Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 105498 kertaa)

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #15 : 14.04.10 - klo:15:07 »
Itsellä käytössä nyt toiset lasit. Ensimmäiset (Pradat), joista tykkäsin paljon jäivät Lontoon Heathrowlle tammikuussa tänne Jenkkeihin lentäessäni. Siinä vaiheessa sitten ajattelin, että no mistäs uudet.
Päädyin tilaamaan netistä, enkä valita.
*linkki*
Tuolta tilasin, Ralph Laurenit, jotka eivät loppujen lopuksi kovin kalliiksi tulleet. Mutta itselläni onkin vain hieman heikentynyt kaukonäkö, joten en tarvitse kovin kummoisia linssejä (en monitehoja jne...). Onneksi olin ottanut tuon "reseptin" edes mukaan.
Mutta tuota voinen suositella, mallejakin on tarjolla melko paljon. (myös aurinkolaseissa)
Itse suosin rilleissä filosofiaa: Mieluummin yhdet hyvät kuin useammat huonot, etenkin kun näkö ei pysy samana kun ikää tulee lisää.
Laseissa asiaa ei mielestäni tarvitse nähdä näin, noita kehyksiä ja laseja kun saa kuitenkin ulkomailta ja netistä melko edullisesti, niitä laadukkaitakin. Tai itse asiassa kun en ole vielä niin kauaa laseja käyttänyt, niin en tiedä mitä lasien kehyksissä tuolla laadulla varsinaisesti voitaisiin tarkoittaa. Minulle riittää kunhan näyttävät hyvältä ja tuntuvat hyvältä, enempää en oikein osaa vaatia. Joten siksi itsekin aion tuota kehysvalikoimaa kasvattaa, näiden ruskeiden lisäksi pitäisi olla ainakin mustat ja sitten jotkut värikkäämmät.

Linkki poistettu verkkosivujen pyynnöstä. Osoite oli glassesonweb piste com.
- Ville
« Viimeksi muokattu: 13.01.14 - klo:20:25 kirjoittanut Ville »

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #16 : 14.04.10 - klo:15:14 »
Minulla kehyksien hinta jää aina pieneksi verrattuna linsseihin (likinäkö ja optisesti mahdollisimman hyvät linssit ja kaikki pinnoitteet). Tässä suosin hyvää optikkoa, siltä varalta että ongelmia tulee (kuten vaimon kahdesti valmistusvian takia vaihdetut linssit).
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #17 : 14.04.10 - klo:15:17 »
^ yep, itsekin luulen, että jos ei ole niin yksinkertaisesti heikentynyt näkö kuin itselläni, tuo netistä tilaaminen vaikeutuu huomattavasti.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #18 : 14.04.10 - klo:15:28 »
^ Jep. Eivätkä silmälasien päiväkohtaiset kulut niin kummoiset ole, jos niitä käyttää päivittäin. Minulla on lisänä kertakäyttöiset piilolinssit rajumpaan menoon. Ja adapterit ajolaseissa (fillari). Sinänsä terveen kudoksen leikkaaminen ei eri syistä nappaa, niinpä en ole alistanut itseäni laserille. Eikä kai ole ihan selvää, miten leikattu silmä ikääntyy, ts. millaisia laseja ikänäköön tarvitaan, jos tarvitaan. Ja onhan tässä ollut aikaa tottua laseihin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #19 : 14.04.10 - klo:17:16 »
Elämäni parhaat rillit olen saanut menemällä kunnolliseen silmälasikauppaan ja kysymällä suoraan sievältä myyjältä mitkä kakkuloista olisivat minulle parhaat. Jos on varautunut maksamaan 300-400 euroa niin ei voi mennä vikaan tällä tekniikalla. En voisi kuvitellakaan tilaavani netistä vaikka siinä säästyisikin rahaa. En myöskään ole nähnyt hyötyä rajoittumisesta tiettyihin brändeihin tai edes katalogien tai silmälasiartikkelien selailemisesta.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #20 : 14.04.10 - klo:17:27 »
Juuri noin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #21 : 14.04.10 - klo:17:35 »
^^ tuota samaahan monet käyttävät myös vaatekaupassa. Kysyvät myyjältä, mikä olisi minulle hyvä :)
Ja jokainen tavallaan, minä valitsen mieluummin itse sen, mitä laitan päälleni tai kasvoilleni. (laseissa tämä tarkoittaa, että optikko hoitaa linssit ja minä kehykset)
Mutta silmälasit tosiaan ovat eri juttu kuin vaatteet, koska homma on eniten kiinni siitä, millainen näkö on. Minä luultavasti käyttäisin laseja, vaikkei näössä olisi mitään vikaa, silloin ei olisi vahvuuksia ollenkaan. Mutta valitettavasti en ole enää niin onnekas, että pärjäisin ilman pieniä vahvuuksia.
« Viimeksi muokattu: 14.04.10 - klo:17:42 kirjoittanut ChuckBass »

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #22 : 14.04.10 - klo:18:06 »
Tarkoitin, että tyylin valitsen itse. Optikko ottaa kantaa siihen, istuvatko kehykset kasvoille vai eivät - ts. roikkuvatko kehykset liian alhaalla, ovatko oikean levyiset ja mukavan istuvat pitkän päälle.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #23 : 14.04.10 - klo:18:13 »
^ Ymmärsin kyllä pointin. Ja hyvähän se on, että käyttää palvelua hyväksi, jos on epävarma :)

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #24 : 14.04.10 - klo:18:13 »
Kuten ChuckBass, minäkin liputan nettioptikoiden puolesta. Minulla on iso pää, aikoinaan jouduin näkemään kohtalaisesti vaivaa yo-lakin löytämiseksi. Kun yrittää suomalaisesta optikkoliikkeestä löytää itselleen riittävän leveät lasit joutuu tyytymään muutamaan malliin kun kapeakasvoisemmat saavat nautiskella runsaasta mallistosta. Onneksi on tämä netti. Esimerkkinä voisin mainita lasit jotka (yllättävää kyllä!) löysin instrusta joitakin vuosia sitten. D&G:n kakkuloista linsseineen jouduin pulittamaan noin 600 euroa ja kyse oli ihan kaukolaseista normaaleilla varastovahvuuksilla. Toki hintaan kuuluivat kaikki mahdolliset heijastuksen- ja naarmuuntumisenestot mutta silti hinta tuntui melkoisen suolaiselta. Vaimo halusi tietää minkälaiset pokat hankin, googlasin pokat ja huomasin että vastaavilla ominaisuuksilla varustetut pokat sai Englannista alle kahdella sadalla eurolla. Tämän jälkeen olen siirtynyt käyttämään ainoastaan nettioptikoita. Jotkut liikkeet antavat laseilleen täyden palautusoikeuden, jotkut liikkeet eivät suostu ottamaan palautuksena reseptien mukaan tehtyjä laseja. kannattaa tutustua liikkeiden palautusehtoihin. Ongelmana tässä on tietenkin pokien istuvuus ja sopivuus. Onnekseni lähes kaikki pokat näyttävät sopivan allekirjoittaneelle ja silmälaseja olen käynyt etukäteen kokeilemassa helsinkiläisissä optikkoliikkeissä. Olen muutamaan otteeseen pohtinut onko tämänkaltainen toiminta oikein mutta mitäs ylläpitävät niin huonoa valikoimaa ja kallista hintatasoa.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #25 : 14.04.10 - klo:18:24 »
Re: nettioptikot. Sinänsä kiinnostavaa, mutta miten saadaan linssien keskipiste oikein varsinkin vaativammilla linsseillä (moniteho, hajataitto, joita ei onneksi ole) oikein, kun silmien ja korvien korkeusero vaihtelevat? Silmien etäisyys toisistaan on vielä helppo homma.

Maksoitko reseptistä jollekin optikolle?
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #26 : 14.04.10 - klo:18:30 »
Maksoitko reseptistä jollekin optikolle?

Reseptin saa ihan normaalin optikontarkastuksen hinnalla pyytämällä. Se ei maksa erikseen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #27 : 14.04.10 - klo:18:39 »
Hajataittoa minulla on jonkin verran, tiedot löytyvät reseptistä. Resepti skannattuna liitetiedostona nettioptikolle ja lasit tulevat postissa kotiin jonkin ajan kuluttua. Joskus ovat tulleet jopa viikossa. Viimeisimmät lasit maksoivat englannista tilattuna huikeat 115€. Jo pelkät pokat maksoivat Helsingissä huomattavasti enemmän.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Silmälasit
« Vastaus #28 : 14.04.10 - klo:21:51 »
Re: nettioptikot. Sinänsä kiinnostavaa, mutta miten saadaan linssien keskipiste oikein varsinkin vaativammilla linsseillä (moniteho, hajataitto, joita ei onneksi ole) oikein, kun silmien ja korvien korkeusero vaihtelevat? Silmien etäisyys toisistaan on vielä helppo homma.

Maksoitko reseptistä jollekin optikolle?
Ainakin jotkut liikkeet lähettävät sovituslasit kotiin joihin merkataan tussilla keskikohta silmästä. Sitten ne lähetään takas ja tekevät niiden perusteella lasit. Tiedä sitten miten tää toimii juurkin näissä vaikeammissa moniteho laseissa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #29 : 14.04.10 - klo:22:38 »
...
Reseptin saa ihan normaalin optikontarkastuksen hinnalla pyytämällä. Se ei maksa erikseen.

Joo vahvuuksille, sitä en tiennytkään, että linssin paikan pystyy määrittämään paperille. Toki se on helppoa juuri samoille kehyksille, mutta jos malli vaihtuu, voi tilanne olla toinen. Vai speksataanko noissa jotenkin aisan alapinnan ja silmän keskipisteen korkeusero?
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta