Kirjoittaja Aihe: Käytöstapojen rappion lyhyt historia  (Luettu 79918 kertaa)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #45 : 18.09.11 - klo:19:01 »
Mielestäni maailmasta pitäisi pyyhkiä kaikki "poikien pitää", "tyttöjen pitää" jne. tavat ja käyttäytymismallit tai ainakin lopettaa niiden siirtäminen eteenpäin jotenkin hyvinä asioina. Tai ainakin on turha vikistä tasa-arvon perään jos kaipaa pokkurointia miehiltä.

Yllättävän paljon tapaa ihmisiä, joilla on esimerkiksi erittäin vahvasti iskostunut "naisia ei saa lyödä" -arvo mutta ei minkään sorttista "heikompaa ei saa lyödä", "miestä ei saa lyödä" tai "ketään ei saa lyödä" vastaavaa. En voi keksiä mistä muusta tällainen on päässyt muodostumaan kuin siitä, että on nimenomaan tolkutettu lapsena, että tyttöjä ei saa lyödä ja jätetty täysin ymmärrettävästi lapsen ymmärrykselle mahdoton aukko että oikeastaan ketään ei saa lydä mutta se nyt vaan jäi sanomatta.

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #46 : 18.09.11 - klo:19:35 »
Tasa- arvo ja käytöstavat ovat, minun mielestäni, kaksi eri asiaa, jotka tosin parhaimmillaan tukevat toinen toisiaan. Itse olen aina pitänyt hyviä käytöstapoja sellaisina, joissa arvostetaan KAIKKIA kanssaeläjiä. Hatun pois ottaminen nyt vain sopii miehille paremmin, kuin naisille, koska naisten kampaukset menevät monesti keturalleen, jos hattu otetaan noin vain pois. Naistenkin kuuluu avata ovi, kun kyseessä on vanhempi ihminen, kantamuksia roudaava kansalainen tms. olkoot sitten nainen tai mies. Istumapaikkaa pitää tarjota vanhemmalle tai muuten sellaiselle, joka sitä enemmän tarvitsee... jne.

It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #47 : 18.09.11 - klo:19:43 »
Niinpä, tähän me päästiin aikaisemminkin lähes samanlaisen keskustelun jälkeen. Eli se sukupuoliaspekti on pakko tiputtaa pois jos haluaa persutella asioita. Mielestäni miesten tukka näyttää usein kamalammalta jos hattu otetaan pois kuin naisten joten puolestani pitäkööt päähineensä. Ainakin jos pois ottamisen ainoa peruste löytyy kromosomien määrästä.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #48 : 18.09.11 - klo:20:58 »
Mielestäni maailmasta pitäisi pyyhkiä kaikki "poikien pitää", "tyttöjen pitää" jne. tavat ja käyttäytymismallit tai ainakin lopettaa niiden siirtäminen eteenpäin jotenkin hyvinä asioina.

Eikös pukeutuminen pääsääntöisesti noudattele juuri noita vastustamiasi käyttäytymismalleja? Olemme aika kaukana Star Trekin unisex-haalareista.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #49 : 18.09.11 - klo:21:28 »
Eikös pukeutuminen pääsääntöisesti noudattele juuri noita vastustamiasi käyttäytymismalleja? Olemme aika kaukana Star Trekin unisex-haalareista.

Aika vähän lopulta ja niiltäkin osin se on vapaaehtoista. Kukaan ei toivoakseni sano, että minkälaisia vaatteita kenenkin pitää käyttää. Suvaitsemattomuutta toki löytyy paljon mutta olen nähnyt monta miestä hameessa tämän elämäni aikana eikä kyse ollut mistään teatterista tai pelleilystä. Naisethan itseasiassa voivat nykyisin käyttää hyvin pitkältikin samanlaisia vaatteita kuin miehet. Toisaalta tietenkin kun mennään toisen ihmisen juhliin, pukeudutaan hänen toivomallaan tavalla tai jätetään menemättä.

Mutta ei tämä oikein johda niihin perusteltuihin syihin, että miksi tyttöjen pitää tehdä yhtä ja poikien toista. Jos aina löytyy taustalta selitykseksi joku parempi käytöstapa (Ne ottaa hatun pois sisällä, joiden hiukset eivät näytä ihan kamalilta. Toisia ei saa lyödä. Heikommalle tai kuormatulle pitää avata ovi jne.) niin miksi edelleen niitä levitetään eteenpäin sukupuoleen kytkettynä?

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #50 : 18.09.11 - klo:21:59 »

No itse lienen jäävi sanomaan tähän mielipidettä, kun en ole itse lisääntynyt. Mutta harrastan kummilasteni keskuudessa juurikin sellaista "perinteistä" tapakasvatusta, jossa pojat eivät pidä hattua sisällä, eikä syödessä; naisille ja vanhemmille ihmisille avataan ovet jne... Vastustusta kuuluu aika ajoin, mutta sehän kuuluu kasvuikään, että kyseenalaistetaan kaikki. Mutta olen myös sitä mieltä, että kasvatukseen vastaavasti kuuluu johdonmukaisuus. Johdonmukaisuutta ei ole se, että pyörretään päätökset sillä perusteella, että lapsen (sanojen mukaan) "kaveritkin saa/tekee/menee/..."

Kummastelen kovin sitä, että osa klassiseen tyyliin vihkiytyneistä foorumisteista eivät kuitenkaan arvosta klassisia tapoja.

Erittäin hyvät kasvatusperiaatteet, Nti Tursti! Kannatan! "Totuta poikanen tiehensä, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea."

Mutta on Co-respodentillakin logiikkaa. Aikuisuuteen kuuluu itse valita elämänsä arvot, joiden ilmausta ovat käytöstavat. Lapsena minulle opetettiin käytöstapoja, joita en edes osannut kyseenalaistaa. Aikuisena minun piti itse valita ne.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

haba

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #51 : 18.09.11 - klo:23:32 »
Lainaus
Lapsena minulle opetettiin käytöstapoja, joita en edes osannut kyseenalaistaa. Aikuisena minun piti itse valita ne.

Kyllä ne on syytä lapselle opettaa - silloin ne vielä oppii. Sitten nuorukaisena voi heittää ne romukoppaan kun kapina iskee ja vähän aikuistuttuaan valitsee sitten itse. Lisäksi noiden käytöstapojen osaaminen  on monelle pakollisesti osattava työkalu jota ilman ovat monet ovet suljettu. Siinä ei auta vaikka kuinka huutaa että on vääryys noudattaa vanhentuneita tapoja.
I'm not obsessed, just extremely dedicated.

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #52 : 19.09.11 - klo:23:05 »
Respolla on logiikkaa, mutta enpä ole vielä tavannut ipanaa, joka olisi saanut jonkinasteista haittaa itselleen siitä, että hänelle opetataan ei-perusteltavia käytöstapoja. Siispä minusta on ihan vanhempien oma asia miten lapsensa kasvattaa, tätä mieltä varmaan melkein kaikki on. Sellaisen logiikan käytöstavoille kyllä löydän, että yhteiskunnassa on ylipäätään helpompi toimia kun on tietyt käytösnormit. Se, että pitääkö hattua päässä nyt ei varmaan ole sellainen asia, joka tuhoaa kansoja, mutta onhan sekin tietty normi. Vähän kuin se keskimmäinen sormi. Kaikki varmaan tajuavat mitä se tarkoittaa. Ainakin länsimaissa. En tiedä kuinka universaali se on. Nykyäänhän millään käytöstavoilla ei ole enää mitään merkitystä, koska niiden ei enää ajatella tarkoittavan mitään. Niin se kehitys menee. On se sitten hyvää tai ei.

Minä ainakin haluaisin vastustaa sellaista kehitystä, jossa käytöstavoilla ja ylipäätään millään ei ole enää mitään merkitystä. Se ei ole hyvää kehitystä.

-Haba: juuri noin se menee.
« Viimeksi muokattu: 19.09.11 - klo:23:07 kirjoittanut choir »
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #53 : 20.03.12 - klo:18:59 »
En aloita uutta aihetta, kyllähän tämäkin käytöstapoihin liittyy. Ihmisten olemisesta:

Mikä voi olla kummallisempaa ja typerämpää kuin kyykkytupakan vetäminen? Siis että kansalaiset odottavat pysäkillä bussia ja yksi jamppa menee kyykkyyn ja vetää röökiä kun muut ihmettelee vieressä. Parempi vielä on kimppakyykky, jossa pari jamppaa kyykkii yhdessä kuin intiaanit konsanaan. Toinen mikä tympäsee, on kun sitä röökiä pitää vetää kun tullaan autolla kauppaan, niin ennenkuin mennään kauppaan sisään. Ja viimeset savut ovella, puhallus vasta sisällä. Tai sitten kun tullaan kaupasta, lapset istuu autossa niin äiti tai isi vetää röökin pikaseen auton vieressä seisten. Tai sitten siivoojatupakat työpaikan varauloskäynnin edessä, hytisevät naiset vilutakeissaan, toinen käsi kyynerpäätä pidellen. AAAH ON SE HYVVÄÄ. Olen itsekin tupakkani polttanut, joten tiedän mistä puhun. Onko elegantteja tupakoitsijoita enää olemassa? Onko tupakasta tullut junttien puuhaa? (Provo)

Tai mikä se siinäkin on että yksin olet vaikka salilla reenaamassa, siihen tulee joku kansalainen. Ei sano mitään koko aikana. Ähistään siinä sitten yhdessä yksinäisyydessä. Pukuhuoneessa ei uskalla päin katsoa ettei joudu puhumaan. Tai mikä se sitten on siinäkin kun menet aamulla töihin ja sanot tervejapäivää tai huomenta niin katellaan vaan että jaa eikä sanota mitään. ONSEKUMMA.

Anteeksi avatuminen, mutta tällaisia havaintoja tältä viikolta, ja nyt on vasta tiistai. Sanokaa mikä meitä vaivaa.

I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #54 : 20.03.12 - klo:19:28 »
Hauskinta on kun väki polttaa ennen kauppaan menoa ja sen jälkeen :)

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #55 : 20.03.12 - klo:19:36 »
Lainaus
Onko tupakasta tullut junttien puuhaa? (Provo)

on

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #56 : 20.03.12 - klo:19:56 »
...kun minä olin nuori (ilo aloittaa näin, kun oma ikä on jo/vasta 24 kesää), en nähnyt ikäisiäni istumassa maassa tai julkisten tilojen lattialla. Nykyisin tämä on arkipäivää Kampin keskuksen lisäksi vaikka missä. Onko kyseessä jokin hip/cool/siide tuoreempi ilmiö?
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Erik

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #57 : 20.03.12 - klo:19:58 »
Lainaus
Onko tupakasta tullut junttien puuhaa? (Provo)

on

Väittävät, että miesten bitch-maisen käytöksen, takakireyden, nipotuksen ja itkupotkuraivareiden takaa löytyy usein alhaiset testotasot.

Cdos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 597
  • turhin postaaja 2013
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #58 : 20.03.12 - klo:20:10 »
...kun minä olin nuori (ilo aloittaa näin, kun oma ikä on jo/vasta 24 kesää), en nähnyt ikäisiäni istumassa maassa tai julkisten tilojen lattialla. Nykyisin tämä on arkipäivää Kampin keskuksen lisäksi vaikka missä. Onko kyseessä jokin hip/cool/siide tuoreempi ilmiö?

stadissa ollaan tunnetusti heikkojalkaista porukkaa, muualla on enemmän ruutia kintuissa ja jaksetaan röökitauotkin pitää seisten.
Saatana mitä paskaa tämä nykyään on
Kiitos asiallisesta viestistä, jatka samaan malliin niin saadaan foorumin taso pysymään korkealla.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Käytöstapojen rappion lyhyt historia
« Vastaus #59 : 20.03.12 - klo:20:10 »
Luulin, että puhuimme Suomesta...