Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2278426 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3705 : 09.12.14 - klo:13:03 »
^ Tuo on itse asiassa aika laaja kysymys, ja mielipiteet varmaankin vaihtelevat riippuen monesta asiasta, kuten kellon iästä, koneistosta (ts. sen laadusta) jne.

Olen tyytyväinen kun Bond-Seamasterini pysyy +/- 5s rajoissa, ja yhtä tyytyväinen kun vanha Longines pysyy +/-20s sisällä.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3706 : 09.12.14 - klo:13:09 »
Suosituksia kellosepistä Helsingissä? Pitäisi käydä näyttämässä vedettävää rannekelloa, joka edistää paljon.

Kuten olen sanonut ennenkin: Widemark http://kellojakultawidemark.fi/.

Widemark on varmasti hyvä valinta, eikä Kelloseppien työhuonekaan huono idea. Jälkimmäisessä olen käyttänyt etenkin ns. beater-vintageja, sillä tekevät perustöitä (käyntinopeuden säätö, lasin/lasikkeen vaihto, jne) edullisesti ja nopeasti. Viime käynnistä tosin parisen vuotta aikaa.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3707 : 09.12.14 - klo:23:39 »
Ikää 50+, mutta käy edelleen -2-+6s rajoissa.




Alex70

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3708 : 10.12.14 - klo:15:07 »
Hieno Constellation!

Kellon tarkkuudesta. Hmm. Seamaster GMT käy +-1s/vrk eli loistava, Aqua Terra jonka juuri myin kävi samaa tahtia. Pari Speedmaster Professinal mallia käy sellaista -4s/vrk ja toinen +4-5s/vrk. Ei häiritse. Seiko "Spork" käy noin +18-20/vrk ja tuo on jo minulle liikaa, mutta edullisemmissa kelloissa saattaa vaihtelut eri asennoissa olla niin suuria että kellon "Reguloiminen" on haastavampaa.
Christopher Ward Trident (ETA koneisto) kävi noin +15s/vrk.

Sanoisin että käyttökellossa minua häiritse jos heitot ovat enemmän +-10s/vrk.

Omegat ja yleensäkin ETA pohjaiset saa kyllä lähes kaikki säädettyä COSC arvoihin.

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3709 : 11.12.14 - klo:05:00 »
200m asti sukelluskelpoinen. En tosin ole testannut :-)

Jos kellotaulussa lukee "200m" niin huonoja uutisia, sopii painetarkastettuna snorklaukseen...

Noi painelukemat eivät mene ihan sen mielikuvan mukaan.

Schwemppa

  • Kisälli
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3710 : 11.12.14 - klo:11:24 »

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 517
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3711 : 11.12.14 - klo:12:20 »
200m asti sukelluskelpoinen. En tosin ole testannut :-)

Jos kellotaulussa lukee "200m" niin huonoja uutisia, sopii painetarkastettuna snorklaukseen...

Noi painelukemat eivät mene ihan sen mielikuvan mukaan.

Jos kello on ISO-standardin mukainen, kyllä sen kanssa uskaltaa sukeltaakin.

Tosin venäläisen kellon tapauksessa waterproof tarkoittanee, että vesi pysyy kellon sisällä.
--
-Mars-

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3712 : 12.12.14 - klo:06:58 »
Kuriositeettina kysyn kuinka paljon mekaanisen rannekellon edistäminen/jätättäminen on liikaa/paljon?

Asiallisia vastauksia on jo tullut, mutta itse en siedä jätättämistä, mieluummin kello saa edistää vaikka 10 s kuin jätättää sekuntiakaan.

Huolloissa olen antanut ohjeen: "pääasia että ei jätätä, säädä sen mukaan".

Joo, tiedän - lääkityksessä on vielä hieman viilaamista...

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3713 : 12.12.14 - klo:23:28 »
Pelkkä +/- x sekuntia vuorokaudessa ei kerro paljon kellon tarkkuudesta. Jonkun toisen rutiineilla kello kävisi toisin ja käyntiä voi aina säätää.

Paremman käsityksen saamiseksi kannattaa vaikka käyttää kelloa täydessä vedossa vuorokausi eri asennoissa: nuppi alas ja ylös, taulu alas ja ylös sekä kello kuusi ylös. Mitä pienempi on ero nopeimman ja hitaimman asennon välillä, sen parempi. Sitten käyttää kelloa normaaliin tapaan ranteessa pidemmän aikaa ja toistaa testin, niin näkee pysyykö käynti ennallaan. Jos on intoa, voi myös testailla eri lämpötiloissa.
Suositellaan täysraittiutta.

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3714 : 12.12.14 - klo:23:58 »
Pelkkä +/- x sekuntia vuorokaudessa ei kerro paljon kellon tarkkuudesta. Jonkun toisen rutiineilla kello kävisi toisin ja käyntiä voi aina säätää.

Kellon tarkkuus ja mekaaniset kellot...
... muotoilisin näin: jos tarkkuus kellossa X on käyttäjä Y:n käytössä tyydyttävä, niin se tarkkuus on riittävä.

Helpoin tapa säätää kellon tarkkuutta omassa käytössä (olettaen että kello on kunnossa, normihuollot tehty ja kello on nukkumisen ajan pois ranteesta) on kellottaa unien aikana käynti eri asennoissa - kellotaulu ylös, kellotaulu alas, nuppi ylös, nuppi alas... - ja tulosten mukaan säilyttää kello sopivassa asennossa pöydällä.
Jos siis kello aktiivisena aikana vaikkapa edistää 3 s, niin ranteesta poissa ollessa -2 s asento olisi se optimaalinen.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3715 : 13.12.14 - klo:00:09 »
^ Tuolla tavalla onnistuu vain aivan pieni hienosäätö - toivottavasti ainakin. Olosuhteista riippumatta mahdollisimman tasainen käyntihän on ihanne.
Suositellaan täysraittiutta.

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3716 : 13.12.14 - klo:01:08 »
^ Tuolla tavalla onnistuu vain aivan pieni hienosäätö - toivottavasti ainakin. Olosuhteista riippumatta mahdollisimman tasainen käyntihän on ihanne.

Toki näin olisi, mutta ihanteet ovat usein haaveita vain...

Veikkaisin useimmissa kelloissa olevan 1-2 s poikkeaman 10 h aikana eri asennoissa pöydällä säilytettynä, toihan on kuitenkin parhaimmillaan +/- 1 s vuorokausisäädössä apuna.

Mekaaninen kello käy vuorokauden aikana 86400 sekuntia. Vaikka itse en pidä esim 2 sekunnin jätätyksestä ollenkaan, niin heittoa on kuitenkin vain 0,00231 prossaa.

Tuota tasaista käyntiä eri asennoissa kehitettiin kompensoimaan pyörivä kellokoneisto, silloinhan kellon omalla asennolla ei ole väliä. Hyvä keksintö, mutta kehtaavat pyytää siitä usein kuusinumeroisia summia, hemmetti...


Miika

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3717 : 17.12.14 - klo:22:03 »
Suunnitelmissani on ostaa ensimmäinen "kunnon kello" (tai ehkä kaksi, sillä mielessäni on lähinnä kaksi värivaihtoehtoa). Koko ketju on luettu ja senkin perusteella kello on tarkentunut käytettyyn, niitä kun näyttää saavan usein kaksi yhden uuden hinnalla. Tietoni kelloista ovat kuitenkin hyvin rajalliset, minkä vuoksi toivoisin kokeneemmilta neuvoja mahdollisista sudenkuopista.

- ensisijaisesti asuste, mutta luonnollisesti sen pitäisi olla myös toimiva ja kestää ilman kalliita huoltoja. Ei kai kukaan toimimatonta kelloa käytä? Itä-Aasiassa muutamat neidit käyttivät silmälaseja ilman vahvuuksia, mutta se onkin sitten ihan oma maailmansa.

- tippuisi todennäköisesti sarjaan pukukello, mutta ei olisi välttämättä kaikkein virallisinta tyyppiä. Yksinkertainen taulu, mutta päivämäärä olisi mukava tarkistaa kaivamatta kännykkää.

- kvartsi vs. automaatti ei ole olennaista, vaan pitkäikäisyys ja huoltotoimepiteiden vähyys. Entä vedettävät? Lyhyt hyödyt ja haitat listaus aiheesta olisi kuitenkin toivottavaa!

- budjetin katoksi olen miettinyt 500€



Kalevan Kellon sivuilla oli monta kiinnostavaa kelloa, ilmeisesti verrattain halvalla. Näitä kelloja ei ole käsittääkseni kuitenkaan huollettu? Miten nämä "vintagekellot" kestävät uusiin verrattuna? Loppuun pari vaihtoehtoa:

1. Certina Argonaut 280 http://www.kalevankello.fi/wp/wp-content/uploads/Certina-041-1.jpg & http://www.kalevankello.fi/wp/wp-content/uploads/Certina-023.jpg

Vedettävä ruskea 185€ ja automaattinen sini-harmaa 265€. Tuossahan olisi kaksi kelloa jotka suunnilleen saisi mahtumaan budjettiin! Mutta ei sikaa säkissä, eikä käytettyä kelloa kuvien perusteella, eikö näin? Jos molemmat vaatisivat huollon niin vähintäänkin toisesta joutuisi luopumaan. Kellohuolto Loppela myy ruskeaa hintaan 380,-  Takuu 6 kk. (Kellolle tehdyn huollon huoltohinta Kellohuollossa n. 190,- + ranneke) http://www.kellohuoltoloppela.com/Myynti2.html Tuo automaattinen sini-harmaa vaatisi varmaankin hintavan huollon ennen pitkää.

2. Tissot Visodate http://www.kalevankello.fi/wp/wp-content/uploads/Tissot-011.jpg

190€ kaunis kello, missä ei kikkailla ainakaan ulkonäöllä. Kuinka usein näitä joutuisi vetämään. Taas kerran myös huoltaminen huolettaa.

3. Tissot Seastar http://www.kalevankello.fi/wp/wp-content/uploads/Tissot-039-1024x768.jpg

155€ Onko tämä nyt sitä kauniisti patinoitunutta vintagea? Minua eivät ainakaan nuo naarmut haitta, uusia tulisi kuitenkin. Huollon tämäkin varmasti vaatisi, mutta eipä hintakaan korkealta vaikuta.

4. Omega Seamaster http://www.kalevankello.fi/tuotteet/vintage-rannekellot/page/39/

185€ Tarjolla oli monta Omegaa, mutta otetaan nyt yksi kvatsikello mukaan esimerkiksi. Voiko kvartsikelloja huoltaa kunnolla vai kannattaako vähänkin vanhemman ostaminen unohtaa?

Juppi

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3718 : 17.12.14 - klo:22:47 »
Vastauksena Miikalle.

Minulla on yksi Omegan kvartsikello 80-luvulta. Käy moitteettomasti ja pitää hyvin ajan. Kun otin kellon käyttööni niin vanhan omistajan jäljiltä piti tehdä "käyttöönottohuolto", joka käytännössä tarkoitti vain tipahtaneen rataksen asettamista takaisin paikoilleen. Tai näin paikallinen kelloseppä selitti asian. Paristo kestää noin kaksi vuotta jatkuvalla käymisellä. Muita toimenpiteitä en koe kellolle tarpeelliseksi suoritettavan. Ja vanhan omistajan tuntien hänelläkään ei ollut tapana tehdä kellolle juuri mitään huoltoa. Kyllähän kvartsikellon huoltaminen on huomattavasti helpompi ja halvempi toimenpide, joten mikäli tuo painaa vaakakupissa niin pitäytyisin kvartseissa. Vesitiiviys kuitenkin saattaa kärsiä pidemmällä huoltovälillä...
Itse olen ollut siirtymävaiheessa mekaanisiin (yksi jo löytyy) ja oletuksena voin sanoa, että se tulee sinuakin koskemaan joskus vaikka vannoisit kvartsin nimeen.

Mutta objektiivisesti tarkasteltuna ja sinun kriteereiden valossa suosittelen kvartsia. Kaikki eivät varmastikaan ole samaa mieltä. Ehkä kyseessä on ennemminkin makuasia. Myönnän itse tykästyneeni enemmän mekaanisiin, mutta kvartsikellon käyttäminen ei ole ongelma.

Huomautus vielä tuohon Tissotin Seastar -malliin. Naarmut näyttäisivät olevan akryylissä ("pleksissä") jonka voi kiillottaa naarmuista puhtaaksi alle kympillä elleivät naarmut ole syviä ja kulutusvaraa vielä on.
« Viimeksi muokattu: 17.12.14 - klo:22:56 kirjoittanut Juppi »

Harper

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3719 : 21.12.14 - klo:11:39 »
Mitäs fiiliksiä herättää  Bell & Rossin br03-92



Olen hakemassa allrounderia, eikä ihan nappaa omegat yms.

Saa toki ehdotella vastaavaa, tarkoitus olisi löytää ranteeseen kelloa, joka on aina mukana. (melkeen) kaikessa.