Kirjoittaja Aihe: Sulhasen liivi ja asusteet  (Luettu 2747 kertaa)

JazzHands

  • Kisälli
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Sulhasen liivi ja asusteet
« : 09.05.18 - klo:14:13 »
Hyvää päivää.

Olen menossa tulevana kesänä naimisiin!
Nyt mietin missä asussa haluaisin avioliittoon astua. Olen rajannut pois smokin, saketin ja frakin, eli puku on tällä hetkellä johdossa. Olen miettinyt harmaata tai sinistä irtoliivillä. Jalassa on hyvin kiillotetut mustat oxfordit. Onko ajatuksia irtoliivin väristä jos puku on harmaa/ sininen?
Eniten kaipaisin apua asusteiden valinnassa. Onko hyviä vaihtoehtoja solmion tilalle? Joskus olen nähnyt hienon solmioon tulevan "pinssin" tai "helmen". Mikäköhän tämän oikeampi nimi on? Tietysti taskuliina ja kalvosinnapit. Millä muilla detaljeilla voisi asua hienovaraisesti korottaa?

Kiitokset etukäteen avusta, sitä tarvitaan!

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Sulhasen liivi ja asusteet
« Vastaus #1 : 09.05.18 - klo:18:51 »
Hyvää päivää, ja onnittelut näin etukäteen avioliiton ehtoiseen satamaan astumisesta, nimimerkillä "vuosikymmeniä".

Ajatukseni irtoliivin väristä on tämä:

- jos puku on sininen, liivi on samaa sinistä
- jos puku on harmaa, liivi on samaa harmaata

Jos kyseessä olisi vaikkapa saketti, voisi liivin kanssa hieman varioida. Mutta koska olet tullut tänne totiselle ja etikettiä tiukasti noudattavalle keikarifoorumille, emme virallisesti suosittele puvun kanssa eriväristä liiviä. :-)

Mutta räväytyksiä voi toki tehdä. Jos kyseessä kesähäät, miksei vaalea puku ja väriä hieman collar pinin muodossa. Leonardo di Caprio näyttää mallia:



James Bondin liivipuku on tyylikäs, ja tässäkin collar pin kauluspaidassa tekee tehtävänsä.



Taiten muotoiltuna solmuke voi olla hyvinkin elegantti tapa korottaa asun leikkisää juhlallisuutta. Tässä kohden olen varma että monia eriäviä mielipiteitä tulee esiin, mutta jos itse voisin taannoiset kesähääni suunnitella uusiksi, niin huonosti istuvan harmaan liivipukuni (tuolloin keikarifoorumi ei ollut vielä edes ns. rukiinjyvässä) sijaan olisin valinnut mustat housut ja kermanvalkoisen takin tyyliin 007 itse, joskin kainalokotelossa olisi pistoolin sijaan ollut pieni rohkaisuryyppy:








Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Sulhasen liivi ja asusteet
« Vastaus #2 : 09.05.18 - klo:21:23 »
Joskus olen nähnyt hienon solmioon tulevan "pinssin" tai "helmen". Mikäköhän tämän oikeampi nimi on?
- Pinssi? Tarkoitatko solmiopinniä/-pidikettä, joka tarttuu paitakankaasta ja solmion päältä? Kolmiosaisen kanssa hieman erikoinen valinta, muttei mitenkään mahdoton, vaikka jäisikin näkyviin. Riippuu mm. liivin leikkauksesta ja siitä mihin korkeuteen se tulisi. Kokonaisuus ratkaisee.

- Viitataanko helmellä solmion läpi menevään koristeeseen, kuten sellaiseen, jota plastronin kanssa näkee? Sellaiseen ehkä tarkin käsite olisi "solmioneula" (tie needle) tai mikä tahansa muu sellainen, joka menee kaula-asusteen läpi. Jos omatunto kestää, niin miksei, variaatioita riittää. Itse taas olen liian hermoheikko lävistämään omia solmoita, mutta johtuu myös siitä, että omistan enimmäkseen neulos-/kudostekstuurillisia enkä sileäsilkkisiä.

Jos käännetään vielä kaikki kivet sonnustautumisessa, niin tässä vielä yksi lisää: Käänteen napinläpikoristeet. Yleensä sellainen paikka löytyy puvuissa ja veli Laurentiuksen postaamalla Connerylla löytyykin yksi esimerkki.
(This section has abandoned itself)