*

Wolf

  • *****
  • 2004
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #30 : 02.05.13 - klo:19:12 »
Loadmaster istui koneessa joten silitettävä lienee tuhkana.


*

konda

  • *****
  • 8975
    • Profiili
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #32 : 07.07.13 - klo:10:49 »
^SFO:n ILS oli pois käytöstä joten tohon ei keksi mitään muuta selitystä kuin että pilotit olivat ihan helvetin yössä.

*

_ a m _

  • *****
  • 1682
    • Profiili
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #33 : 07.07.13 - klo:14:14 »
Lähestyminen liian kovaa & matalalla, perä kiitorataan jne.?

Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #34 : 07.07.13 - klo:16:47 »
Wikipediasta löytyi tämmöinen maininta:

Lainaus
17. tammikuuta 2008 Lontoon Heathrow'lla sattui Boeing 777:n ensimmäinen koneen hylkäämiseen johtanut onnettomuus. British Airwaysin lento 038 Pekingistä laskeutui koneen ennen kiitotietä nurmikolle, josta se liukui kiitotien alkuun. Tapaus sattui, kun koneen molemmat moottorit lakkasivat vastaamasta autopilotin ja lopulta lentäjien käskyihin. Tämän vuoksi nopeutta ei saatu pidettyä, ja kone rysähti nurmikolle. Kukaan ei kuollut turmassa, loukkaantuneita oli yhdeksän.

Kovin ihmeellistä onnettomuushistoriaa tyypillä ei näyttäisi olevan, muutamat moottoripalot hieman ihmetyttävät: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_the_Boeing_777

Mielenkiintoista kuulla sitten joskus mistä palo siellä pyrstössä sai alkunsa. Oliskohan APU saanut damagea?

Joka tapauksessa koneen evakuointi toimi ilmeisen mallikkaasti kun näin pienellä uhriluvulla selvittiin.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

*

Barbarossa

  • *****
  • 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #35 : 07.07.13 - klo:19:13 »
Foorumin paras ketju hands-down. LOL
There ain't no rest for the wicked...

Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #36 : 07.07.13 - klo:20:54 »
Diletanttien spekuloinnit sekundäärisillä argumenteilla (Osoittaa samalla peukalollaan itseään) ovat kieltämättä aina hyvin viihdyttäviä. (Tarkkana sen mikron kanssa: Palaneet popcornit eivät maistu hyviltä.)
« Viimeksi muokattu: 07.07.13 - klo:20:57 kirjoittanut salaryman »
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #37 : 08.07.13 - klo:10:54 »
Joka tapauksessa koneen evakuointi toimi ilmeisen mallikkaasti kun näin pienellä uhriluvulla selvittiin.

Joskin ilmeisesti pelastustoimissa noudatettiin Hot Shots-elokuvasta tuttua mallia.

(pahoittelut niille, jotka eivät pidä mauttomasta ja sysimustasta vitsinväännöstä)
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

*

_ a m _

  • *****
  • 1682
    • Profiili
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #38 : 08.07.13 - klo:15:27 »
Lähestyminen liian kovaa & matalalla, perä kiitorataan jne.?

Joo just noin.

*

konda

  • *****
  • 8975
    • Profiili
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #39 : 08.07.13 - klo:17:42 »
Laite antanut stall warningin muutama sekunti ennen torspoilua. Ihme lentämistä. Odotan mielenkiinnolla paljon äijä saa häkkiä kun koko homma todetaan hänen syyksi.

*

dera

  • *
  • 122
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Foorumin lento-onnettomuustutkintaketju
« Vastaus #40 : 11.07.14 - klo:05:32 »
^ Ei se airbus missään vaiheessa kokonaan sakannut vaan tuli mereen useita minuutteja kestäneen osasakkauksen jälkeen. Sakkauksessa virtaus irtoaa siiven yläpinnasta niin että siiven noste menetetään käytännössä kokonaan jolloin nokka putoaa alas tai oikeastaan korkeusperäsin kääntää pyrstön ylös. Tässä asennossa koneen lentonopeus kasvaa nopeasti ja siipi alkaa kantaa muutamassa sekunnissa. Nokka vaan on kohti pintaa ja syöksystä oikaisemiseen vaaditaan tilaa. Jos kone sakkaa korkealla niin tilanne on business as usual tai melkein ja yleensä vauriot rajoittuvat kalsaripyykkiin.

Osasakkaus on tila jossa kone etenee hyvin suurella kohtauskulmalla, siis nokka pystyssä, niin että virtaus on irronnut siivestä osittain ja jäljellä oleva noste riittää pitämään koneen lentoasennon vakaana mutta ei riitä lentokorkeuden ylläpitämiseen.

Eli: Sakkaus on lentotila jossa virtaus irtoaa siivestä kerrasta ja nokka heilahtaa hyvin nopeasti alaspäin. Osasakkaus on lentotila jossa kone puskee eteenpäin nokka pystyssä asentonsa säilyttäen mutta menettäen nopeasti korkeuttaan.

Jos Air France 447 olisi sakannut "kunnolla" siellä reittikorkeudessa, kone olisi selvinnyt.

Threadnekroilua, pahoittelut :)

AF447 oli täysin sakanneena. Useat matkustajakoneet, kuten vaikka A330, eivät tiputa nokkaa sakkauksessa. Nokkaa tiputtavat swept wing koneet ovat varsin harvassa, niiden oikaisu kun vaatii erinäisiä kevätjuhlaliikkeitä.
Sakkaus ei heilauta nokkaa alaspäin noin säännöstään, se riippuu ihan koneesta. Käydään lentämässä mopolla, yoke munissa nenä ei tipu mihinkään.