olen kasvatellut sellaista "kesäparran" tapaista. Säätövara lähtee 0,5mm ylöspäin, joten "kolmen päivän sänki" on myös mahdollista pitää kolmen päivän sänkenä vaikka usean viikon/kuukauden/vuoden ajan. Laite oli mielestäni yllättävän laadukas hintaisekseen. Käyntiäänikin varsin "ammattimainen", verrattuna edelliseen halpis-trimmeriini. Ajojäljessä ei ollut moitittavaa.

Sähkökoneella en partaani aja jatkossakaan, mutta pienimuotoinen trimmaus on kyllä joskus paikallaan...

Monk

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #231 : 26.07.11 - klo:19:12 »
Kysymys partateristä:

Mitkä ovat merkittävimmät erot Merkurin, Wilkinsonin ym. de-terien välillä? Lähinnä kiinnostaa, että kannattaako Merkurin teristä maksaa moninkertainen hinta vai pärjääkö noilla halvemmilla?

http://www.gentlemans-shop.com/acatalog/Razor_Blades.html

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #232 : 26.07.11 - klo:20:14 »
Kysymys partateristä:

Mitkä ovat merkittävimmät erot Merkurin, Wilkinsonin ym. de-terien välillä? Lähinnä kiinnostaa, että kannattaako Merkurin teristä maksaa moninkertainen hinta vai pärjääkö noilla halvemmilla?

http://www.gentlemans-shop.com/acatalog/Razor_Blades.html

Merkittävin ero on mielestäni hinta. Halvemmillakin pärjää varmasti. Jos joku on havainnut huomattavia eroja terissä, niin kannattaa sitten käyttää mieleisiään, mutta itse en ole asiaa edes tarkemmin ajatellut. Kaikilla käyttämistäni teristä, Merkurista - Derbyyn, on parta lähtenyt kivutta ja vaivatta.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #233 : 27.07.11 - klo:11:40 »
Pitäneekin testata. Ainoat terät mitä olen testannut on olleet Merkurin Platinum ja Gilleten terät. Ja se Gillette on aivan surkea. Ihan kun ois kertakäyttöisellä BICillä vedellyt.

kokovartalokalsari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #234 : 05.08.11 - klo:07:37 »
Itsekin suhaan nykyään safety razorilla, koska perusgilleten terät tulivat pirun kalliiksi ja sähkökoneella ajelun jälkeen kaula oli aivan punainen. Kone on Gilleten brittiläisvalmisteinen Rocket, jonka isäni osti joskus 60-luvulla ja jonka adoptoin, kun se oli ollut vuosia käyttämättömänä. Himpun verran ruostetta oli kerääntynyt, mutta siitä selvittiin sitruunamehuliotuksella ja lopuksi Autosolilla kiillotus ja hyvä tuli, nyt noin puolitoista vuotta ollut minun käytössäni.

Terät ovat Derbyn teriä, joita tilasin joko Amazonista tai Ebaysta parillakympillä (postikuluineen) sadan kappaleen paketin, ei pitäisi loppua heti kesken.

Saippuana tällä hetkellä Colonel Conkia, mutta tarkoitus olisi tilata Mama Bear's Soapsista lisää käsintehtyä partasaippuaa, jonka laatuun olen ainakin toistaiseksi ollut oikein tyytyväinen.

Ben

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #235 : 08.08.11 - klo:21:09 »
Hei!
Ainoa oikea http://www.top-kosmetiikka.com/verkkokauppa/iso_kuva.tmpl?id=705;width=400;height=194
jos ihoa haluaa säästää, niin joku sähkökäyttönen joka toinen aamu.

Ajoa ennen täytyy muistaa hauduttaa naamaa kuumalla kastellulla pyyhkeellä (tai käyttää jotain mömmöä joka korvaa ton). Jälkeen ajon aluna tai jokin viilentävä.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #236 : 08.08.11 - klo:21:42 »
Miten muuten parrankasvuun vaikuttaa jatkuva ajaminen? Olen epäillyt että kun kesällä annoin parran rehottaa, parta alkoi kasvamaan hieman nopeammin kuin aiemmin, jolloin ajoin päivittäin tai joka toinen päivä? Aluksi partakarva tuntui myös mukavan pehmeältä ensiajon jälkeen, kun parran oli antanut kasvaa muutaman viikon.

Pasigo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #237 : 09.08.11 - klo:21:04 »
Minua on siunattu (tai kirottu) melko tömäkällä parrankasvulla. Pidän leukani yleensä melko sileänä kun olen ihmisten ilmoilla mutta pari kertaa olen antanut parran kasvaa. Ajoittainen tauko parranajosta tekee iholle hyvää ja antaa sen levätä. Viime kesänä kasvatin hiukan yli kahdessa kuukaudessa melkoisen tursasparran ja hauskin vaihe oli kun rupesin sitä trimmaamaan pois. Muodonmuutos Zulusodan aikaisesta "Mutton chops"-britistä pariisilaisviiksien kautta omaksi itseksi sai aikaan vaimollani hysteeriä naurukohtauksia.
Helpolla parran kanssa ei pääse, sen siistinä pitäminen vaatii lähes yhtä paljon työtä kuin sileä leukakin ja hius/partatrimmerin. Silti aion kyllä vielä parran välistä kasvattaa. Ensimmäisen viikon tai kaksi se kutisee ikävästi ja olo on "epäsiisti", parran kasvaessa lisää se pehmenee ja kutina poistuu.
Ajan parran vaarin vanhalla perusmalli-Gillette safety razorilla, olen todennut sen parhaaksi. Kertakäyttö kaksikko ym. terät menevät parin ensimmäisen vedon jälkeen niin tukkoon että niiden putsaamisessa menee tuhoton aika. Safety razorissa ei tarvitse muuta kuin avata se, otta terä irti ja huuhdella välillä samalla kääntäen terä toisinpäin.
Aikaisemmin käytin Body Shopin partavaahtoa ja sutia mutta ostaessani Tabacin partasaippuan ei paluuta Body Shopin vaahtoon enään ole. Tabac on erinomainen ja riittoisa partasaippua, tuoksuakaan ei juuri ajon jälkeen jää. Suun ympäristön muutaman ongelmakarvan ajan philipsin perussähkökoneella. Ajon jälkeen levitän iholle Aloe Vera partageeliä jota sai ostettua Espanjasta perus Supermercadoista naurettavaan hintaan, onneksi hommasin pari vuotta sitten käydessäni ison varaston. Jos tulee haava olen laittanut siihen proraso-haavageeliä, myös Espanjasta ostettua.
Paras tulos minulla tulee kun ajaa parran saunan jälkeen tai sitten tekee kylmäparranajon mahdollisimman kylmällä vedellä tämän linkin tyyliin:
http://artofmanliness.com/2010/03/24/cold-water-shaving/
Yksi mahdollinen paikka josta eksoottisempia parranajovälineitä, kuten vanhan mallisia partaveitsiä, voi hankkia on saksalainen Dictum
Samasta paikasta herrasmies löytää myös taskulinkkarit, keittiöveitset ja tyyliin sopivat käsityökalut.








« Viimeksi muokattu: 09.08.11 - klo:21:06 kirjoittanut Pasigo »

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #238 : 10.08.11 - klo:13:22 »
Parran tai hiusten ajo ei vaikuta kasvuun, mutta saa sängen tuntumaan terävältä karvan luonnolliseen päähän verrattuna. Siitä syntyy tunne nopeammasta kasvusta. Näin aikanaan kosmetologiäitini opetti.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #239 : 10.08.11 - klo:16:49 »
Parturini on sanonut hiusten kasvavan selvästi nopeammin kesällä.
Suositellaan täysraittiutta.