Kirjoittaja Aihe: Tinkiminen  (Luettu 22197 kertaa)

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Tinkiminen
« : 26.05.10 - klo:23:42 »
Mitä ajatuksia herättää kaupanteon yhteydessä hienovarainen tinkiminen. Puhutaan siis alan liikkeessä asioimisesta (esim. pukimo) ja arvokkaan normaalihintaisen tuotteen (puku, kengät) ostamisesta.

Onko se moukkamaista vai asiallista? Olen lukenut, että räätälinliikkeessä tinkiminen ei osoita tahdikkuutta, mutta onko vaateliikkeessä asia toisenlainen? Kalliimman puoleista pesukonetta ostaessa kun voi saada kohtalaisen alennuksen, miksei vaatteista...

Kuulisin mielelläni myös kokemuksista, jos joku on tingannut (onnistuneesti tai vähemmän onnistuneesti). 

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #1 : 27.05.10 - klo:00:21 »
“On kolme henkilöä, joiden kanssa mies ei tingi. Yksi on puolustusasianajaja, toinen on lääkäri ja kolmas räätäli”.
- Arman Alizad

http://www.keikari.com/blogi/vaatturimestarin-suusta/
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #2 : 27.05.10 - klo:00:35 »
Itse olen kova tink... neuvottelemaan kaupan ehdoista. Minusta se on normaalia ja lähes aina myös hyvien tapojen mukaista. Tämä tietenkin pitää hoitaa tahdikkaasti.

Sitten on toinen tilanne, jos tuotteessa tai palvelussa ilmenee virhe, silloinhan hintaneuvottelu on lähes väistämätön, eikö vain?

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #3 : 27.05.10 - klo:09:16 »
En tingi käytännössä koskaan. Poikkeuksen muodostavat uniikit tuotteet, joille ei ole vaihtoehtoisia lähteitä (esim. käytetyt tavarat ja asunnot)  ja tuotteet, jotka on tapana kilpailuttaa tarjousten perusteella.

Olen kerran jopa suuttunut siitä, että ostamani tuotteen hinta oli kassalla 'käteisalennuksen' kanssa 10% alhaisempi kuin hyllynreunaan kirjattu. Kyse oli kodinkoneliikkeestä, jossa ilmeisesti kaikissa hinnoissa oli 'tinkivaraa'. Olisin marssinut ulos kaupasta ilman tarvitsemaani tuotetta ellei pyhä olisi ollut ovella.

Ymmärtäisin tinkimisen, jos eläisimme tarjonnan niukkuudessa. Elämme kuitenkin tarjonnan yltäkylläisyydessä ja ostajalla on täysi työ vertailla eri vaihtoehtojen ominaisuuksia. Tuota taustaa nähden tuntuisi hassulta kiertää kaikki kaupat läpi ja kysyä jokaisen harkinnanarvoisen tuotteen kohdalla sitä 'viimeistä' hintaa. On paljon helpompaa vertailla tarjontaa kun hinnat eivät jousta.  Hinta on kuitenkin se ainoa täydellisesti vertailukelpoinen yhteinen informaatio eri vaihtoehtojen kesken. Epäilen, että 'tinkivara'-kodinkonekauppaakaan ei jatkossa kiinnosta vastailla päivät pitkät asiakkaiden tarjouspyyntömeileihin siitä uudesta taulutelkusta tai pesutornista.

Onneksi maailma on minun elinaikanani liikunut vahvasti avoimesti ilmoitettujen hintojen suuntaan. Ostan paljon Ikeasta, Verkkokaupasta, S-marketista ja muista selkeästi toimivista ketjuista. Ei tulisi mieleenikään yrittää neuvotella Ikean itsepalvelukassalla hinnoista sen korttiautomaatin kanssa. Perinteisessä huonekalukaupassa pääsisin nauttimaan sekä tinkaamisesta, että tinkaamisen jälkeenkin kalliimmista hinnoista. No, onneksi perinteiset tinkikaupat kuolevat pois hyvää vauhtia.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #4 : 27.05.10 - klo:11:42 »
^Tinkaa tai ei, mutta minusta on hyvä, että on perinteisiä kivijalkakauppoja, joista saa oikeaa palvelua. Itsepalvelu on sana, jota ei saisi olla. Siinähän asiakas tekee kauppiaan työt siinä uskossa, että saa säästöä. Pienissä liikkeissä hyvä asiakas ei muuten pitkän päälle joudu maksamaan kovinkaan paljon ylimääräistä. Palvelun kuuluukin maksaa ja säännöllisesti ostava kohtelias hintatietoinen asiakas saa kyllä hintaa hilattua kohdilleen.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #5 : 27.05.10 - klo:16:17 »
Kysyn usein hinnantarkistusta jo kaupassa, jos tuotteessa on selkeä virhe. Esimerkiksi tuo panamahattu tuli ihan OK-hintaan tällä pelillä.

Samoin suuremmista ostoksista saatan kysyä, että mikä on se viimeinen hinta. Siinä se. Räätälistä ei ole vielä kokemuksia.

Kevennykseksi: Kiinan-reissulla isäukolla oli pistämätön tinkimisstrategia. Kun kauppias ilmoitti jonkun hinnan, sanokaamme vaikka 200 yuania, isä vastasi "my special offer - 140 yuans, only for you, for now." Jos kauppias ei saman tien tarttunut tarjoukseen ja ehdotti vaikkapa 160 yuania, seuraava tarjous oli luokkaa 100 yuan. Tästä kauppias meni yleensä aivan sekaisin, ja rupesi inttämään, että sinunhan pitäisi nostaa, ei laskea tarjoustasi. Jolloin vastaus oli "but it was my special offer and you didn't take it..."
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #6 : 27.05.10 - klo:16:50 »
^Tinkaa tai ei, mutta minusta on hyvä, että on perinteisiä kivijalkakauppoja, joista saa oikeaa palvelua.

Jos nyt jostain pesukoneista puhutaan, niin en ole koskaan saanut mitään palvelua kivijalasta. Yleensä kivijalkakaupan ongelma liittyy valikoimaan. Yltäkylläisessä maailmassa on vaikea ylläpitää kattavaa varastoa yhdessä fyysiseen myyntiin perustuvassa toimipisteessä.  Miksi ostaa se heikompi telkkari kivijalasta, jos netistä saa testivoittajan halvemmalla?

Arvostan toki laadukkaita putiikkeja, mutta olen ymmärtänyt niiden hintojen olevan varsin kiinteitä. Jos vaatekaupassa voi tinkiä, niin se on minulle ihan uutta. Tinkiikö joku teistä säännöllisesti suomessa rekkivaatteita ostaessaan?

Itse ajattelen asiaa niin, että vaihtoehtojen maailmassa kellään ei pitäisi olla varaa karkoittaa asiakkaitaan tinkivaraa täyteen pumpatuilla hinnoilla. Jos jonkun liikkeen puvussa on 100€ ilmaa, niin miksen ostaisi vastaavaa pukua sellaisesta paikasta, joka näyttää suosiolla sen oikean hinnan?

Itsepalvelu on sana, jota ei saisi olla.

Maksat siis laskusi edelleen pankin tiskillä:?)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #7 : 27.05.10 - klo:17:07 »
^ Pesukoneet ja moni muu asia on helppo ostaa netistä. Miksei vaatteitakin. Niiden sovittaminen asiantuntevassa liikkeessä on kuitenkin mukavampaa. Jossain Stockalla ei paljon tingata, mutta kyllä minä ainakin saan alennusta joissakin helsinkiläisissä liikkeissä.

Ja kyllä, yritän viimeiseen asti välttää asiointia pankin konttorissa. Sen sijaan käytän nettipankkia, mutten koe sitä palveluksi, vaan tuotteeksi jota käytän. Minä koen palvelun tilanteeksi, jossa myyjä tai asiakasneuvoja tms. henkilökohtasesti palvelee ja auttaa minua tuotteen valinnassa.

Jos ostopäätökseen vaikuttaa tietyn tuotteen mahdollisimman alhainen hinta, joutuu tietenkin nettiin tai postimyyntiin. Ei mikään liike pärjää siinä kisassa. Jos taas maksaa vähän lisää sellaisesta palvelusta, joka miellyttää, voi liike pärjätä. Ja nettikauppojenkin palveluissa on eroa.

Mutta minä nyt olen vanha jäärä, joka nauttii ihmisten kanssa asioimisesta ja jonka aamu menee miltei pilalle, jos Hesari ei tulekaan.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #8 : 27.05.10 - klo:18:37 »
Jossain Stockalla ei paljon tingata, mutta kyllä minä ainakin saan alennusta joissakin helsinkiläisissä liikkeissä.

Siis tinkaatko vai saatko alennusta koska ostat niin usein? Kyllä minäkin saan alennusta mm. parturiltani, mutta en minä sitä alennusta ole tinkinyt. Olen vain ollut hyvä asiakas, jonka perusteella parturi on antanut alennuksen listahinnasta. Ymmärtääkseni monet putiikit toimivat ihan samoin. Stockmannn hoitaa kanta-asiakasedut kortin kautta ja kanta-asiakasalennuset saattaavat olla suuriakin.

Minä koen palvelun tilanteeksi, jossa myyjä tai asiakasneuvoja tms. henkilökohtasesti palvelee ja auttaa minua tuotteen valinnassa

Nyt ymmärrän mitä tarkoitit. Itse noudatan ihan tavallista luokitusta tuotteisiin ja palveluihin, eli pidän sitä logistisena palveluna kun posti toimittaa kirjeeni perille.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #9 : 27.05.10 - klo:19:33 »
^ Tinkaus: taidan olla se, joka saa alennusta tuhlattuaan riittävästi. Muuten olen enemmän sitä mieltä, etteivät hintalaput ole aivan turhaan tuotteissa. Auto - ja kodinkonekaupassa ja miksei muissakin isommissa hankinnoissa hintaa voi hyvin kilpailuttaa eri myyjien välillä. Joskus on hinta alentunut, kun olen kohteliaasti kysynyt perustetta toista kauppaa (myös netti) selkeästi korkeammalle hinnalle.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #10 : 27.05.10 - klo:19:57 »
^ Tinkaus: taidan olla se, joka saa alennusta tuhlattuaan riittävästi. Muuten olen enemmän sitä mieltä, etteivät hintalaput ole aivan turhaan tuotteissa. Auto - ja kodinkonekaupassa ja miksei muissakin isommissa hankinnoissa hintaa voi hyvin kilpailuttaa eri myyjien välillä. Joskus on hinta alentunut, kun olen kohteliaasti kysynyt perustetta toista kauppaa (myös netti) selkeästi korkeammalle hinnalle.

Paikallisessa musaliikkeessä myytiin tuote kuin tuote Thomannin hintaan mainitsemalla ko. tuotteen saatavuus myös Keski-Euroopassa. Esimerkkinä eräs vahvistin-kaiutin -kombo jonka hinta puolittui järjestään tällä. Tämmösten tapausten jälkeen tuntuu pikkusen huijaukselta ne hintalappujen luvut koko liikkeessä, eikä se T-kauppakaan tappiolla mitään myy.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #11 : 27.05.10 - klo:20:02 »
^ Suomen systeemissä hintaa lisää usein se, etteivät pienet liikkeet osaa/uskalla/ymmärrä tuoda maahan itse, vaan agentti on siinä välissä ja ottaa siivunsa.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #12 : 27.05.10 - klo:20:05 »
Tinkiminen on aina paikallaan jos tuotteessa on pieninkin klommo tai esteettinen epäkohta. Myös poisto- ja lopetusmyynneissä sekä kirpputoreilla yrittänyttä ei laiteta, mutta muutoin ei tuo tinkaaminen oikein suomalaiseen kaupankäyntiin istu. Osaatteko kertoa muusta Euroopasta, onko tinkaus paikallaan tällä mantereella?
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #13 : 27.05.10 - klo:20:13 »
Tinkiminen on aina paikallaan jos tuotteessa on pieninkin klommo tai esteettinen epäkohta. Myös poisto- ja lopetusmyynneissä sekä kirpputoreilla yrittänyttä ei laiteta, mutta muutoin ei tuo tinkaaminen oikein suomalaiseen kaupankäyntiin istu. Osaatteko kertoa muusta Euroopasta, onko tinkaus paikallaan tällä mantereella?

Tokihan tuota harrastetaan paljonkin ainakin Etelä-Euroopassa. Saksassakin siihen saattaa törmätä suurimpien ketjujen ulkopuolella. Pietari ja Venäjä... Siellä kai voi tingata museon pääsylipustakin? Ainakin omalla visiitilläni näin tapahtui. ;) Ranskasta en tiedä.

Aika usein Stockalla olen huomannut tässä aika yllättävää tuohtuneisuutta kun tinkaaminen ei vain käy Suomessa ja sekös turistia hämmentää. Ja juuri Keski- ja Etelä-Euroopasta tulevien kohdalla. Venäläiset tuntuvat aika usein välittävän aika vähän siitä lopullisesta hinnasta...

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #14 : 27.05.10 - klo:20:18 »
Tinkiminen on aina paikallaan jos tuotteessa on pieninkin klommo tai esteettinen epäkohta.

Tuo ei ole tinkimistä. Jos tavara ei ole priimaa, niin kuinka sillä voisikaan olla priiman hinta?