Kirjoittaja Aihe: Design-lamput  (Luettu 206628 kertaa)

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #120 : 26.02.13 - klo:00:33 »
Tässä tosiaan vielä haetaan lopullista paikkaa ja sen mukaista kirkkautta. Tällä hetkellä tuo riippuu kahden ikkunan muodostamassa kulmassa noin pään korkeudella. Alkuperäinen idea oli käytävämäisessä tilassa joka näkyy myös alempaan kerrokseen ja paljon korkeammalla kuin nyt. Tuo sohvanvieruskuva on kyllä varsin miellyttävä. Katsotaan mihin tässä päädytään.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #121 : 26.02.13 - klo:00:45 »
--------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:48 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Raimo

  • Kisälli
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #122 : 26.02.13 - klo:23:45 »
Itse olen ostanut valaisimia kotimaiseen designiin keskittyneestä verkkokaupasta www.evito.fi. Lähettivät ekan tilauksen mukana alennuskuponkeja, jolla ainakin minut koukuttivat kanta-asiakkaaksi.

mbch

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #123 : 27.02.13 - klo:10:22 »
Itse olen ostanut valaisimia kotimaiseen designiin keskittyneestä verkkokaupasta *** Lähettivät ekan tilauksen mukana alennuskuponkeja, jolla ainakin minut koukuttivat kanta-asiakkaaksi.
Aika hyvä ja asiapitoinen viesti ekaksi viestiksi!

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #124 : 27.02.13 - klo:19:13 »
Sulla nyt tumppi jää se asia näkemättä että kaikki ei halua kotiinsa hehkulamppujen kusenkeltaista valoa. Itse suosin päivänvalopolttimoita sekä loisteputkissa, pienloisteputkissa ja ledeissä. Noita on vähän haastava löytää mutta etsivä löytää. Ja tehoakin niissä alkaa oleen riittävästi. Koko on osaan valaisimista tosin liian iso ja asiallisia sellaisia pääpeiliversioita en ole löytänyt. Mutta toisaalta ainoa missä mulla on pääpeili niin siihen sopii hyvin hehkulamppuversio koska on ruokapöydän päällä oleva tunnelmavalo.

No on se vaan kumma juttu, että jostain ihmeen syystä taas historian merkittävimmät ja parhaat valaisinsuunnittelijat ja arkkitehdit karttavat kuin ruttoa tuollaista kylmää ja kalseaa "sairaalavaloa".. Kannattaa myös perehtyä ihmisen ja etenkin pupillien käyttäytymiseen/reaktioihin hieman ennen kuin heittää noita "nokkelia" kommentteja "kusenkeltaisesta" valosta.. Sitä paitsi, jos nyt ihan väen vänkäen haluaa sitä kylmempää ja kalseampaa valoa saada aikaiseksi, niin kaikkiin näihin minunkin esittämiini valaisimiin voi asentaa vaikkapa sitä kylmää ja valkoista valoa tuottavan energiansäästölampun. Oma henkilökohtainen mielipiteeni asiaan on se, että tässäkin maassa olisi takuulla paljon vähemmän masentuneita ja mielenterveyspotilaita ilman noita jäätävän näköisiä "sairaalavalaistuksia", joissa todellinen näkeminen on itse asiassa huonompaa kuin OIKEASTI hyvin suunnitellussa aluevalaistuksessa joka koostuu pehmeää valoa antavista valaisimista ilman minkäänlaista häikäisyä. Pahin virhe mitä näkee kodeissa on se, että kattoon asennetaan yksi jumalattoman kirkas "aurinko" jota ei katsele itse pirukaan, varsinkaan iltaisin, voimatta suorastaan pahoin. Yleensäkin noilla ylikirkkailla valaisimilla pyritään siihen että valaisimia olisi lukumäärällisesti mahdollisimman vähän, joka on niin ikään yksi pahimmista virheistä/rimanalituksista. Toki, jos se jollekin riittää eikä tiedä/halua tietää paremmasta ja uskoo sen olevan juuri hänelle parasta mahdollista niin silloinhan asia on toki ok.

Siis ilman muuta myös sillä kirkkaammalla ja voimakkaammalla valolla on paikkansa, kuten työskentelyvalot keittiön tasojen/kaapistojen alla, työ/harrastehuoneessa erittäin tarkkaa työtä tehdessä, korostusvaloina esim. käännettynä ihmisistä pois päin seinää vasten, ledit katossa, tasoilla, saunassa jne, jne... Toki se on jo automaattisestikin huomattavasti kovempaa ja valkoisempaa kuin esim. täysin häikäisemätöntä hajavaloa tuottavien valaisimien tuottama valo, joten sitä on siis syytä käyttää tarkkaan harkiten ja todella huolellisesti suunniteltuna siten, että iltavalaistus esim. olohuoneessa hoidetaan sitten muilla, pehmeämpää valoa tuottavilla valaisimilla.

Theodor: Siis tuleeko teille joka tapauksessa se Le Klintin 172? Mitä kokoa? Onneksi olkoon!

Nyt kyllä haukut ihan väärää puuta. Itse olen lukenut jonkin verran asiaan liittyen. Opiskelen nimittäin ympäristötieteitä ja meillä on jonkin verran asiaan liittyen opintoja ja kiinnostaa muutenkin.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Design-lamput
« Vastaus #125 : 27.02.13 - klo:23:12 »
Tämähän ei ole mitään muuta designia kuin omaani. Vanhasta jalkavalaisimesta puuttui kuuppa ja kanta, joten pienellä työllä ja hyvästä vanhoja lamppukamppeita myyvästä liikkeestä tykötarpeita ostettuani pistin tämän kasaan. Kuuppa löytyi antiikkiliikkeestä.


Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #126 : 27.02.13 - klo:23:18 »
---------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:47 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #127 : 01.03.13 - klo:23:50 »
Nyt on jokunen ilta kokeiltu eri valonlähteitä ja tähän päädyttiin.



Tuo on nyt niin lähellä totuutta kuin minun kuvaustaidoillani pääsee. Tällä läppärin näytöllä tuossa ikään kuin vihertää jokin, mutta todellisuudessa sävy on asteen tai pari lämpimämpi. Ei sellainen inhan keltainen kuitenkaan.Totuus on ehkä ton aiemmin laittamani kuvan keskimmäisen lampun ja Tumpin kuvan sävyjen ja kirkkauksien väliltä. Sanalla sanoen miellyttävä. Kyseessä on ensimmäisen vertailukuvan kolmas polttimo eli juuri se 2700K polttimo joka tuli valaisimen mukana. Piti vaan käydä täysi ympyrä läpi, jotta sen pystyi hyväksymään. Kirkkaammat ja valkoisemmat polttimot toimivat päivällä ja alkuillasta ihan kivasti, mutta eivät kuitenkaan sopineet olohuoneeseen ja sysipimeisiin iltoihin kun lamppu on vieläpä melkein koko ajan näkökentässä. Päivänvalolamput menevät meillä nyt johonkin muuhun käyttöön - keittiö vaikuttaa paremmalta kohteelta sellaisille.

Varsinainen sijainti lampulle on tässä.

[spoiler][/spoiler]

Tuota kuvaa olikin sitten vielä vaikeampi ottaa ja säätää. Jos halusi itse huonettakin näkyviin niin lamppu kellastui huomattavasti. Kuvan ottamisen jälkeen laskin lamppua vielä hieman alaspäin ja tuo tuoli varmaankin lähtee tuosta kokonaan pois. Samalla tuli esiin entistä palavampi tarve valkaista nuo ikkunan karmit. Ne muodostavat vähän turhan synkän kehyksen koko asetelmalle.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #128 : 02.03.13 - klo:01:16 »
---------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:47 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #129 : 02.03.13 - klo:07:20 »
-----------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:46 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #130 : 02.03.13 - klo:09:09 »
Onhan tuota värimaailmaa täällä joskus ollut, mutta se näyttäisi vaativan suuremmat ikkunat. Kattokin täällä on joskus ennen meidän aikaa ollut maalamatonta puuta, mutta naapureihin verrattuna ollaan melko tyytyväisiä, että se on valkaistu. Kokovalkoista meillä ei ole koska osa seinistä on nyt harmaita. Se ei kuvasta hirveän hyvin erotu, mutta tuo seinä on itse asiassa harmaa jos vertaa vaikka ikkunan alla olevaan patteriin. Lisäksi jos on paljon eri puun sävyjä niin kokonaisuudesta tulee aika levoton. Ennen kun tehtiin täällä remonttia niin esim. väliovet ja lattia olivat eri väristä puuta ja se näytti ihan kamalalta varsinkin kun ovet olivat jo melko vanhoja ja kellastuneita. Kontrastien ja kokovalkoisen välillä on siis muitakin vaihtoehtoja.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #131 : 02.03.13 - klo:18:23 »
5500K polttimoa ei iltaisin/yöaikaan pysty kertakaikkiaan katselemaan oikein mitenkään, eikä varsinainen näkeminen sillä kuitenkaan parane, vaan itse asiassa huononee silmien voimistuneen työskentelyn ja rasittumisen myötä.

Pupillin koko pienenee sitä mukaa kun valon värilämpötila kasvaa. Pienempi pupilli parantaa näöntarkkuutta ja syväterävyyttä. Värilämpötilaltaan korkeassa (eli maalaistermein kylmän valkoisessa) valossa näkee siis paremmin kuin värilämpötilaltaan alhaisessa (lämpimän keltaisessa) valossa.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #132 : 02.03.13 - klo:23:46 »
------------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:46 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #133 : 02.03.13 - klo:23:50 »
Tämähän ei ole mitään muuta designia kuin omaani. Vanhasta jalkavalaisimesta puuttui kuuppa ja kanta, joten pienellä työllä ja hyvästä vanhoja lamppukamppeita myyvästä liikkeestä tykötarpeita ostettuani pistin tämän kasaan. Kuuppa löytyi antiikkiliikkeestä.



Ei oikeastaan ole tämän voittanutta.


Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #134 : 03.03.13 - klo:00:24 »
Onko tämä "sairaalavalo" ylipäätään negatiivinen termi? Vai meinaatko että se on äärimmäiseen tarkkuuteen vaadittavissa töissä [eli kotona harvoin] hyvä juttu? Hyväksyykö hän sen?