Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2277988 kertaa)

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #465 : 05.08.10 - klo:11:54 »
U-Haul. Vaikka olenkin ehkä hiukan puolueellinen sanomaan, niin hyvä valinta tuo Orient. Kuten tuolla muutama sivu sitten kirjoittelin, tuli itsekin tilattua Orientin Mako I eli tuon suklarin edeltäjä, joka aavistuksen verran pienempi.

Silloin jäi tuo käyttöraportointi mutta nyt kuukauden jälkeen olen hyvinkin tyytyväinen hankintaan. Sain jopa tarjouksessa luvatun yllärikellon, joka oli kylläkin joku mitäänsanomaton kvartsitiuku kumirannekkeella. Hintaansa nähden suklari vaikuttaa erittäin laadukkaalta, olen itse mieltynyt kellon ulkonäköön kovasti ja kerännyt nipun positiivisia kommentteja ulkopuolisiltakin. Hankkiessa epäilin josko kello olisi liian pieni isohkoon käteeni, mutta se oli turha pelko. Ainoana negatiivisena sanotaan, että ostos oli hinta-laatu-ulkonäkö suhteelta niin hyvä että voi tulla vaikeuksia seuraavaa kelloa hakiessa:D

Joo, kiitos vaan jda ostovirikkeestä! Taisin juuri tuon sinun aikaisemman viestisi pohjalta näitä alkaa katselemaan.

Sain Orientin eilen ja lyhensin illalla rannekkeen ja nyt se on jo käytössä. Aika tuhtia tavaraa tosiaan ja laadukkaan oloinen kauttaaltaan. Se ykkösversio on varmasti kooltaan aika optimi ja hieman hillitympi, tämä kakkonen (CEM75002D6) on kenties jo aika ylärajoilla kokonsa puolesta kun painoakin on 200 g vs ykkösen 170 g. Vähän niin kuin kantaisi pientä kelloradiota ranteessa. Kokonsa puolesta jo hieman erottuva, mutta ehkä siinä on myös oma viehätyksensä. Tummansininen väri on kyllä hieno ja tosiaan hinta-laatu-ulkonäkö-suhde varmasti kohdallaan 119 euron hintaisena. www.orientuhren.de toimitti kellon nopeasti. Sukeltamaan ei kyllä toistaiseksi ole tehnyt mieli.

Keep Calm and Carry On.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #466 : 29.09.10 - klo:09:39 »
Näyttäisi kuitenkin siltä, että jopa Seiko 5:ia väärennetään. Vaikka kyse ei olekaan kalliista tai erityistä arvostusta nauttivasta laitteesta, niin periaatteen vuoksi en halua olla osallisena millään tavalla väärennysbusineksessa. Joten oikeastaan asia mitä minun piti kysyä, on, että mistä netistä saa huokealla ostaa Seiko 5:ia, kuitenkin niin, että tavara varamsti on aitoa?

Seiko 5:n suhteen en olisi niin huolissani väärennöksistä.

Omaa Seikoa ei tule käytettyä, joten osta tämä pois. Kelloa ei ole käytetty kuin ehkä 2 viikkoa yhteensä.
http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=113.0

Tuossa kirjoituksessani mainittu bodying on ihan luotettavan oloinen putiikki:
http://www.bodying.com/watches/seiko-5.html

tuomas

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #467 : 29.09.10 - klo:10:27 »
Heipä hei kellojen ystävät! Ajattelin, että kenties minun olisi aika tehdä tuttavuutta ensimmäistä kertaa automaattikellojen suuntaan ja koska en tiedä mitä niistä oikein ajattelisin, niin mahdollisimman huokealla olisi tarkoitus lähteä liikenteeseen - ei sitten harmita, jos mekaaniset kellot eivät ole minun juttu. Luettuani paljon kelloista, olen tullut siihen lopputulokseen, että käytännössä minun kannattaisi tutustua eBayn vintage tarjontaan, tai hankkia uusi Seiko 5. Koska eBayssä päivystys ei oikein nappaa, niin käytännössä ajattelin hankkia uuden Seiko 5:n.

Eikös Seiko5:ssä ole Seikon 7s26-koneisto? Se ei muistaakseni ole lainkaan käsinvedettävä, mikä minusta aina heikentää automaattikellonkin käytettävyyttä. Kokonaan pysähtynyt tiuku on kiva vetäistä nupista ensin liikkeelle ja antaa sitten roottorin hoitaa loput. Niinpä tuo ei minusta olisi paras mahdollinen ensimmäinen mekaaninen kello  - ainakaan täyteen hintaan. Seiko 5 ennemmin vaikka käytettynä tai eBaysta jokin aavistuksen kehittyneempi koneisto, se olisi minun suositukseni.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #468 : 29.09.10 - klo:13:45 »
Eikös Seiko5:ssä ole Seikon 7s26-koneisto? Se ei muistaakseni ole lainkaan käsinvedettävä, mikä minusta aina heikentää automaattikellonkin käytettävyyttä. Kokonaan pysähtynyt tiuku on kiva vetäistä nupista ensin liikkeelle ja antaa sitten roottorin hoitaa loput. Niinpä tuo ei minusta olisi paras mahdollinen ensimmäinen mekaaninen kello  - ainakaan täyteen hintaan. Seiko 5 ennemmin vaikka käytettynä tai eBaysta jokin aavistuksen kehittyneempi koneisto, se olisi minun suositukseni.

Nuppia on turha pyöritellä Seiko vitosessa mikäli siihen eloa haluaa. En kuitenkaan ole omalla kohdallani tuota mitenkään negatiiviseksi asiaksi kokenut. Enemmän ehkä häiritsee se, että kone ei ole "hacking"-tyyppinen. Eikä sekään paljoa rassaa. Omaan Seiko vitoseeni olen vilpittömän tyytyväinen ja kellolla on ehdottomasti paras hinta/laatusuhde meikäläisen ajannäyttimistä. Omani löysin ihan kotoisesta huuto.netistä jossa noita silloin tällöin pyörii. Maksoin siitä 60 euroa.

Pchanin mainitsema bodying.com vaikuttaa myös oivalta ostopaikalta.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #469 : 29.09.10 - klo:14:19 »
Muille kommentiksi; finanssiasiat ovat sen verran huonolla tolalla, että "parempia" mekaanisia nyt ei ole mahdollisuus hankkia. Luulen, että pärjäilen alkuun noiden 7s26 koneiston puutteiden kanssa, jos tuntuu että mekaaninen kello on "minun juttu", katsellaan sitten jotain hifimpää.

Näin se homma meni meikäläiselläkin. Seikon jälkeen ilmestyi laatikkoon pari tyyriimpääkin aikarautaa, mutta aika paljon ranneaikaa tuo Seiko edelleen saa (on itseasiassa kädessä tätäkin kirjoittaessa).

7s26:n puutteista varmaan joku asiaan vihkiytynyt voi kertoa enemmänkin, mutta näin kellon käyttäjän näkökulmasta en aiemmin mainittujen lisäksi ole juuri puutteita havainnut. Oma tiukuni on hämmentävän tarkkakäyntinen ja ainoa hyöty jonka olen kokenut saavani esim ETA 2824-2 koneistolla varustetuista kelloista on tuo vetomahdollisuus ja viisarien pysäytysominaisuus. Hinta vaan pompsahtaa tuossa kohdassa melkoisesti.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #470 : 29.09.10 - klo:14:46 »
En nyt sanoisi, Googlaamisen perusteella ilmeisestikin väärennöksiäkin on liikkeellä ja luulen bonganneeni ainakin yhden väärennetyn Seiko 5:n eBaystä

Kaikista tuotteista löytää jostain väärennöksen. Seiko 5:sen hintainen kello on kuitenkin turvallinen ostos, jos myyjä ei ole hälyttävän epämääräinen. Eli oikeiden kauppojen lisäksi tuommoisen uskaltaa ostaa joltain ebay-myyjältä uutena tai vaikka käytettynä, jos palautteet ovat kunnossa ja myynnissä on muutakin kamaa.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #471 : 29.09.10 - klo:16:35 »
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #472 : 07.10.10 - klo:16:38 »
^Kyllä, toimii hienosti. Toki Ruskean rannekkeen kanssa myös vaaleat kellotaulut toimivat lähes järestään.
Yleensäkään kelloissa ei mustan ja ruskean yhdistäminen ole ollenkaan niin haastavaa kuin vaatteissa.
VASTATUULEEN!

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #473 : 07.10.10 - klo:16:46 »
Hieno on. Itselläni ei ole tosin ongelmaa yhdistellä mustaa ja ruskeaa missään. Ja ruskea ranneke toimii oikein hyvin kullanvärisen kellon kanssa, mielestäni paremmin kuin kullanvärinen ranneke.

Kunhan jostain hieman saisi hieman kellonostovoimaa niin pitää kyllä hankkia ruskearannekkeinen viikonloppukello. Sepän viisarissa käpistelin jo kerran IWC:n Spitfireä, mutta toistaiseksi jäi sinne.
Great minds think alike - fools never differ.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #474 : 08.10.10 - klo:08:03 »
Voipi olla naurettava kysymys, mutta kysyttävä on. Eli, onko tapana kellon rannekkeita jollain tavalla hoitaa, tarkoitan siis samalla tavalla, kuin kenkien nahkaa? Itse olen rasvannut melkein kaikki nahkakamiksenki kengistä vöihin, mutta tuo strutsinnahkaranneke näyttää sen verran erikoiselta, että tiedä vaikka tykkäisi pahaa...

Kyllä eksoottisillekin nahoille kosteutus ja puhtaanapito tekee ihan hyvää.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Kellot
« Vastaus #475 : 09.10.10 - klo:13:21 »
Voipi olla naurettava kysymys, mutta kysyttävä on. Eli, onko tapana kellon rannekkeita jollain tavalla hoitaa, tarkoitan siis samalla tavalla, kuin kenkien nahkaa? Itse olen rasvannut melkein kaikki nahkakamiksenki kengistä vöihin, mutta tuo strutsinnahkaranneke näyttää sen verran erikoiselta, että tiedä vaikka tykkäisi pahaa...

Ei ole naurettava vaan hyvä kysymys. Mehiläis- tai carnaubavaha pidentää huomattavasti nahkarannekkeen käyttöikää. Kellon ollessa säännöllisesti kädessä, saa se jonkin verran rasvaa ihosta mutta säilytyksen jälkeen saattaa olla hyvin hauras ja kuidut murtuvat ensimmäistä kertaa taitettaessa.

Laaturannekkeet voivat maksaa toista sataa euroa, joten investoinnista huolen pitäminen on myös rahallisesti kannattavaa.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #476 : 10.10.10 - klo:04:04 »
Itse olen yhä edelleen kylmän, mutta ah, samalla niin kauniin teräksen puolestapuhuja. Kyllä kestää, eikä vaadi kovin isoa huolenpitoa.
Moni ei tällä foorumilla teräksestä niin välitä, mutta minun mielestäni on olemassa useita kellomalleja joihin eivät muut materiaalit sovi ollenkaan. Toki tuohan on taas yhden ihmisen henkilökohtainen mielipide.
VASTATUULEEN!

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #477 : 12.10.10 - klo:16:18 »
Kellonoviisin tyhmiä jorinoita, vol 1.

Eli, en ole omistanut oikeastaan koskaan kelloa, koska en ole sellaista lukuisten Swatch-kokeilujen jälkeen oppinut pitämään.  Olen kuitenkin jo pitkään miettinyt, että kyllä aikamiehen täytyy katsoa kellonaika kellosta eikä kännykästä.  Olen nyt ryhtynyt pitämään itseäni aikamiehenä ja sen johdosta olenkin jonkin verran lueskellut aiheesta, mutta ajattelin kysäistä näkemyksiä keikarilaisilta.

Kun en ole tosiaan oppinut sitä kelloa käyttämään, en ole valmis sijoittamaan rahaa tolkuttomasti, jos vaikka päättäväisyys ei kuitenkaan riitä sen käyttämiseen.  Jos kipinä iskee, ehkä myöhemmin voin sijoittaa niihin enemmänkin, mutta toistaiseksi en halua kellon maksavan juuri pukua enempää. Toisaalta monet merkit ovat hapattuneet minulle pahasti.  Tag Heuer meni laakista käyttökelvottomaksi kun Räikkösen naama näkyi mainoksissa ja Omega Bondin ryhdyttyä käyttämään niitä vähän sopimattoman näkyvästi.  Ennen sitä olin ajatellut, että Omega voisi olla kiintoisa merkki.  Nyt en usko, että ainakaan ihan heti.  Niitä näkyy vähän liian paljon kaupungilla.

No, eräs kelloja tunteva kaverini suositteli Seikoa, ja sitä ilmeisesti pidetäänkin ihan kelpo merkkinä ”piireissä”.  Kun olen vähän käyttänyt aikaani aiheeseen perehtymiseen, heräsi kuitenkin eräs kysymys.  Kineettinen mekanismi.  Ymmärrykseni mukaan kyse on siis kvartsikellosta, johon on sisällytetty liike-eneregialla latautuva paristo.  Itse mekanismi ei muuten eroa perus citizenistä (jolla kai myös on vastaavia)?  Haluaisin kunnon mekaanisen kellon, mielellään automaattisen, ja haluaisin siksi vahvistuksen tälle ymmärrykselleni.

Olen pitkään tykännyt metallirannekkeisista urheilukelloista (kyllä, myös puvun kanssa pidettynä).  Nyt kuitenkin olen lämmennyt myös nahkarannekkeille; osittain siksi, että niitä näkee nuorehkojen miesten päällä varsin harvoin.  Metalliranneke on siis mielestäni tavanomaisempi ratkaisu ja siksi harkitsen toisenlaista lähestymistapaa.  Joka tapauksessa, kun katselin netistä Seikoja, oheinen kello miellytti silmää kovasti:

http://www.laatukellot.fi/seiko-premier-white-dial-p-9350.html

Se nyt kuitenkin oli kineettinen, ja siksi jäin asiaa empimään.  Toisaalta tämä:

http://www.laatukellot.fi/seiko-premier-silver-dial-brown-leather-automatic-p-2364.html

on ajan kanssa alkanut näyttää mielestäni oikeastaan melkein paremmalta.  Jäin kuitenkin ihmettelemään sitä, että automaattinen kello on selvästi (satasen) kineettistä halvempi.  Onko siinä taustalla tuo kuunkierron ilmaisin vai jokin muu seikka? 

Joka tapauksessa, pitkästä jorinasta päästään itse asiaan.  Seikon kelloja on yleisesti kehuttu, mutta ovatko nämä nimenomaiset kellot ”hyviä”?  Erityisesti siis kiinnostaa tuo automaattinen (premier silver dial brown leather).  Voiko ko. kelloa pitää laadukkaana?  Lisäksi olisi mukavaa saada jokin summittainen arvio siitä, mihin hintaan tuon voi (uutena ja muualta kuin eBaystä) saada, jos joku pystyy peräti sellaisen esittämään.

Kiitos ja anteeksi!

tuomas

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #478 : 12.10.10 - klo:17:08 »
Olen kuitenkin jo pitkään miettinyt, että kyllä aikamiehen täytyy katsoa kellonaika kellosta eikä kännykästä.

Oikein mietitty!

Lainaus
No, eräs kelloja tunteva kaverini suositteli Seikoa, ja sitä ilmeisesti pidetäänkin ihan kelpo merkkinä ”piireissä”.  Kun olen vähän käyttänyt aikaani aiheeseen perehtymiseen, heräsi kuitenkin eräs kysymys.  Kineettinen mekanismi. 

Aivan kuten kuvasit. Liike-energia lataa kellon paristoa (jolla on varmaan jokin hienompi termi), mutta kyseessä on siis kvartsikello.

Lainaus
Joka tapauksessa, pitkästä jorinasta päästään itse asiaan.  Seikon kelloja on yleisesti kehuttu, mutta ovatko nämä nimenomaiset kellot ”hyviä”?  Erityisesti siis kiinnostaa tuo automaattinen (premier silver dial brown leather).  Voiko ko. kelloa pitää laadukkaana? 

En ole itse kumpaakaan omistanut tai edes käpälöinyt, mutta kaikki mekaaniset Seikot, joita minulla on ollut joskus, ovat olleet hyviä hinta-laatu-suhteeltaan. Laadulla on käsitteenä tietenkin niin monta määritelmää, että on vähän vaikea sanoa, mitä ajat kysymykselläsi takaa. Monista Seikoista on jäänyt minulle sellainen OK-fiilis, eli ne ovat ihan hyviä, mutta viimeistely ei ole ihan niin hyvää kuin haluaisin. Toisaalta Seikoni ovat olleet erittäin luotettavia. Kyseisissä malleissa on minusta vähän liikaa asioita kellotaulussa, mutta sen on vain minun yksinkertaisuuteen pyrkivä mielipiteeni.

Lähemmäs tuhat euroa on minusta aika messevä summa rahaa laitettavaksi "ensimmäiseen" kelloon. Mekaanisen paremman luokan kellon tosin saa aina myytyä eteenpäin, jolloin oma tappio jää melko pieneksi, jos ei sitten kellosta pidäkään. Itse siis joka tapauksessa lähestyisin asiaa ennemmin omien toiveiden kuin jonkin tietyn merkin kautta. Miettisin siis alkuun näitä asioita:

-kellotaulun väri & koko
-automaatti vai manuaali
-vesitiiviys (onko tarpeen)
-komplikaatiot eli toiminnot (mitä haluaa)
-valmistusmateriaalit jne.

Tästä voisi sitten lähteä hiomaan valintaa vielä tarkemmin. Valitettavasti tästä ei nyt suoraan ollut kysymykseesi apua, enkä usko, että kukaan pystyy suoraan sanomaan, ovatko juuri nuo mallit "hyviä". Jos olet yhtään epävarma niin pyri näpelöimään ja kokeilemaan tuollaista jossain liikkeessä.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #479 : 13.10.10 - klo:08:12 »
 
Lainaus

En ole itse kumpaakaan omistanut tai edes käpälöinyt, mutta kaikki mekaaniset Seikot, joita minulla on ollut joskus, ovat olleet hyviä hinta-laatu-suhteeltaan. Laadulla on käsitteenä tietenkin niin monta määritelmää, että on vähän vaikea sanoa, mitä ajat kysymykselläsi takaa. Monista Seikoista on jäänyt minulle sellainen OK-fiilis, eli ne ovat ihan hyviä, mutta viimeistely ei ole ihan niin hyvää kuin haluaisin. Toisaalta Seikoni ovat olleet erittäin luotettavia. Kyseisissä malleissa on minusta vähän liikaa asioita kellotaulussa, mutta sen on vain minun yksinkertaisuuteen pyrkivä mielipiteeni.

Lähemmäs tuhat euroa on minusta aika messevä summa rahaa laitettavaksi "ensimmäiseen" kelloon. Mekaanisen paremman luokan kellon tosin saa aina myytyä eteenpäin, jolloin oma tappio jää melko pieneksi, jos ei sitten kellosta pidäkään. Itse siis joka tapauksessa lähestyisin asiaa ennemmin omien toiveiden kuin jonkin tietyn merkin kautta. Miettisin siis alkuun näitä asioita:

-kellotaulun väri & koko
-automaatti vai manuaali
-vesitiiviys (onko tarpeen)
-komplikaatiot eli toiminnot (mitä haluaa)
-valmistusmateriaalit jne.

Tästä voisi sitten lähteä hiomaan valintaa vielä tarkemmin. Valitettavasti tästä ei nyt suoraan ollut kysymykseesi apua, enkä usko, että kukaan pystyy suoraan sanomaan, ovatko juuri nuo mallit "hyviä". Jos olet yhtään epävarma niin pyri näpelöimään ja kokeilemaan tuollaista jossain liikkeessä.


Hyvin kiteytetty, tuon jälleenmyyntiarvon kanssa olisin kuitenkin varovainen. Myytyä varmasti saa, mutta kyllä tässä hintaluokassa on ostajan markkinat. Seikoa kuitenkin myydään varsin kattavasti joten jalkautumalla voi saada hyviäkin tarjouksia kivijalkaliikkeistä.

Olisin kattavaan listaan vielä lisännyt "mikä on kellon käyttötarkoitus". Itse tulee joskus hairahdettua perustelemaan emotionaalisia tarpeita rationaallisilla. Tarkoitan sitä että jos esim. hankit kelloa jolla haluat viestiä ympäristölle jotain (mikä on aidosti hyvä peruste),
niin mieti tarkkaan asiaa monelta kantilta (1000 Egee on iso raha varmasti sinullekin).

Usein yksinkertainen on paras ja kestävin ratkaisu pitkän päälle. Näyttävyyttä jne voi hankkia sitten muilla ratkaisuilla.

Lainaus korjattu.

-DandyAndy
« Viimeksi muokattu: 13.10.10 - klo:08:57 kirjoittanut DandyAndy »
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.