*

Lh

  • *****
  • 2583
    • Profiili
    • Alpa
Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« : 14.01.14 - klo:17:53 »
Aina mainitaan Alden ja Allen-Edmonds amerikkalaisista laatukenkien tehtaista, mutta J&M valmistaa yhä joitakin kelpo malleja 'mericassa. Aikoinaan olivat myös presidenttien suosiossa, mutta Johnston&Murphy on valitettavasti valinnut saman taktiikan kuin Florsheim aiemmin: valmistus ulkomailla, välttävät nahkavuodat, halvat hinnat ja markkinointi hienoa historiaa korostaen. Sääli.

Tästä tehtaan hienompiin jenkkimalleihin:

http://www.johnstonmurphy.com/category_listing.aspx?c=1372&sid=Shoes
^Lähti tästä.

Ville, oot varmaan näihin valmistajiin ja niiden historioihin tutustunut, niin tuli mieleen kysymys: Onko mahdollista tai ennenkuulumatonta, että esimerkiksi Florsheim palaisi juurilleen ja alkaisi taas tehdä niitä vanhan ajan kunnon kenkiä?

Voi olla että elän kuplassa, mutta veikkaisin että kymmenen vuoden päästä laatukenkien (ja laatutavaran yleensäkin) kysyntä on nykyistäkin kovempi. Kaataako netti, informaation leviäminen ja resurssiniukkuus sitruunaongelman? 60-vuotta sitten ihmisillä oli parempi käsitys laadukkaasta tavarasta, sillä hyödykkeiden määrä oli pienempi, ja yleensä käyttäjillä jonkinlaista kokemusta tavaroiden valmistamisesta ja korjaamisesta. Nyt kasvanutta tietokuilua on kuitenkin mahdollista kuroa umpeen internetin nopeuden avulla.

Laatua on huononnettu tietoisesti. Kääntyykö kehitys kuriositeetteja lukuunottamatta jossain vaiheessa päinvastaiseksi? Muitakin näkemyksiä olisi mielenkiintoista kuulla.

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #1 : 14.01.14 - klo:18:04 »
Tämä artikkeli käsittelee amerikkalaisen kenkäteollisuudentilaa ja näkymiä parisen vuotta sitten, ja mielestäni tällainen murrosvaihe näkyykin monella tapaa. Kengänvalmistajien puheissa on varovaista optimismia ja laatukenkien kysynnän kasvu on noteerattu. Nousukäyrän alkuunsaattava voima ei ole ollut teollisuus itse, vaan kuten artikkelissa mainitaan esimerkkinä J. Crewn kaltaiset firmat jotka tuovat omiin mallistoihinsa esim. Aldenin valmistamia ja hieman nykymuodistettuja malleja. Onko kyseessä trendi vai pysyvä muutos mutta loppujen lopuksi aina kuluttajasta kiinni, ja kuluttajien asenteen muokkaamiseen on eri firmoilla eri näkemys.


http://www.nytimes.com/2011/04/21/fashion/21SHOES.html
« Viimeksi muokattu: 14.01.14 - klo:18:14 kirjoittanut Laurentius »

*

Ville

  • Satraappi
  • *****
  • 9176
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
    • Sähköposti
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #2 : 14.01.14 - klo:18:36 »
Tässäpä tällainen työkalu:

https://archive.org/web/

...ja jos verkosta hakee päivämäärän perusteella miesten tyylisivustoja, huomaa ettei ennen vuotta 2000 ollut juuri mitään tarjolla. Kirjoja on aina ollut sekä alan koulutusmateriaalia, räätälikoulutusta, myös miesten lehtiä ja pukeutumiseen erikoistuneita toimittajia. Silti pukeutumisen yksityiskohdista nillittäminen ei ole ollut siistiä touhua länsimaiselle miehelle sitten 1920-luvun, ja nämä harvat miehet ovat asuneet toisistaan kaukana. Vaatekaupan alalla heitä on riittänyt, mutta tietämys on palvellut ennen kaikkea myyntiä ja trendien seuraamista. Juuri InternetZ on mahdollistanut foorumit ja blogit, joilla hajallaan olevat addiktit on yhdistetty ja enemmän tai vähemmän hyödyllistä tietoa levitetty. Väitän, että klassinen miesten tyyli elää yhä renessansia länsimaissa. Nämäkin puhuvat sen puolesta:

- tyylikirjoja on joka vuosi yhä enemmän tarjolla
- Tumblr ja Blogspot ovat pullollaan tyylisivustoja
- Pitti Uomon kaltaiset myyntitapahtumat eivät ole pelkän vaatekaupan oma juttu, vaan niitä seurataan laajemmin
- klubikaulusten tapaiset erikoisuudet ovat ilmestyneet myös vaatekauppoihin, ei pelkästään TV-sarjan tai filmin aikakausiasuiksi
- suuren maailman tavarataloissa valikoimat ovat paisuneet leikkauksista, yksityiskohdista ja materiaaleista

Kuinka moni mies muka tiesi 90-luvulla mikä on päällystakin tamppi? Grenadiinisolmio? Tammiparkittu nahkapohja?

Tuohon kysymykseen: kyllä Florsheim voi palata, mutta tämän päättävät omistajat. Heille tehdas voi olla pelkkä voitontavoittelukone, eikä tällöin minkään sortin adressi tuottaisi tulosta. Esimerkiksi G.H. Bass on ottanut Made in America -popot takaisin mallistoon, mutta ne valmistetaan toisen firman tiloissa:

http://www.ivy-style.com/maine-street-ivy-bass-returns-to-pine-tree-state.html

Silti en osaa sanoa ulottuuko renessanssi myös meidän harrastajien ulkopuolelle. Harkitseeko Matti Meikäläinen peruspuvun sijaan liinakangasmallia? Näkeekö chinoja lukioissa asti? Onko solmio...in? Tietomäärän ja kauppojen valikoiman kasvu ainakin kertovat, että kiinnostusta löytyy ja klassinen pukeutumiskulttuuri on vahvempi kuin vaikkapa 90-luvulla. Toivon tämän kestävän, sillä ajattomuus, ekologisuus ja laatu. Jos Suomessa vaatteista alkaa kiinnostus laatuun ja se leviää myös muille elämänaluille sekä ajan myötä jälkikasvulle, kaikki vaivannäkö Keikarin kanssa on ollut sen arvoista. Vähemmän, mutta parempaa. Rahaa en tällä tee, mutta teen oikein.
Minulla on Huutonetissä vaatteita, jotka sinä haluat.

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #3 : 14.01.14 - klo:19:36 »
Laitan tähän tällaisen lainauksen:

Lainaus
I do not see a resurgence of interest in classic clothing. There is no going back.

Alden viittaa siinä tavalliseen kansaan, ja olen samaa mieltä. Innostuneiden parissa klassinen tyyli elää ja voi hyvin, mutta suuren yleisön suosioon se ei enää nouse.

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #4 : 14.01.14 - klo:20:31 »
^ No joo, Aldenin edustajalta ei ehkä riittänyt niin kovin uskoa, mutta Allen Edmondsilla meni selkeästi paljon paremmin kuin vain joitakin vuosia sitten, ja artikkeli tarjosi useita konkreettisia lukuja ja numeroita siitä. Onko syynä puhtaasti yleinen laatukenkien kysynnän nousu vai tekivätkö he itse jotain sen kysynnän nousun eteen, eli keneltä, jos keneltäkään, AE:n nousu on pois, sitä ei kerrottu. Kasvoiko markkina vai markkinaosuus?


*

mairaksinen

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #5 : 14.01.14 - klo:22:44 »
Oma lukunsa on se, että suomalaisessa miesten vaatebisneksessä on tällä hetkellä tuuliset ajat. On firmoja, joilla menee hyvin ja sitten niitä, joilla menee huonosti. Tuntuu, että ns. keskiluokka on karsiutunut.

Ongelma on myös raha. Koska jengi tottuu ostamaan henkkamaukan tasoista ja hintaista kamaa ja samaan aikaan tuntuu laatuvaatteiden hinnat nousevan niin tämä kasvava kuilu ei ole hyvästä. Ja mistä hintojen nousu voisi johtua? No ainakin yksi osaselitys voi olla se, että tavara ei liiku samaan malliin, jonka takia nimenomaisesti keskiluokka näistä yrityksistä näivettyy.

Summa summarum: ilman kapitalismia ei rättiskene ainakaan kasva.

*

konda

  • *****
  • 8975
    • Profiili
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #6 : 14.01.14 - klo:23:14 »
Tässä vähän vertailua rättiliikkeistä. Tumin myyminen on näemmä kannattavampaa kuin rättibisnes. Puhelinjärjestelmiä myydessäni 2000 luvun alussa toimari sanoi aina että rättiliikkeet ovat kuralla ja niille on lähtökohtaisesti turhaa tarjota mitään liisareilla. Rättibisnes on kova ala ja rahan takominen ei itsestäänselvää. En tiedä pyöritetäänkö alalla liikkeitä enemmän sen vuoksi, että rättien myyminen on kutsumusammatti, kuin sen vuoksi miten liiketoiminnasta saa rahaa. Vai onko rättibisneksessä vain osaamattomia yrittäjiä - en tiedä. Suurin osa kuitenkin voitollisia, joten se on erittäin positiivista. Jotain siis tehdään oikein.

1. Schoffa
Kasvua, ei merkittävää voittoa.
http://yritys.taloussanomat.fi/y/schoffa-oy-ab/helsingfors/1983116-2/

2. Fere
Tasaista, ei merkittävää voittoa. Parhaat voitot kun liikevaihto laski. Nyt piikki liikevaihdossa, mutta mitäänsaamaton voitto.
http://yritys.taloussanomat.fi/y/fere-co-oy/helsinki/0933679-0

3. T'Uomo
Ei pitkää vertailuhistoriaa, ei merkittävää voittoa.
http://yritys.taloussanomat.fi/y/lusso-oy/helsinki/2429237-8/

4. Solo
Tasaista, tappiollista. Paha tappio ja myynnin notkahdus 2013.
http://yritys.taloussanomat.fi/y/in-moda-oy/helsinki/1831190-7/

5. Kapteenska
Tasaista, ei merkittävää voittoa.
http://yritys.taloussanomat.fi/y/palsan-oy/helsinki/0538616-8/

5. M-Boxi
Hyvää kasvua, ei merkittävää prosentuaalista voittoa, mutta kuitenkin muutama satanen kivaa rahaa omistajille.
http://yritys.taloussanomat.fi/y/m-boxi-oy/helsinki/0111444-8/
« Viimeksi muokattu: 15.01.14 - klo:00:14 kirjoittanut konda »

*

Lh

  • *****
  • 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #7 : 14.01.14 - klo:23:50 »
^kaikki nuo firmat ei tuttuja, mutta ainakaan kaikki eivät ole varsinaisia jalostusportaan firmoja.

Barbour jakoi 10 miljoonan punnan osingot toissa vuonna.




*

mairaksinen

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #8 : 14.01.14 - klo:23:59 »
Barbour onkin briteissä kokokansan vaatettaja, myös hintatasonsa puolesta. Mutta on osoitus siitä, että bisnestä voi tehdä kun vaan seuraa aikaansa.

*

konda

  • *****
  • 8975
    • Profiili
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #9 : 15.01.14 - klo:00:08 »
^kaikki nuo firmat ei tuttuja, mutta ainakaan kaikki eivät ole varsinaisia jalostusportaan firmoja.

Barbour jakoi 10 miljoonan punnan osingot toissa vuonna.

Editoin nimet ja lisäsin Kapteenskan.
« Viimeksi muokattu: 15.01.14 - klo:00:12 kirjoittanut konda »

*

Lh

  • *****
  • 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #10 : 15.01.14 - klo:01:41 »
Barbour onkin briteissä kokokansan vaatettaja, myös hintatasonsa puolesta. Mutta on osoitus siitä, että bisnestä voi tehdä kun vaan seuraa aikaansa.
Silti: Valmistavat hyvin laadukasta kamaa, ja laadusta ei nähtävästi olla tinkimässä. Antaa toivoa.

*

Pchan

  • *****
  • 2132
    • Profiili
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #11 : 15.01.14 - klo:07:54 »
Alden viittaa siinä tavalliseen kansaan, ja olen samaa mieltä. Innostuneiden parissa klassinen tyyli elää ja voi hyvin, mutta suuren yleisön suosioon se ei enää nouse.

Klassinen tyyli ja laatu ovat ihan eri juttuja. Esim. Chukkatyyppistä kenkää näkee nyt jaloissa ja kaupoissa joka puolella, mutta nuo jalkineet ovat liimapohjakamaa. H&M ja kumppanit myyvät ihan mieluusti vaikka trenssejä, jos niitä ostetaan.

Vastaavasti ainakin helsingissä näkyy katutyylissä laadukkaamman tarjonnan lisääntyminen. Laadun kysynnän kasvu ei siis tarkoita klassisen pukeutumisen renesanssia, vaan laatua hakeva saattaa ostaa iPhonen ja kahden sadan farkut.

Yksittäiset vaateputiikit tuppaavat olemaan omistajan pyörittämiä, jolloin tuloskin pitää ajatella yhden nupin mukaan. Tuossa mielessä vertautuvat hyvin yksittäisiin ravintoloihin. Ravintolalla ja putiikilla harvemmin on mitään suurta kilpailuetua. Jos putiikki tai ravintola tekee erityisen hyvää tulosta, niin pian sitä samaa kamaa saa muualtakin samaan hintaan.

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #12 : 15.01.14 - klo:10:40 »

Vastaavasti ainakin helsingissä näkyy katutyylissä laadukkaamman tarjonnan lisääntyminen. Laadun kysynnän kasvu ei siis tarkoita klassisen pukeutumisen renesanssia, vaan laatua hakeva saattaa ostaa iPhonen ja kahden sadan farkut.

Yksittäiset vaateputiikit tuppaavat olemaan omistajan pyörittämiä, jolloin tuloskin pitää ajatella yhden nupin mukaan. Tuossa mielessä vertautuvat hyvin yksittäisiin ravintoloihin. Ravintolalla ja putiikilla harvemmin on mitään suurta kilpailuetua. Jos putiikki tai ravintola tekee erityisen hyvää tulosta, niin pian sitä samaa kamaa saa muualtakin samaan hintaan.

Samaa mieltä siitä, että yksittäisten putiikkien menestys/-mättömyys ei kerro oikeastaan muusta kuin pyörittäjänsä osaamisen tasosta. Sitä vastoin iphone tai 200€ farkut -esimerkki ei kerro laaturenesanssista vielä paljoakaan. Se voi toki indikoida sitä, ja pidän itsekin i-tuotteista, mutta kyllähän siinä on brändinrakennus ja "me too" -ilmiö ollut ennemminkin kyseessä. Veikkaisin myös 200€ farkkujen ostajien joukossa olevan merkittävin osa nimenomaan merkkituotteen ostajia. Tarkoitus ei ole saivarrella noista kahdesta esimerkistä vaan koettaa tehdä eroa laatu- ja merkkitietoisuuden välille.

Klassinen tyyli ja laatu kulkevat luontevasti käsi kädessä sillä klassinen tyyli on varsin ajatonta ja pitkäikäisyys hyve, esim. isältä pojalle -kellot ja hyvät kengät, päällystakit, solmiot, nahkatavarat yleisesti. Monet merkkituotteet taasen elävät muotitrendeistä ja jäävät pian käyttämättöminä kaappiin. Niitä ei osteta eikä niihin uhrata laatuelementtejä samalla tavoin.

Voin toki olla täysin väärässä. Jotenkin itsellänikin on kuitenkin positiivinen tunne tästä asiasta: pienet käsityöläisartisaanit tarjoavat laadukasta kamaa nettikauppojen katta samalla hinnalla kuin isot korporaatiot Made in China -kamaa. Equus Leather ja lukemattomat muut hyvänä esimerkkinä.

*

mairaksinen

Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #13 : 15.01.14 - klo:10:43 »
Barbour onkin briteissä kokokansan vaatettaja, myös hintatasonsa puolesta. Mutta on osoitus siitä, että bisnestä voi tehdä kun vaan seuraa aikaansa.
Silti: Valmistavat hyvin laadukasta kamaa, ja laadusta ei nähtävästi olla tinkimässä. Antaa toivoa.

Laatukamaa kyllä. Tulos on tehty tosin sillä ei-tyyliskene-approved -kamalla, eli rotseja ja muuta kamaa hipstereille teknisillä kankailla, trendileikkauksilla jne. Jos tämä on se hinta, jonka ansiosta klassikot ja ns. real thing säilyy, se on pelkästään hyvä asia.

*

Ville

  • Satraappi
  • *****
  • 9176
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
    • Sähköposti
Vs: Laatutavaran valmistuksen tulevaisuus
« Vastaus #14 : 15.01.14 - klo:10:50 »
Konda, ehditkö katsoa samat luvut myös Saumalle, Nicolakselle, Manglanille?
Minulla on Huutonetissä vaatteita, jotka sinä haluat.