Pitkään olen safety razoriin siirtymistä harkinnut, mutta vasta tämä ketju sai minut ryhtymään tuumasta toimeen. Höylällä olen ajanut aina, mutta käytössä on ollut Gilleten muovivimpain. Gilleten "tuotekehitys" on jo pitkän aikaa risonut minua ja sikis safety razoria olen harkinnut. Nyt kaapista löytyy Merkur Futur ja yllättävän erilaista tuo ajaminen tuolla vehkeellä on. Näin alkuun tuntuu hieman hankalalta, mutta ilmeisesti se siitä.
Tilasin myös Merkurin Futurin ja partakreemiä. Voin raportoida omista kokemuksista jos en satu viiltämään kaulavaltimoon.
Nyt on kertynyt kokemusta Merkur Futurin höylästä.
Höylä on erittäin jämäkkää tekoa ja painaa ainakin puoli leiviskää. Ensimmäinen ajokerta oli hyvin hämmentävä, suorastaan pelottava. Muutaman päivän sänki pohjalla kädet täristen aloitin parranajon, terän "syvyyttä" saa säädettyä portaattomasta mutterista ja ilmeisesti minulla oli aluksi terä maksimiasennossa ulkona. Tunne oli lähes sama kuin olisi ajanut partaveitsellä naamaa ja terä tarttui äkäisesti sänkeen kiinni. Ajon aikana ehti tunneskaala heitellä epätoivosta riemuun ja ehdin tehdä rauhan vihamiesteni kanssa Merkurin MÖRKÖPÖTKÖ kädessä.
Lopputulos oli kuitenkin erittäin hyvä ja naama oli sileä kuin vauvan pylly. Myöskään iho ei ole ärtynyt läheskään niin pahasti kuin perinteisellä Gilletellä ja tylsällä terällä. Merkurin kanssa tilasin Men-Ü:n parranajo-cremen, jota olen läästinyt sudin kanssa. Sopii Merkurin kanssa kuin nyrkki purukalustoon.
Voin suositella varauksella Merkuria. Entinen ajotapani on ollut juuri sellainen josta television sisustushomot varoittavat, eli nopeita, lyhyitä ja nylpyttäviä vetoja. Merkuria täytyy käsitellä kuin Jaguaria, pitkiä hitaita liikkeitä aristokraattinen virne huulilla, jos yrittää suoritua vauhdilla tulee rumihia. Ehkä suoritus nopeutuu ajan myötä.
Toiseksi ajokulma on hyvin erilainen perus-G:hen verrattuna ja vaatii pientä opettelua.
Investointikustannus on kohtuullisen suuri, mutta patarautainen terä kestänee pienimuotoisen ydinsodan ja vaihdettavia osia on vain itse terä, ei koko kasettia kuten perushöylissä, jonka pitäisi tuoda säästöä niin kukkarolle kuin ympäristölle pitkässä juoksussa.
Päätän raporttini täältä tähän.