Kirjoittaja Aihe: Satunnaisia kysymyksiä  (Luettu 2866194 kertaa)

Hidas

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 406
  • poco ritardando
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9255 : 27.06.19 - klo:14:18 »
Mahdollisesti rasvatahra keskiharmaassa puvussa. En ole varma onko tahra vai tummentuma kankaan kudonnassa, ikävästi näyttää tahralta.

Millä pois? Hirvittää viedä pesulaan suosittelivat jotain kuivapesukonetta(?) ja eivät tee käsityönä putsauksia. Voiko tuollaiseen yrittää jotain isopropanolia?

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9256 : 27.06.19 - klo:16:05 »
Vie parempaan pesulaan, omalla kohdalla on positiivinen kokemus esimerkiksi Yrjönkadun Pyykkipojasta Helsingissä. Jos tavan rasvatahrasta (ruokaöljyä tms.) on kyse, ne lähtevät kyllä yleensä hyvin kuivapesussa.

simokuu

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9257 : 30.06.19 - klo:20:49 »
Apteekista saatava bensiini tepsii hyvin rasvatahroihin villakankaassa.

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9258 : 16.07.19 - klo:09:09 »

Kaulusmallit-blogitekstistä tuli mieleen: onkohan kellään käsitystä siitä, mitkä kaulusmallit ovat kestävimpiä?  Monestihan kangas rispaantuu kauluksessa vaikka paita on muuten täysin kunnossa.  Noissa kuitenkin on mielestäni ollut eroja - jotkut kaulukset tuntuvat kuluvan nopeammin kuin toiset.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9259 : 16.07.19 - klo:10:20 »
Olen aina hämmästellyt tuota kaulusten kulumista kirpputoripaidoissa, koska minulla ne eivät ole kuluneet kuin kerran. Siinäkin paidassa syynä oli ohut kangas, vanhimmat käyttöpaitani nyt lähes 10-vuotiaita. Jos kuluu ylipäätään, syytän heikkoa kangasta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Tommiedvard

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9260 : 16.07.19 - klo:19:16 »
Yleisin syy miksi nakkaan paidan menemään on juurikin niskasta rispaantunut kaulus. Ilmeisesti niskavillani ovat sen verran karkeat että kaikki paidat eivät sitä kestä. Kylllä ne silti sen kymmenkunta vuotta ensin kestävät.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9261 : 17.07.19 - klo:12:00 »
Kyllä esimerkiksi Acornin oxford kuluu käytössäni aika nopeasti. Jo muutaman kuukauden käyttö näkyy, tosin rikki asti en ole vielä saanut. Kaulukset nyt vain kuluvat.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9262 : 17.07.19 - klo:20:01 »
Olen aina hämmästellyt tuota kaulusten kulumista kirpputoripaidoissa, koska minulla ne eivät ole kuluneet kuin kerran. Siinäkin paidassa syynä oli ohut kangas, vanhimmat käyttöpaitani nyt lähes 10-vuotiaita. Jos kuluu ylipäätään, syytän heikkoa kangasta.

Mitä teet paita päällä? Jos vain sivistyneesti ja rauhallisesti oleilee ja seurustelee, kaulus ja kalvosimet eivät ehkä juurikaan kulu. Jos taas jatkuvasti liikkuu rivakasti ja tekee töitä, juuri nuo paikat kuluvat huomattavan paljon nopeammin kuin muu paita. Minulla on moni uutena hankkimani kauluspaita muuten vielä erittäin hyvässä kunnossa mutta kalvosimet ja kaulus aivan puhki rispaantuneet.
Suositellaan täysraittiutta.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9263 : 18.07.19 - klo:21:19 »
Olen itsekin joskus aprikoinut tätä kysymystä. Teetin lähes 20 vuotta sitten nipun paitoja Singaporelaisella räätälillä, ja jatkuvasta käytöstä ja pesuista huolimatta näissä ei ole näkynyt käytännössä mitään käytön jälkiä, lukuunottamatta yhden kangasmallin paidoissa ilmenevää kaulusten liimausten hienoista pettämistä (kaulusrypyt). Olen todella ihmeissäni tästä.

Samanaikaisesti monet valmispaidat ovat eläneet huomattavasti lyhyemmän elämän, ja kovista hinnoistaan ja oletetusta laatutasosta huolimatta alkaneet tuhoutua.

Voisiko vastaus löytyä osittain siitä, että mikäli paita on täysin kantajansa mitoille tehty, ei turhia hankauksia, kitkoja, hiertymiä ja kulumia pääse syntymään? En tiedä, pohdiskelen vain.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9264 : 19.07.19 - klo:11:39 »
En usko, että paidan mitoilla on mitään vaikutusta ainakaan kauluksen ja kalvosimien kulumiseen. Minun paitani muuten ovat mittapaitoja ja mielestäni hyvin istuvia. Epäilemättä kankaita eniten kuluttava tekijä on hankaus toista kangasta vasten: paidan kaulus hankautuu paidan rintamusta, takin kaulusta ja kaulaliinaa vasten jne.

Oletko varma, että Singaporen paidat ovat sataprosenttista puuvillaa? Nimittäin se, mikä saa kankaat kestämään kulutusta, on muovi.
Suositellaan täysraittiutta.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9265 : 19.07.19 - klo:16:36 »
^Pieni korjaus, paita onkin n. 15 vuotta vanha ja teetetty Taipeissa, ei Singaporessa. :-D

Mutta asiaan, uskon kyllä että kyseessä on 100% puuvilla. Mielestäni se käyttäytyy ja elää täysin puuvillan tavoin, paljon ja helposti hikoilevana huomaan sen, eli on hengittävä ja hiki kuivuu nopeahkosti. Minulla on muutama esim. Uniqlon polyesterisekoitepaita, ja niissä kankaan tuntuma on hieman erilainen ja etenkin tuolla subtrooppisessa maailmassa usein oleskelleena huomaan niiden olevan ikävän nihkeitä.

Kangas on kaikissa paidoissa varsin ohutta ja kaulukset pehmeitä, ehkä tämäkin vaikuttaa?

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9266 : 20.07.19 - klo:10:14 »
Minulla rispaantuminen tapahtuu nimenomaan kauluksen taitoskohdasta, jossa kangas tulee kosketuksiin ihon kanssa, ei mistään, missä se hankaa muuta kangasta vasten.

Muuten: mikähän solmiosolmu tässä kuvassa on: http://egc2019.eu/congress-activities/teaching-team/35-antti-toermaenen Näyttää aika eksoottiselta.

Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9267 : 20.07.19 - klo:10:25 »
Taitekohdat ja reunat ovat minullakin paidoissa ne kulumisen kohdat. Tasaiset pinnat pysyvät hyvässä kunnossa.

https://www.google.fi/search?q=fancy+tie+knots

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9268 : 21.07.19 - klo:11:09 »
Taitteet ja reunat ovat ulkonevia kohtia ja altistuvat siksi eniten hankaukselle. Toki ihoa vasten hankautuminen kuluttaa myös kangasta ja mahdollisesti leuan, kaulan sekä (hiustyylistä riippuen) niskan alueella parran- ja hiusten sänki.
Suositellaan täysraittiutta.

JAM0

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9269 : 05.09.19 - klo:14:35 »
Mistä kannattaisi lähteä etsimään housuja, jotka eivät ole slim-fittiä? Suitsupply, Schoffa ym. ovat järjestään slim fittejä, ja (vähän) treenatut reidet eivät mahdu sisään. Olen useimmiten ottanut kokoa isommat jotta reidet mahtuisi sisään, mutta vaikka vyötäröä kaventaisi miten paljon niin eivät näytä hyvältä, ja vyöllä joutuu kiristämään merkittävästi eivätkä istu hyvin.

Mielellään RTW-kamaa Helsingistä ja kohtuuhintaan (max. ~150 €). Keski- tai korkea vyötärö, laskokset on OK mutta ei pakollinen. Chinoa tai villaa ym.
Teetettynä saa toki mutta uskoisi että niinkin perus vaatteita kuten housuja löytyisi ihan hyllystäkin.