Kirjoittaja Aihe: Pitkäikäinen pukine  (Luettu 2450 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Pitkäikäinen pukine
« : 19.10.19 - klo:09:43 »
Tästä tämänpäiväsen HS:n artikkelista päädyinkin mietiskelemään mikä olisi vaatekaappini sisällöstä vanhin vaate.

https://www.hs.fi/elama/art-2000006277738.html

No, onhan tuolla ebaysta ostettua vintagea, sekä esim. isältä peritty puku jne., mutta jos kysymyksen rajaisi siten, että mikä on vanhin uutena ostamasi vaate, joka on yhä käytössä?

Minulla se on v. 1988 tai -89 ostettu Paul&Sharkin college-pusero. Siitä on kyllä hihansuut rispaantuneet, kauluksessa pientä huteruutta ja helmassa sanomista, mutta ajaa nykyään täysin moitteetta tehtävänsä mökkipuserona. Ko. valmistajan laadun tuntien olisi samalla ostoskerralla ostettu villaneule myöskin yhä käytössä, ellei äitini olisi aikanaan mennyt erehdyksissä pesemään sen. Uuden P&S -villaneuleen ostinkin n. 15 vuotta sitten, mutta käyttö jäänyt huonon värivalinnan takia vähäiselle.

Päällys- ja toppatakit sekä villaneuleet ovat näemmä kaikki varsin pitkäikäisiä. Niissä ei 10-15 vuotta tunnu eikä näy oikein missään. Olen suorastaan toivonut että n. 10 (?) -vuotias untuvatakki alkaisi hajoilemaan voidakseni oikeuttaa uuden oston, mutta kun ei - ja toisalta se on niin lämmin ettei sen päihittänyttä pakkasta ole tullut vielä vastaan. Teetin kerran Taiwanilla nipun paitoja, ja siinä missä joissakin niistä on jo kauluksessa ja hihansuissa huomautettavaa, on yksi paidoista säännöllisessä käytössä yhä 15 vuoden jälkeenkin ja lähes uudenveroisena.

Mites muilla herroilla?

Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Pitkäikäinen pukine
« Vastaus #1 : 19.10.19 - klo:10:49 »
Vaatekaapistani taitaa löytyä yhdeksänkymmentäluvun alustakin muutama t-paita, mutta ne ovat lähinnä nostalgiasyistä säästetty ja joutavat jossain vaiheessa roskiin. Mutta tuohon määritelmään, vanhin uutena ostamani vaate, joka on edelleen käytössä.

Aloitin vaateharrastukseni noin kymmenen vuotta sitten, mikä määrittää aika pitkälti sen, että lähes kaikki silloin hankkimani ovat edelleen tallella. Hankin ne ajatuksella, että ne olisivat vuosikymmenten suhde ja aika hyvin olen siinä onnistunut. Muutama huti on tullut, mutta pääsääntöisesti lähes kaikki pukuni, kauluspaitani ja päällystakkini on tuolloin hankittu ja edelleen käytössä.

Olen ollut poistottomassa klubissa vuodesta 2017 alkaen enkä siitä lähtien ole vaatteita enää hankkinut. Muutamia aukkoja edelleen on, mutta ajattelin pärjätä samaisessa klubissa vielä tämän vuoden. Katsotaan sitten ensi vuonna tilannetta uudelleen.

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Pitkäikäinen pukine
« Vastaus #2 : 20.10.19 - klo:12:55 »
Tony Mora-bootsit jostain vuodelta 1978. Ne olivat silloin aikanaan melkein
ympärivuotisessa käytössä mutta viime aikoina toki vähemmällä.
Pari vuotta sitten uusiutin niihin pohjat yhden välillä tehdyn oman korjauksen jäljiltä.
Oikein hyväkuntoiset edelleen.