Uskaltauduinpa laittamaan tänne hiukan amatöörin kyselyä. Jonkinlaista äänentoistoa olisi siis tarkoitus alkaa metsästää...
Äänilähteenä lähinnä tietokone/puhelin ja siellä Spotify premium / nettiradio. Olin hiukan yllättynyt kuinka Spotify haukuttiin pystyyn aiemmin täällä, en ole vielä täysin vakuuttunut, mutta olisi kovin ikävää, jos siitä toistettua musiikkia ei tosiaan saisi millään laitteistolla kuulumaan mukavasti. Olen kokenut sen itselleni muuten käytännöllisimmäksi ja tekijänoikeuslakien puitteissa edullisimmaksikin vaihtoehdoksi... kuuntelemani kappaleet ja artistit kun vaihtelevat (mm. modernia jazzia ja kansanmusiikintutkijoiden kenttänauhoituksia - 60-luvulta), niin tuntuisi tarkoituksettomalta haalia hyllykaupalla naarmuuntumisherkkiä cd-levyjä tai makuuttaa gigakaupalla audiotiedostoja kiintolevyllä.
Tämän lisäksi sama äänentoisto palvelisi toivottavasti myös tietokoneeseen kytkettynä omaan musiikkiharrasteluuni liittyvässä väkertelyssä, siis ikään kuin studiomonitoreina. Harrastus on kuitenkin sen verran alussa että studiomonitorien "kuivuutta" ja analyyttisyyttä en näiltä vaadi.
Jossain vaiheessa olisi tarkoitus myös hankkia vinyylisoitin sellaisten äänitteiden kuunteluun, joita muissa formaateissa ei löydy.
Olen koittanut seurata nettipalstoilta lähialueen käytettyjä markkinoita, tietämys on aihepiiristä on varsin vajavaista, mutta yleisesti tähyilen 70-80-lukujen taitteen tunnettujen merkkien laitteita alumiininvärisillä etupaneeleilla. Uskoisin että tarpeeseeni riittäisi hyvinkin yksinkertainen stereo-konfiguraatio. Vahvistimessa en kaipaa samaan laitteeseen viritintä, ja muutenkin pelkistetyt säädöt olisivat plussaa. Kaiuttimissa miellyttää esteettisesti vanhat Tandbergit ym. joissa on tiikkisäleiköt etukankaiden edessä, äänenlaadun suhteen niistä ei ole kokemusta. Varmaankin hakusessa siis pienehköt kaksitiepöntöt, (tiikkiviilutettu kotelointi ois makee!)
Jos on heittää hyviä vinkkejä / ideoita / huomioita / ajatuksia koko homman järkevyydestä, niin antaa tulla. Koko systeemin toivoisin saavani kärsivällisellä käytetyn tavaran myyntipalstojen ja kirpputorien kyttäilyllä alta kolmensadan...