Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2277982 kertaa)

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4500 : 01.03.20 - klo:20:06 »
S.U.F. Paroni chronon koneistoina on tosiaan vanha Lemania 1872, joka on periaatteessa sama koneisto, kuin manuaalivetoisessa Omegan Speedmaster Professionalissa, paitsi, että siitä puuttuu kello kuudessa oleva chronon tuntirekisteri. Uutena niitä ei ole myynnissä.

Joskus on tullut mieleen, että markkinat kaipaisivat kohtuuhintaista manuaalivetoista chrono-koneistoa. Kelloharrastajien korkealle arvostamat vintage-koneistot kuten Valjoux 72 ja Lemania 2310 ovat jo aikaa sitten vapautuneet patenteista, joten niiden reverse-engineering ja uustuotanto nykytekniikalla saattaisi olla toimiva idea.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4501 : 18.03.20 - klo:19:31 »
S.U.F. Paroni chronon koneistoina on tosiaan vanha Lemania 1872, joka on periaatteessa sama koneisto, kuin manuaalivetoisessa Omegan Speedmaster Professionalissa, paitsi, että siitä puuttuu kello kuudessa oleva chronon tuntirekisteri. Uutena niitä ei ole myynnissä.

Joskus on tullut mieleen, että markkinat kaipaisivat kohtuuhintaista manuaalivetoista chrono-koneistoa. Kelloharrastajien korkealle arvostamat vintage-koneistot kuten Valjoux 72 ja Lemania 2310 ovat jo aikaa sitten vapautuneet patenteista, joten niiden reverse-engineering ja uustuotanto nykytekniikalla saattaisi olla toimiva idea.

Kiinasta pukkaa nykyään kaikenlaista ja sikäläinen perinne lähtee siitä, että ensin kopioidaan mahdollisimman tarkasti mestareita, ennen kuin edes kuvitellaan, että osataan tehdä itse yhtään mitään. Siksi en olisi hämmästynyt, mikäli mainitsemia koneistoja ei olisi jo ainakin jollain tarkkuudella kopioitu.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Schnitzel

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 422
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4502 : 20.03.20 - klo:21:41 »
Markkinat ovat tähän huutoon vastanneet jo hyvä tovi sitten Seagull ST19 koneiston muodossa. Koneisto ei varsinaisesti ole kopio, vaan kiinalaiset aikanaan 50-luvulla ostivat Venus-kellotehtaan 175 koneiston valmistuskoneet. Koneistoa tehdään edelleen, nyt varmasti enemmän kuin koskaan. Koneisto löytyy esim Seagull 1963 -mallista (hieno kello muuten!) ja lukuisista pikkubrändien kronoista, ja se on saanut ihan hyviä arvosteluita viimeistelystään.

Lisäinfoa esim: https://www.google.com/amp/s/kaminskyblog.com/2017/09/12/seagull-st19-chronograph-movement-review-brief-history/amp/

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4503 : 23.03.20 - klo:06:09 »
Juu, venäläisiä ja kiinalaisia Venus-kopioita on ollut saatavilla jo vuosikausia, mutta mielessäni oli jotain hieman pidemmälle viimeisteltyä. Laatu on toki jossain määrin subjektiivinen kokemus. Sen perusteella, mitä olen itse nähnyt, minulle on muodostunut käsitys, että ne ovat hintaluokassaan ok laatua, mutta niitä ylistävät arvioijat netissä joko katsovat niitä vahvasti ruusunpunaisten lasien läpi, tai sitten omaavat taloudellisen intressin, joka ohjaa heidän kommennttejaan.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4504 : 23.03.20 - klo:06:28 »
Huomasin, että alkuperäinen postaukseni oli ehkä liian tulkinnanvarainen. Kun kirjoitin "kohtuuhintainen", mielessäni oli koneisto, joka mahdollistaisi niin laadultaan, kuin imagoltaan kilpailukykyisen, noin 5000 - 8000 k€ hintaluokkaan sijoittuvan manuaalisen chronografin tuottamisen

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4505 : 23.03.20 - klo:06:33 »
Ahem... siis 5000 -8000€. Joku raja se on kohtuullisuudellakin.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4506 : 03.04.20 - klo:15:27 »
On tuo kellomakuni muuttunut vuosien saatossa moneen kertaan. Nykyisin minut saa kehräämään useimmiten 60-luvun pelkistetyt ja perinteiset kellot, nahkarannekkeella varustettuna tietenkin. Vähemmän merkitsevää on se, kuinka moneen sataan metriin sen kellon voi upottaa tai pystyykö sen kellon havainnoimaan jo kilometrin päästä, värien, muodon tai koon puolesta. On minulla myös divereita, tietenkin. Tätä kirjoittaessanikin, minulla on ranteessa diveri. Diverit ovat monikäyttöisiä ja melko huolettomia työkaluja, vaikka ei edes menisi sataa metriä lähemmäksi vettä. Mutta, huomaan nykyisin yhä useammin jähmettyneeni tuijottamaan jotakin kompaktia ja yksinkertaista vintage-kelloa. Yksinkertaisuus voi olla kaunista. Vanheneminen on kaikessa lineaarisuudessaan aika monimutkainen ja suorastaan kummallinen ilmiö. Niin kelloissa kuin meissä ihmisissäkin. Ja minulla on yksi toteuttamiskelpoinen haave tulevaisuutta silmällä pitäen. Se haave on todellinen klassikkokello vuodelta 1904. Tämä kello on monessa kategoriassa maailman ensimmäinen. Ja huolimatta 116 vuoden iästä, tämä malli on edelleen täysin tunnistettavissa kantaisästään. Kellon muodot ovat kestäneet ajan kulua kiitettävän hyvin. Olen varma, että nämä vihjeet jo paljastivat mistä kellosta on oikein kyse. Toivottavasti voin joskus esitellä omaani vaikkapa ihan kuvien kera tällä foorumilla.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4507 : 03.04.20 - klo:17:09 »
^
Mitäs vokaaleita ostettaisiin tähän?

C_rt__r  S_nt_s

;-D

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4508 : 03.04.20 - klo:22:51 »
Tähän kuva Martti Ahtisaaresta kyseinen kello ranteessaan.


vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4509 : 03.04.20 - klo:23:36 »
Taisi olla liian helpot vihjeet 😄

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4510 : 04.04.20 - klo:09:30 »
Tähän kuva Martti Ahtisaaresta kyseinen kello ranteessaan.

Meinasin itse mainita saman! :-D

Ahtisaarella on hyvä kellomaku, myös Speedmaster nähty ranteessa.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4511 : 04.04.20 - klo:10:17 »
Katsoin juuri Googlen haulla kuvia Marasta, ja pieniresoluutioisessa kuvassa eräs kello näytti tosiaan Speedyltä.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4512 : 04.04.20 - klo:11:44 »
Taisi olla liian helpot vihjeet 😄

Veikkaan kyllä että jos tuolla kadulla vastaantulijoille esittäisit tuota arvoitusta osaisi harvempi siihen vastata. Ja tänä päivänä tietenkin kiertäisivät kaukaa muutenkin.

Mutta vintagekellojen ystävänä ja samanlaisesta Santosista haaveilevana oli tuo minulle kohtuullisen helppo kysymys.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4513 : 16.04.20 - klo:21:48 »
Eräällä asentajalla oli rakennustyömaalla Breitling Superocean ranteessaan. "Se on vain kello."

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4514 : 16.05.20 - klo:15:47 »
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis