Kirjoittaja Aihe: Käytöstapojen rappion lyhyt historia  (Luettu 79625 kertaa)

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #30 : 28.05.10 - klo:23:29 »
Luin muuten vähän aikaa sitten, että puhelinkeskustelun kuunteleminen vie paljon huomiota juuri siksi, että puhelua ei kuule kokonaan ja aivot pyrkivät täydentämään puuttuvia osia. Tällaisen keskustelun kuunteleminen voi myös ärsyttää joitain henkilöitä juuri tästä syystä.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #31 : 28.05.10 - klo:23:31 »
Sinua siis risoo se, että et kuule mitä sinne suoleen on työnnetty ja mitä sieltä on tullut ulos

Jaa, exit only.
Suositellaan täysraittiutta.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #32 : 07.09.11 - klo:15:16 »
Itse olen käytöstapojen suhteen melkoinen anarkisti vaikka muuten mielestäni hyvätapainen ja ystävällinen olenkin. Erityisesti nyppii vanhanaikaiset (vanhentuneet) tavat, joiden alkuperäisillä järkipohjaisilla perusteluilla ei ole mitään kosketusta enää nykytodellisuuteen. Sama koskee vahvasti sukupuolettuneita tapoja, joiden ainoa perustelu on "koska olet mies/nainen" ja muuten ne saattavat olla jopa järjen ja käytännön vastaisia.

Vaikka en Rosa Meriläistä muuten voi juuri sietää, on hänellä mielestäni hyviä pointteja tuoreehkossa kolumnissaan Hesarin sivuilla: http://www.hs.fi/juttusarja/merilainen/artikkeli/Lippalakki+on+okei/1135268257702

En ole todellakaan mikään sukupuolineutraalin kasvatuksen kannattaja vaan tottavie myönnän miesten ja naisten eroavaisuudet niin fysikaalisessa mielessä kuin käyttäytymisen puolella vaikkei monet suostu jälkimmäisiä todeksi myöntämäänkään. Silti tuntuu oudolta, että poika ei saa pitää hattua päässään sisällä jos tyttö saa. Kai tämäkin on joskus perusteltu sillä, että miehillä oli päässä jotkut peltiset kypärät kun naisten päähineet olivat osa pukeutumista mutta nykyisin asia on usein niin päin, että mieheltä sieltä kamalampi litistynyt ja harottava pehko paljastuu kuin naiselta ikipäivänä. Sama koskee kaikenlaista naiset ensin, herrasmies avaa oven naiselle jne. pokkurointia. Pikemminkin olen saanut naispuolisilta tuttavilta käsityksen, että enemmän se kiusaa kun ostostensa kanssa joku ritari alkaa pokkuroimaan kun itse on tulossa punttisalilta tai lenkkipolulta. Ajatus naisesta automaattisesti heikkona ja kyvyttömänä ei istu arvoihini.

Tietenkin tavoilla on paikkansa ja oikeutuksensa. Totta kai avaan oven ja pidän sitä auki vanhukselle vaikka oma matkantekoni katkeaisi hetkeksi. Samoin otan ilman muuta päähineen pois kirkossa ja oletan muiden toimivan samoin. Kun menen toisen uskontokunnan temppeliin, elän heidän tapojensa mukaan tai sitten en mene ollenkaan. Samoin toimin muiden kotona. Isäntä päättää pidetäänkö kenkiä ja jos päähinettä käyttäisin (ja sisällä pitäisin), lähtisi se välittömästi pois isännän niin toivoessa.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #33 : 07.09.11 - klo:17:46 »
^ Juuri noin. Kohteliaisuuksiin liittyy usein joku järjestys, joka pitää homman kasassa. Nainen voi aivan hyvin avata oven kamoja kantavalle miehelle, mutta ilman kamoja on kätevämpää että mies availee ovia aina naisille.

Itse liikun paljon lastenvaunujen kanssa ja täytyy sanoa, että naisilta saa esim. julkisiin noustessa ja pois jäädessä enemmän avuntarjouksia kuin miehiltä. Tavallaan tuntuisi luontevammalta jos miehet tarjoaisivat enemmän apuaan, mutta eipä se minua häiritse minkä sukupuolen voimin vaunut liikahtavat.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #34 : 07.09.11 - klo:19:38 »
Pakko myöntää, että en tiennyt oven auki pitämisen olevan pokkuroimista ja naisten alistamista.

Kun lukee huolella ja ajatuksella niin ei tule noin kummallisia asioita vastaan. Paitsi jos haluaa tahallaan ymmärtää väärin. Pidänhän minä toki ovea auki sukupuoleen ja ikään katsomatta jos vaikka perässä tulee joku jälkeeni sisään. Mutta mielestäni nimenomaan miesten, vartavasten naisia varten ovien availu on pokkuroimista. Alistamisesta ei puhunut kukaan.

Kaapo

  • Vieras
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #35 : 07.09.11 - klo:20:01 »
Pakko myöntää, että en tiennyt oven auki pitämisen olevan pokkuroimista ja naisten alistamista.

Kun lukee huolella ja ajatuksella niin ei tule noin kummallisia asioita vastaan. Paitsi jos haluaa tahallaan ymmärtää väärin. Pidänhän minä toki ovea auki sukupuoleen ja ikään katsomatta jos vaikka perässä tulee joku jälkeeni sisään. Mutta mielestäni nimenomaan miesten, vartavasten naisia varten ovien availu on pokkuroimista. Alistamisesta ei puhunut kukaan.

Piti sanoa alentamista. Noh luin kyllä ja tajusin kyllä mitä tarkoitit. Olen siitä vain harvinaisen eri mieltä. Käyn muuten myös jouluna läheisten haudoilla. Ihan pernteestä, vaikka en uskokkaan löytäväni mitään maagista yhteyttä. Miksi sitten? Samasta syystä kun oven availut eli lähinnä oma iloni.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #36 : 07.09.11 - klo:20:57 »
Oma ilo on erittäin hyvä syy tehdä asioita joista ei ole kenellekään muulle mitään haittaa!

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #37 : 18.09.11 - klo:16:11 »
Minä tunnustaudun vanhanaikaisten käytöstapojen suureksi ystäväksi. Hyvät tavat ja kaunis käytös kunniaan! Ja kun lapset tai nuoret niitä ymmärtämättömyyttään/ ajattelemattomuuttaan / julkeuttaan rikkovat, ei asiaa tulisi jättää siihen, vaan pyrkiä opastamaan oikeaan tai ainakin ilmaista paheksuntansa. Entäs kun aikuinen niitä rikkoo? Periaatteessa sama suhtautuminen.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #38 : 18.09.11 - klo:16:28 »
Minä tunnustaudun vanhanaikaisten käytöstapojen suureksi ystäväksi. Hyvät tavat ja kaunis käytös kunniaan! Ja kun lapset tai nuoret niitä ymmärtämättömyyttään/ ajattelemattomuuttaan / julkeuttaan rikkovat, ei asiaa tulisi jättää siihen, vaan pyrkiä opastamaan oikeaan tai ainakin ilmaista paheksuntansa. Entäs kun aikuinen niitä rikkoo? Periaatteessa sama suhtautuminen.

Tarkenna nyt mitä nimenomaisia tapoja tarkoitat. Onko joukossa kenties sellaisiakin, joita ei voi esimerkiksi lapselle mitenkään muuten perustella kuin että "näin nyt vaan on"?

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #39 : 18.09.11 - klo:16:58 »
Minä tunnustaudun vanhanaikaisten käytöstapojen suureksi ystäväksi. Hyvät tavat ja kaunis käytös kunniaan! Ja kun lapset tai nuoret niitä ymmärtämättömyyttään/ ajattelemattomuuttaan / julkeuttaan rikkovat, ei asiaa tulisi jättää siihen, vaan pyrkiä opastamaan oikeaan tai ainakin ilmaista paheksuntansa. Entäs kun aikuinen niitä rikkoo? Periaatteessa sama suhtautuminen.

Tarkenna nyt mitä nimenomaisia tapoja tarkoitat. Onko joukossa kenties sellaisiakin, joita ei voi esimerkiksi lapselle mitenkään muuten perustella kuin että "näin nyt vaan on"?

Jaa-a, enpä ole asiaa kunnolla läpiajatellut, mutta varmaankin mukana on myös tapoja, joille ei löydy rationaalista perustetta, vain tuo mainitsemasi. Jos yhteiskunnassamme on joku tapa (ja se ei ole ristiriidassa moraalin kanssa), niin on kaiketi siinäkin perustetta kasvattaa lapsia tuon tavan omaksumiseen? Kasvattaminenhan on kulttuurin omaksumista.

Voisiko aikaisemmin mainitsemasi pojat-ja-miehet,-hattu-pois-päästä-sisällä -tapa käydä esimerkistä? Koska meillä nyt vaan on sellainen tapa, poikaani luultaisiin huonotapaiseksi, jos hän ei toimisi tuon tavan mukaisesti.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #40 : 18.09.11 - klo:17:04 »
Voisiko aikaisemmin mainitsemasi pojat-ja-miehet,-hattu-pois-päästä-sisällä -tapa käydä esimerkistä? Koska meillä nyt vaan on sellainen tapa, poikaani luultaisiin huonotapaiseksi, jos hän ei toimisi tuon tavan mukaisesti.

...sanopa tämä teini-ikäiselle, jonka kaikki kaveritkin pitävät pipoa sisällä, luokassa ja syödessä. "Vidduuksesullekuuluuhä?"
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #41 : 18.09.11 - klo:17:17 »
Voisiko aikaisemmin mainitsemasi pojat-ja-miehet,-hattu-pois-päästä-sisällä -tapa käydä esimerkistä? Koska meillä nyt vaan on sellainen tapa, poikaani luultaisiin huonotapaiseksi, jos hän ei toimisi tuon tavan mukaisesti.

...sanopa tämä teini-ikäiselle, jonka kaikki kaveritkin pitävät pipoa sisällä, luokassa ja syödessä. "Vidduuksesullekuuluuhä?"

Jos oma poikani sanoisi minulle noin, tulisi kyllä tupen rapinat! Mutta vieraat ...no joo... voi joskus olla viisaampaa olla "kasvattamatta".
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #42 : 18.09.11 - klo:17:53 »
No älkää muuta sanoko kun kukaan ei ole sitä tällaiselle keski-ikää lähestyvälle miehellekään pystynyt perustelemaan ;)

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #43 : 18.09.11 - klo:18:26 »
No älkää muuta sanoko kun kukaan ei ole sitä tällaiselle keski-ikää lähestyvälle miehellekään pystynyt perustelemaan ;)

Mmm... minä puolestani myönnän, että pidän tätä omaa länsimais-suomalais-ugrilais-kristillistä kulttuuria monessa mielessä maailman parhaana (kai tämän verran voi vetää kotiin päin), ja siksi olen ainakin yrittänyt kasvattaa lapseni siihen.

Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #44 : 18.09.11 - klo:18:50 »
Voisiko aikaisemmin mainitsemasi pojat-ja-miehet,-hattu-pois-päästä-sisällä -tapa käydä esimerkistä? Koska meillä nyt vaan on sellainen tapa, poikaani luultaisiin huonotapaiseksi, jos hän ei toimisi tuon tavan mukaisesti.

...sanopa tämä teini-ikäiselle, jonka kaikki kaveritkin pitävät pipoa sisällä, luokassa ja syödessä. "Vidduuksesullekuuluuhä?"

Jos oma poikani sanoisi minulle noin, tulisi kyllä tupen rapinat!

No itse lienen jäävi sanomaan tähän mielipidettä, kun en ole itse lisääntynyt. Mutta harrastan kummilasteni keskuudessa juurikin sellaista "perinteistä" tapakasvatusta, jossa pojat eivät pidä hattua sisällä, eikä syödessä; naisille ja vanhemmille ihmisille avataan ovet jne... Vastustusta kuuluu aika ajoin, mutta sehän kuuluu kasvuikään, että kyseenalaistetaan kaikki. Mutta olen myös sitä mieltä, että kasvatukseen vastaavasti kuuluu johdonmukaisuus. Johdonmukaisuutta ei ole se, että pyörretään päätökset sillä perusteella, että lapsen (sanojen mukaan) "kaveritkin saa/tekee/menee/..."

Kummastelen kovin sitä, että osa klassiseen tyyliin vihkiytyneistä foorumisteista eivät kuitenkaan arvosta klassisia tapoja.
« Viimeksi muokattu: 18.09.11 - klo:18:52 kirjoittanut Nti Tursti »
It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp