Kirjoittaja Aihe: Yleisesti etiketistä  (Luettu 34932 kertaa)

Johannes P

  • Vieras
Yleisesti etiketistä
« : 27.05.10 - klo:22:01 »
En tiedä onko tämän kaltainen aihe jo jossakin foorumin perukoilla, mutta lyhyen etsinnän jälkeen en sellaista löytyänyt. Mutta jatkossa tähän voitaisiin kerätä etikettitietoutta eri juhlista ja niihin pukeutumisesta. Minä haluaisin aloittaa kysymyksellä liittyen yo-juhliin. Olen saanut kutsun serkkuni yo-juhliin ja mieleen tulee heti pistää tumma puku, mutta kun minulla on juuri ennen juhlaa oma koulun päättäjäsjuhla mihin en mielelläni laittaisi tummaa pukua(koska en halua että minut sekoitetaan ylioppilaisiin). Lähden lähes suoraa omista päättäjäisistäni yo-juhlaan. Voisinko teidän mielestänne mennä juhlaan kellertävässä pikkutakissa ja tummansinisissä chinoissa jalassa AE:n tummanpunaiset loferit? Tämä siis minun päättäjäisten pukeutuminen. Vai pitäisikö matkan aikana vaihtaa vaatteet tummaan pukuun? Juhla on aika epävirallinen eikä sielä edes tarjota ruokaa, vaan vain kahvit. Olisiko pikkutakki ja chinot liian keikarimaista pukeutumista?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #1 : 27.05.10 - klo:22:24 »
En tiedä onko tämän kaltainen aihe jo jossakin foorumin perukoilla, mutta lyhyen etsinnän jälkeen en sellaista löytyänyt. Mutta jatkossa tähän voitaisiin kerätä etikettitietoutta eri juhlista ja niihin pukeutumisesta. Minä haluaisin aloittaa kysymyksellä liittyen yo-juhliin. Olen saanut kutsun serkkuni yo-juhliin ja mieleen tulee heti pistää tumma puku, mutta kun minulla on juuri ennen juhlaa oma koulun päättäjäsjuhla mihin en mielelläni laittaisi tummaa pukua(koska en halua että minut sekoitetaan ylioppilaisiin). Lähden lähes suoraa omista päättäjäisistäni yo-juhlaan. Voisinko teidän mielestänne mennä juhlaan kellertävässä pikkutakissa ja tummansinisissä chinoissa jalassa AE:n tummanpunaiset loferit? Tämä siis minun päättäjäisten pukeutuminen. Vai pitäisikö matkan aikana vaihtaa vaatteet tummaan pukuun? Juhla on aika epävirallinen eikä sielä edes tarjota ruokaa, vaan vain kahvit. Olisiko pikkutakki ja chinot liian keikarimaista pukeutumista?

Mielestäni ylioppilasjuhlissa ei ole tarvetta tummaan pukuun. Kysehän on kesäjuhlasta, joten mikäli pukukoodia ei ole määritetty, tyylikäs yhdistelmäasu on mielestäni aivan korrekti kokonaisuus.
Kaikki villa tottelee rautaa.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #2 : 27.05.10 - klo:23:12 »
^ Aivan samaa mieltä. Tumma puku on helposti liikaa, etenkin kun juhlittavalla tuskin on sellaista päällään.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #3 : 28.05.10 - klo:00:38 »
^ Aivan samaa mieltä. Tumma puku on helposti liikaa, etenkin kun juhlittavalla tuskin on sellaista päällään.

Sanoisin kyllä enemmistöllä valmistuvista ylioppilaista olevan tumman puvun päällänsä ainakin täällä päin.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #4 : 28.05.10 - klo:09:05 »
^ Jep, niin on. Mutta tässä tapauksessa, kun kyseessä on kahvitilaisuus, rohkenin epäillä asian olevan toisin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

SamiP

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #5 : 28.05.10 - klo:09:25 »
Ainakin omalla kokemuksella oman ammattini kautta voin väittää, että suurimalla osalla yo-pojista on tumma puku päällä. Sitten on näitä valkoinen puku-musta paita yms virityksiä jonkin verran. Mutta pääsääntö on kyllä tuo tumma puku, kun niin on äiti halunnut, oli sitten isommat tai pienemmän kekkerit ;)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #6 : 28.05.10 - klo:14:11 »
Ei kai se puku ole koskaan häpeä ja asiaton jos on jonkun sortin "juhlista" kyse? Itse aion pistää vaalean kesäpukuni huomenna kun menen vierailemaan valmistujaisjuhlissa :).

Johannes P

  • Vieras
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #7 : 07.06.10 - klo:12:25 »
Vaihdoin tummanpuvun juhliin, ja täytyy todeta että olisin kyllä voinut hyvin pukeutua pikkutakki yhdistelmään. Juhlan päähenkilöllä, eli tuoreella ylioppilaalla oli itselläänkin päällään vai harmaa puku. Lisäksi samaan aikaan minun kanssani juhlissa oli ainakin kaksi miestä pikkutakeilla ja yksi oli tullut paikalle jopa farkut, paita ja liivi yhdistelmällä ja ylinnappi tietenkin kiinni.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #8 : 07.06.10 - klo:12:41 »
Ylinnappi kiinni, mitäs pahaa siinä on? En nyt ole varma kumpaa edes tarkoitat, paitaa vai liiviä. Teksistä saa sen kuvan että liivi, liivin ylinnappi toki kuuluu ollakin kiinni. Jos taas kyseessä oli paidanyli nappi, niin kyllä sekin on suotavaa olla kiinni kun on liivitkin päällä, tällöin toki myös solmio kauluassa (josta päästään siihen että onko farkut väärä valinta, itse pystyn hyväksymään farkkujen kanssa solmion mutta moni ei).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #9 : 07.06.10 - klo:14:19 »
Eiköhän Johannes tarkoittanut paidan napitusta ylös asti ilman mitään kaulankoristetta.

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #10 : 07.06.10 - klo:14:30 »
Eiköhän Johannes tarkoittanut paidan napitusta ylös asti ilman mitään kaulankoristetta.

Asiallista pukeutumista jos kuuluu lestaadiolaisiin.
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #11 : 07.06.10 - klo:16:29 »
Vaihdoin tummanpuvun juhliin, ja täytyy todeta että olisin kyllä voinut hyvin pukeutua pikkutakki yhdistelmään.

Päinvastoin, olit elegantein vieras juhlissa. Ehkä seuraavissa juhlissa on inspiroimanasi muitakin pukumiehiä ;).

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #12 : 14.03.12 - klo:03:37 »
Vaihdoin tummanpuvun juhliin, ja täytyy todeta että olisin kyllä voinut hyvin pukeutua pikkutakki yhdistelmään.

Päinvastoin, olit elegantein vieras juhlissa. Ehkä seuraavissa juhlissa on inspiroimanasi muitakin pukumiehiä ;).

Vanha ketju, mutta ei mene kauaa ennenkuin yo-juhlien kutsuja rupeaa putoamaan luukusta. Saan Hypnon kommentista sellaisen kuvan, että puku olisi jotenkin parempi asu tuohon juhlaan. Minusta asia ei ole lainkaan niin. Miksi ihmeessä kutsun saajan tulisi olettaa, että tummapuku on laitettava kun ko. juhla on usein mallia päiväkahvit puutarhassa..? Suuri osa vieraista toki ilmestyy musta puku päällä, mutta se johtunee siitä, että mitään muuta vaatetusta ei ole ja, koska "musta puku käy kaikkialle". Farkuissa en tosin ilmestyisi mihinkään juhlaan, chinoissa ja irtotakissa voisin hyvinkin ja minun päässäni se kuulostaa sopivimmalta yo-juhliin.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #13 : 14.03.12 - klo:07:40 »
^ Riippuu enemmänkin ihmisistä yleisesti, jos tiedät että ko. perhe pukeutuu usein siististi (mies puvussa ym.) voit itsekin aika huoletta vetää puvun päälle. Tietty jos hekin ovat farkut+kauluspaita -linjalla, voi tällöin puku vaikuttaa ylipukeutumiselta, jolloin irtotakki+chinot on mainio yhdistelmä. Tosin, etpä sillä yhdistelmällä hirveän kauaksi mene vaikka kaikki muut olisivatkin puvussa. Hyvä siis miettiä asiaa etukäteen.

Edit. Vielä aiheeseen palatakseni, kun samassa lausesssa mainitaan "juhlat" ja "puku", puhutaan yhtälöstä joka ei ikinä voi olla kovin ristiriitainen, varsinkin yo-juhlat jotka symboloivat matkaa nuoren oppimisesta aikuisuuteen, eikö kannattaisi esimerkillään pukeutua kuin aikuiset.
« Viimeksi muokattu: 14.03.12 - klo:07:44 kirjoittanut Hypno »

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Yleisesti etiketistä
« Vastaus #14 : 14.03.12 - klo:09:59 »
Häkämiestä matkien:

"Kesäpuku,kesäpuku,kesäpuku"