Kirjoittaja Aihe: Hifi-ketju  (Luettu 165994 kertaa)

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #225 : 21.12.14 - klo:21:54 »
Sitten ei kannata kysellä "Hi-Fi mölleiltä" vaan multimediaheeboilta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #226 : 21.12.14 - klo:22:11 »
Eikös hifi möllit ole parhaita ammattilaisia ja tunne asiat sen verran hyvin että eri luokan tarpeisiin pystyy antamaan fiksun vastauksen? Ehkä olen ollut tässä väärässä. Ilmeisesti kysymykseeni vastasivat "sellaiseksi itseään luulevat" -täsmennyksen populaatio.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #227 : 21.12.14 - klo:22:16 »
No toi on tosiaan vähän kuin kysyisi sulta neuvoja 50-60e hintaluokan uusissa nahkakengissä.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #228 : 21.12.14 - klo:22:19 »

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #229 : 22.12.14 - klo:12:57 »
Spotify WiFin yli? Vai saako noita moderneja romuja WiFiin?

Saa mutta budjetti saattaa karata aika nopeesti. Yleisestikin 600 e on todella vaatimaton budjetti järkevään äänentoistoon. Keikaritermein markettikengissä pysytään tukevasti, myös bexleyt ja meerminit horisontissa. Järkevämpi budjetti vois olla 600 e kajareihin ja sama vahvistimeen. Tosin se ei ois ainakaan vuos sitten riittänyt kunnolliseen vahvistimeen vaadituilla tuilla, en tiedä nykyisestä.

Spotify on ongelma edelleen, jos keskittyy musiikin kuunteluun - laatu ei vain riitä. Taustamusiikkina jne. menee nätisti tietenkin.

Eli: joko unohtaa hifistelyn, ja nappaa matkaan sellaisen markettisetin joka miellyttää. Tai sitten laittaa rahaa vähän enemmän likoon ja suunnittelee paremmin hankinnat. Välimalliratkaisut tuottaa taatusti pettymyksen.

Meinaatko että ns. double blind testissä spotifyn high qualityn (320 kbps) erottaa tällä 1200e kamalla CD-levystä esim? Jos siis signaali muuten menee saman DACin läpi. Olen erittäin skeptinen tai sitten ymmärsin väärin.
Give me all the bacon and eggs you have.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #230 : 22.12.14 - klo:13:19 »
320kbps ei todellakaan erota. Itse testasin joskus, ja sen matalimman laadun (96kbps) vielä erotti.

Kondan käyttökuvaus luo kuitenkin itselle sen käsityksen, että mistään hifimielessä masteroidusta materiaalista ei kuitenkaan taida olla kyse. Silloin musa kuulostaa melko kamalalta tallennusmuodosta riippumatta.

« Viimeksi muokattu: 22.12.14 - klo:13:35 kirjoittanut Lh »

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #231 : 22.12.14 - klo:13:22 »
Meinaatko että ns. double blind testissä spotifyn high qualityn (320 kbps) erottaa tällä 1200e kamalla CD-levystä esim? Jos siis signaali muuten menee saman DACin läpi. Olen erittäin skeptinen tai sitten ymmärsin väärin.

ABX-testeissä taitaa jo 128kbit mp3 riittää fuulaamaan suurinta osaa ja 160kbit ~kaikkia. Ei-formaaleissa arvioinneissa toki jokainen itseään arvostava hifisti kuulee selkeän eron samassa setissä jos virtatöpseli on käännetty 180 astetta. Toisaalta ABX-testithän ovat tunnetusti rikki, koska tämä pseudotiede huijaa ja piilottaa nämä muuten selkeästi havaittavat erot: http://www.positive-feedback.com/Issue56/abx.htm.

Ai niin, uskontoon liittyvät keskustelut taisi olla säännöissä kielletty, pahoittelut.

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #232 : 22.12.14 - klo:13:46 »
^Jep, ehkä tätä ei kannata täällä alkaa vääntämään. Omia hankintoja kun tein niin järkytyin kyllä pahasti joidenkin hifi-foorumien meiningistä, mutta sitten tajusin että kyse olikin uskonnosta.

E: pointti oli lähinnä siinä että Spotify premium on äänenlaadullisesti ihan validi toistoalusta 99% kansasta, kun laittaa sen korkean laadun päälle. Vinyylifiilistelyt yms. toki sallitaakoon ja ymmärrän sen.
« Viimeksi muokattu: 22.12.14 - klo:13:49 kirjoittanut sonswan »
Give me all the bacon and eggs you have.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #233 : 22.12.14 - klo:14:20 »
Minulta meni nyt vähän ohi. Mitä eroa on Spotifyn kuuntelulla ja Spotify playlistien kuuntelulla?

Itse kuuntelen spotifya:
- iPadilla
- sekä yksittäisiä biisejä että playlistejä
- ilmaistilillä (mikä sen äänenlaatu nyt sitten onkaan)
- johto kuulokeliitännästä aktiivisiin studiomonitoreihin

Tuosta poistaisin varmaan vain tuon johdon, eli siihen väliin sopisi ihan kernaasti langattomuus. Onhan niitä olemassa palikoita, joilla saa bluetoothin ihan minkä tahansa kuulokejohdon paikalle. Tässä valossa äänentoistoksi kelpaisi melkein mikä tahansa laite missä on jonkinlainen line/aux in liitäntä.

Aktiivimonitoreita voisin omasta puolestani suositella kompaktin kokonsa puolesta. 5-tuumaiset saa aika helposti sijoiteltua. Tyypillisessä hi-fi setissä oleva erillinen vahvistin jää kokonaan pois, eikä sitä tarvitse sijoitella.

Huonoa niissä on erilliset virtakytkimet, eli kumpikin pitää napsauttaa erikseen päälle. Toki joku kytkimellinen jatkojohto helpottaa.
Mitä paremmat studiomonitorit hankkii, paranee kaiuttimien erottelukyky, alkaa erottamaan harrastelijan ja ammattilaisen tekemän miksauksen...ja sitä huonommalta perusmusiikki alkaa kuulostaa. Valitettava tosiseikka, jonka kanssa oppii elämään.
Studiomonitorit ovat myös suunniteltu sijoiteltavaksi suoraan kuuntelijan eteen, korvien korkeudelle. Ne eivät levitä ääntä joka suuntaan, vaan antavat tarkan kuvan kapealle alueelle. Harvoin istun kaiuttiminen edessä, vaan ne soivat tuolla olohuoneessa samalla kun olen keittiössä.

Bottom line: Aktiiviset lähikenttämonitorit ovat työkalu, joilla musiikkia säädetään soimaan tavallisissa laitteissa. Ne eivät ole tarkoitettu varsinaisesti musiikin kuunteluun, mutta itse en kaipaa yhtään tuosta huonompia laitteita.

Mitä tulee hifi-harrastukseen...
Jokainen voi laittaa rahansa vaikka verkonpainoksi mikäli kokee saavansa siitä iloa.
Kaverilla oli joskus noin 5000€ laitteet; kaiuttimet noin 1500€ ja loput sitten äänilähteisiin ja vahvistimeen. Kamat oli sijoiteltu huolellisesti ja ajatuksella, ja haitallisia heijastuksia oli vaimennettu ovelilla sisustuselementeillä. Enää ei kuunneltu niinkään hyviä biisejä, vaan hyvän kuuloisia levyjä ja laitteita. Musiikkinautintoa kuitenkin. Ymmärsin silloin ensimmäistä kertaa tätä harrastusta.

Itselle kaikessa harrastamisessa välineet ja niiden speksaaminen on todella tärkeä juttu. Aina voi kyseenalaistaa onko euron sähköjohdossa tai kalliissa kaiutinkaapelissa mitään eroa. Harrastajalle tämä ero on kuitenkin hyvin konkreettinen, vaikka insinööri näkisikin sähköjohdon vastuksessa hyvin yksinkertaisen yhtälön.


Suavo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #234 : 22.12.14 - klo:14:54 »
Mä kuuntelen musiikkia sen takia että se iskee, en siksi että se äänenlaatu iskee ja vielä enemmän saan fiiliksiä kun itse soitan. Seuraava ihan yleisenä hyväntahtosena kommenttina olematta osoitettu kenellekään erityisesti: Ostakaa hifinatsit ittellenne vaikka melodika ja opetetelkaa s**tana soittamaan niin saatte musiikista muutakin irti kuin sen äänenlaatubonerin.
Larppaus sallittu

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #235 : 22.12.14 - klo:14:54 »
Spotify WiFin yli? Vai saako noita moderneja romuja WiFiin?

Saa mutta budjetti saattaa karata aika nopeesti. Yleisestikin 600 e on todella vaatimaton budjetti järkevään äänentoistoon. Keikaritermein markettikengissä pysytään tukevasti, myös bexleyt ja meerminit horisontissa. Järkevämpi budjetti vois olla 600 e kajareihin ja sama vahvistimeen. Tosin se ei ois ainakaan vuos sitten riittänyt kunnolliseen vahvistimeen vaadituilla tuilla, en tiedä nykyisestä.

Spotify on ongelma edelleen, jos keskittyy musiikin kuunteluun - laatu ei vain riitä. Taustamusiikkina jne. menee nätisti tietenkin.

Eli: joko unohtaa hifistelyn, ja nappaa matkaan sellaisen markettisetin joka miellyttää. Tai sitten laittaa rahaa vähän enemmän likoon ja suunnittelee paremmin hankinnat. Välimalliratkaisut tuottaa taatusti pettymyksen.

Meinaatko että ns. double blind testissä spotifyn high qualityn (320 kbps) erottaa tällä 1200e kamalla CD-levystä esim? Jos siis signaali muuten menee saman DACin läpi. Olen erittäin skeptinen tai sitten ymmärsin väärin.

Toi oli tosiaan vähän huonosti (ja karrikoiden) sanottu. Nyky-spotifyllä lähdettä on tuskin kovin helppo erottaa, eikä se ainakaan haittaa tolkullista kuuntelua. Riippunee jonkin verran levystäkin.

Tosin esim. kuullokkeilla kuunneltaessa (NAD D3020 + DT 990 pro) ero pakkaamattoman ja pakatun välillä on merkittävämpi. Ei maata järisyttävä, mutta tarpeeksi iso, että mieluiten kaikki musiikki pakkaamattomana.

Vertaisin viinin juomiseen hyvästä ja vähemmän hyvästä lasista.
« Viimeksi muokattu: 22.12.14 - klo:15:12 kirjoittanut moonshine »

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #236 : 22.12.14 - klo:14:58 »
Mä kuuntelen musiikkia sen takia että se iskee, en siksi että se äänenlaatu iskee ja vielä enemmän saan fiiliksiä kun itse soitan. Seuraava ihan yleisenä hyväntahtosena kommenttina olematta osoitettu kenellekään erityisesti: Ostakaa hifinatsit ittellenne vaikka melodika ja opetetelkaa s**tana soittamaan niin saatte musiikista muutakin irti kuin sen äänenlaatubonerin.

Tais mennä väärälle foorumille. :)

Mutta mutta. Täytyy sanoa, että perushyvällä äänentoistolla on ollut vaikutusta siihen, millaista musiikkia tulee kuunneltua. Ja osaa arvostaa myös hyvin tuotettuja levyjä eri tavalla.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #237 : 22.12.14 - klo:15:07 »
Kävin tänään kuuntelemassa Sonos Playbaria. Soniksissa häiritsee hieman tuo muovisuus mutta ihan hyvin ne soi. Tarpeeksi hyvin mulle.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #238 : 22.12.14 - klo:15:13 »
Ostakaa hifinatsit ittellenne vaikka melodika ja opetetelkaa s**tana soittamaan niin saatte musiikista muutakin irti kuin sen äänenlaatubonerin.

Itse olen nelivuotiaasta soittanut enkä näe miksi se estäisi nauttimasta hyvästä äänenlaadusta. Kyllä mullakin suurin osa musiikista soi Spotifysta tausta- tai fiilismusana, mutta jos alan oikeasti kuuntelemaan musiikkia keskittymällä vain siihen niin kyllä siinä jo laatukin alkaa kiinnostamaan. Eikä sitä musiikkia tarvitse valita sen laitteiston takia vaan ihan omat suosikit (uudet ja vanhat) sinne soittimeen löytää sisään. Esim. Pink Floydin Pulse on yksi lempilevyistäni joka kuitenkin aika konkreettisesti kärsii huonommasta äänentoistosta (soundit, tilavaikutelma jne).

Don

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Hifi-ketju
« Vastaus #239 : 22.12.14 - klo:20:39 »
Mä kuuntelen musiikkia sen takia että se iskee, en siksi että se äänenlaatu iskee ja vielä enemmän saan fiiliksiä kun itse soitan. Seuraava ihan yleisenä hyväntahtosena kommenttina olematta osoitettu kenellekään erityisesti: Ostakaa hifinatsit ittellenne vaikka melodika ja opetetelkaa s**tana soittamaan niin saatte musiikista muutakin irti kuin sen äänenlaatubonerin.

Allekirjotan tän ihan kybällä. Äänentoistoon (pl. soittokamat) mennyt viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 110 e ja hyvin oon pärjännyt.