Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 425783 kertaa)

SirWinston

  • Kisälli
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Parta ja parranajo
« : 15.03.09 - klo:16:54 »
Mikä on foorumin arvovaltaisten jäsenten suhtautuminen partaan ja parranajoon? Kuiva vai märkä ajo?

Käytättekö partasaippuaa, -geeliä, -vaahtoa? Alunapuikkoa? Gillette vai Wilkinson? Braun vai Philips?

Huomasin sunnuntaihesarissa (15.3.) mielipidekirjoituksen partaterien arvokkuudesta. Miten arvon keikarit hankkivat teränsä, vai tyytyvätkö vain asiansaosaavan parturin käsittelyyn?

Löytyykö muuten vielä asiantuntevia herrainleikkuuliikkeitä, joissa osataan parranajon jalo taito?
"Minulla on yksinkertainen maku - tyydyn vain parhaaseen" -- Sir Winston Churchill

Viitanen

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #1 : 15.03.09 - klo:17:38 »
Partasaippua sudilla levitettynä on kyllä miellyttävin vaihtoehto, iho ei ärsyynny käytännössä lainkaan. Partaveitsikään ei ole kovin vaikea, jos on vakaa käsi.
Taide on ainoa vakava asia maailmassa. Ja taiteilija on ainoa henkilö, joka ei ole koskaan vakavissaan - Oscar Wilde.

joe

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #2 : 15.03.09 - klo:22:51 »
Philipsin sähköllä posket ja leuan alus ja sitten Gillettellä kaulan alue. Sekä sähkössä että höylässä on hyvät ja huonot puolensa, joten olen katsonut parhaaksi yhdistää menetelmät. Uskoisin olevani melko yksin tämän jutun kanssa :D

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #3 : 15.03.09 - klo:22:53 »
Voin puhua melkoisella kokemuksella asiasta. Olen käynyt nimittäin lähes kaikki mahdolliset metodit läpi. Itselläni on nimittäin erittäin herkästi ärtyvä iho kaulalla vaikka muuten ei ongelia olekaan. Parhaaksi metodiksi olen (itseni kohdalla) todennyt safety razor (mercur futur ja saman valmistajan terät) vaahtona käytän tällä hetkellä lorealin geeliä. Kokeilin perinteisiä saippuoita mutta eivät "suojanneet" ihoa tarpeeksi. Sama on monilla vaahdoilla. Sutina käytän Men-ü:n synteettistä sutia joka on synteettisyydestään huolimatta saanut hyvää palautetta maailmalla. En ole kokeillut mäyrän karvaista koska ovat tällä hetkellä hinnallisesti ulottumattomissani. Parta tulee aina ajaa karvan kasvusuunnan mukaisesti. Samasta syystä en ole kokeillut veitsiä koska kaulan alaosassa karvat kasvavat itselläni sivulle päin. Ainakaan höylällä en voi ajaa suoraan alas päin tai iho rikkoutuu verelle.

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #4 : 16.03.09 - klo:19:20 »
Ajan parran aina höylällä. Gilletten erilaiset versiot ovat olleet käytössä, mutta kiinnostaisi kokeilla perinteisiä safety razor -höylää. Kiinnostus on pyörinyt jo pidemmän aikaa, kun on sattunut lukemaan netistä positiivisia kommentteja. Tuossa yksi suomeksi: http://http://vastuullisempia.valintoja.net/tag/gillette/

Viime aikoina olen käyttänyt Body shopin partacreamia.

Yllä mainitun blogin kautta päädyin myös parranajoon keskittyvään blogiin http://http://mantic59.blogspot.com/, jonka ylläpitäjällä on myös informatiivisia ja hyvin tehtyjä Youtube-videoita parranajosta. Yhtä parranajoon keskittynyttä keskustelupalstaa on tullut myös seurattua http://http://badgerandblade.com/vb/. Ainakin näiden blogien ja foorumien asiantuntevat ja aiheeseen intohimoisesti suhtautuvat tekstit muistuttavat siitä tärkeästä seikasta, että parranajon ei tule olla mikään aamun välttämätön paha, joka suoritetaan nopeasti sähkökoneella samaan aikaan, kun juodaan kahvia ja katsotaan netistä pörssikurssit.

KaunisJussi

  • Vieras
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #5 : 16.03.09 - klo:20:28 »
Lainaus käyttäjältä: "CyberDog"
Voin puhua melkoisella kokemuksella asiasta. Olen käynyt nimittäin lähes kaikki mahdolliset metodit läpi. Itselläni on nimittäin erittäin herkästi ärtyvä iho kaulalla vaikka muuten ei ongelia olekaan. Parhaaksi metodiksi olen (itseni kohdalla) todennyt safety razor (mercur futur ja saman valmistajan terät) vaahtona käytän tällä hetkellä lorealin geeliä. Kokeilin perinteisiä saippuoita mutta eivät "suojanneet" ihoa tarpeeksi. Sama on monilla vaahdoilla. Sutina käytän Men-ü:n synteettistä sutia joka on synteettisyydestään huolimatta saanut hyvää palautetta maailmalla. En ole kokeillut mäyrän karvaista koska ovat tällä hetkellä hinnallisesti ulottumattomissani. Parta tulee aina ajaa karvan kasvusuunnan mukaisesti. Samasta syystä en ole kokeillut veitsiä koska kaulan alaosassa karvat kasvavat itselläni sivulle päin. Ainakaan höylällä en voi ajaa suoraan alas päin tai iho rikkoutuu verelle.
Veit jalat suustani ystävä hyvä. Minulla on myös erittäin herkästi ärtyvä kaulanahka ja työpukeutuminen on mallia puku+kauluspaita+kravatti, joten kaulan iho on kovilla. Olen katsonut myös noita Safety Razoreita ja ajattelin tilata seuraavaksi sellaisen. Minulla on vielä yksi terä käyttämättä Gilletestä, joten uuden höylän voisi laittaa tilaukseen pikkuhiljaa...

Itse harrastan äärimmäisen märkää ajoa, nimittäin ajan usein suihkussa partani. Sitten viimeistelen peilin edessä mahdolliset katvealueet. Reissussa tulee välillä raahattua sähkökonetta, mutta märkäajo aina kun mahdollista.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #6 : 18.03.09 - klo:12:24 »
Mä ajan suihkun jälkeen kuivaamatta välissä. Toimii tosi  hyvin. On muuten eroa sitten noilla terilläkin. Gillette ei toiminut mulla ollenkaan. Samoin noissa vaahdoissa/geeleissä/cremeissä/saippuoissa on isoja eroja. Tosin tuntuu olevan niin että geelit on suojanneet ihoa parhaiten ja saippuoilla tarkin ajo. Vaahdoista en tykkää.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #7 : 18.03.09 - klo:16:20 »
Pitkään olen safety razoriin siirtymistä harkinnut, mutta vasta tämä ketju sai minut ryhtymään tuumasta toimeen. Höylällä olen ajanut aina, mutta käytössä on ollut Gilleten muovivimpain. Gilleten "tuotekehitys" on jo pitkän aikaa risonut minua ja sikis safety razoria olen harkinnut. Nyt kaapista löytyy Merkur Futur ja yllättävän erilaista tuo ajaminen tuolla vehkeellä on. Näin alkuun tuntuu hieman hankalalta, mutta ilmeisesti se siitä.

Meikäläisen iho ei ole kovin herkkä, eikä parranajoteknologian vaihtoon sikäli olisi ollut tarvetta. Olen Gilleten kanssa liukastanut naamaani ihan perussaippualla ja nyt alkoivat nuo ihan ehdat parranajosaippuatkin kiinnostamaan. Onkos herroilla kokemuksia ko. tuotteista?
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #8 : 18.03.09 - klo:16:28 »
Mä olen kokeillut col. gonkia, bodyshoppia ja american crewiä. Toi eka on kova saippuamainen ja noi jälkimmäiset pehmeitä "cremejä". Col gonk oli ihan kelvollista. Ostin sellasen paketin missä oli lime, almond ja amber. Mielestäni se lime oli parasta.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #9 : 18.03.09 - klo:17:30 »
Aika kaukana herrasmiehestä tuolla kriteerillä, joka toinen päivä ennemmin on tarvis :)

Arkiaamuina sähköllä, saunassa höylä (Gillette, Wilkinsonia käytin joskus nyt saatavuus liki olematon) ja hyvä vaahto (Clinique tai Lancome), joskus ammoisina aikoina käytyin G:n vaahtoja, mutta ero laatukamaan on iso. Höylä on paljon mukavampi ja jälki säilyy parempana pidempään.
Nemo propheta in patria

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #10 : 18.03.09 - klo:18:49 »
Olen kokeillut partaveistä, partakonetta, vanhemmanmallista partahöylää ja Gilletteä. Mikään niistä ei tepsi järkyttävän jäykkiin partakarvoihini täydellisesti, ja kaiken lisäksi leuassa on arpi jonka kohdalla karvat kasvavat joka suuntaan sojottaen. Odotan innolla päivää jolloin viikseni lähtevät reiluun kasvuun. Toistaiseksi tyydyn riipimään kasvoni persoonattomalla partakoneella tyhjäksi, sillä en halua tuhlata aikaa parranajoon. Pitkän tähtäimen tavoitteena ovat äärimäisen huolitellut Imperial-malliset viikset, toki maltillisemmalla kierteellä kuin tällä vanhalla Worldbeardchampionships-mestarilla. Irtokauluksesta iso bonus vuoden 2003 mestari Gary Hagenille.



Viikset ovat taidetta, parta vain kompromissi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

KaunisJussi

  • Vieras
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #11 : 18.03.09 - klo:21:06 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Pitkään olen safety razoriin siirtymistä harkinnut, mutta vasta tämä ketju sai minut ryhtymään tuumasta toimeen. Höylällä olen ajanut aina, mutta käytössä on ollut Gilleten muovivimpain. Gilleten "tuotekehitys" on jo pitkän aikaa risonut minua ja sikis safety razoria olen harkinnut. Nyt kaapista löytyy Merkur Futur ja yllättävän erilaista tuo ajaminen tuolla vehkeellä on. Näin alkuun tuntuu hieman hankalalta, mutta ilmeisesti se siitä.
Tilasin myös Merkurin Futurin ja partakreemiä. Voin raportoida omista kokemuksista jos en satu viiltämään kaulavaltimoon.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #12 : 18.03.09 - klo:23:03 »
Käytössä on suti, Gillette Fusion ja Art of Shaving partasaippua. Tuo Fusion on muovisuudestaan huolimatta mielestäni loistava peli, oma partani on niin hentoa laatua että terätkin kestävät useita viikkoja.  AoS:in hajustamaton partasaippua on ylivoimaisesti parempaa kuin muut kokeilemani aineet. Harmi vaan että sitä ei saa kotimaasta.
Suomi tuntuu muutenkin olevan parranajovälineiden takapajula. Sudin ostin ulkomailta kun Helsingistä ei tuntunut löytyvän kunnollista.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #13 : 19.03.09 - klo:08:45 »
Pitänee jossain vaiheessa testata tota AoSää. Fusioniakin tuli kokeiltua ennen kun löysin safety razorin. Tuntui että ottaa liian voimakkaasti. Perus höylistä paras itselle oli wilkinsonin joku fleksiibeli malli. Ei taida vaan saada kun postimyynnistä.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Parta ja parranajo
« Vastaus #14 : 19.03.09 - klo:21:17 »
parta kun kasvaa harvakseltaan, ajan ihan perussetillä, gillette fusion, suti, saippua. joskus kiireessä vaahdolla ilman sutia.
get your kicks on route six six six