Kirjoittaja Aihe: Hanskat ja niiden hoito  (Luettu 146962 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Re: Hanskojen hoito
« Vastaus #15 : 02.08.09 - klo:20:50 »
Lainaus käyttäjältä: "meht"
Laadukkaalle nappanahalle jota käsineet poikkeuksetta ovat on ainut oikea hoitoaine talkki jota ripoitellaan kuivalle hansikkaalle ja levitellään ympäri hansikasta, talkki saa nahan hieman kiiltämään ja lisää sen taipuisuuttaa varsinkin pesun jälkeen. Mehiläisvaha ja muut vaha/öljypohjaiset aineet tukkivat herkän nahan jolloin se ei enään hengitä normaalisti ja käsitykseni mukaan hansikas on tuolloin pilalla.

Eikö nappanahka tarkoita käytännössä normaalia pintanahkaa? Miksi sitä ei saisi tai pitäisi rasvata, kuten käsittääkseni kaikkea nahkaa täytyy, jotta se ei kuivuisi ja haurastuisi? Onko jossakin nimenomaan kielletty rasvaus vai onko sinulla itselläsi siitä huonoja kokemuksia?
Suositellaan täysraittiutta.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Hanskojen hoito
« Vastaus #16 : 02.08.09 - klo:21:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Arska"
Eikö nappanahka tarkoita käytännössä normaalia pintanahkaa? Miksi sitä ei saisi tai pitäisi rasvata, kuten käsittääkseni kaikkea nahkaa täytyy, jotta se ei kuivuisi ja haurastuisi? Onko jossakin nimenomaan kielletty rasvaus vai onko sinulla itselläsi siitä huonoja kokemuksia?

Onhan nappa pintanahka, mutta se on erityisen pehmeä ja ohut nahka. Ymmärtääkseni juuri tuon hengittävyyden takia napalle on omat hoitoaineensa.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Hanskojen hoito
« Vastaus #17 : 02.08.09 - klo:23:05 »
Juuri näin napanahka on todellakin ohutta nahkaa, esimerkiksi perus Sauson hanskat ovat nappanahkaa kun taas kenkiin käytetty nahka jota myös rasvaamalla hoidetaan on paljon paksumpaa ns "rasvanahkaa". Talkki tavallaan myös rasvaa nappanahkaa mutta todella todella vähän, vain niin vähän että se ei pilaa nahan hengittävyyttä. Olen muutamastakin lähteestä tuon talkilla hoidon joskus lukenut sekä itse tuota käyttänyt noin 10v, yhdet nappanahkaiset käsinleikatut laatukäsineet olen minkkiöljyn kanssa mennyt pilaamaan.

Reijo (nimi muutettu)

  • Kisälli
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #18 : 23.10.09 - klo:13:05 »
Olen jonkin aikaa himoinnut ao. kuvan S. Sauson hanskoja kashmir-vuorella, jotka maksavat 149 euroa Stockalla. Mietin vain kuinka hyvin tai huonosti hanska tuon värisenä sopii tummanruskeiden kenkien, joita yleensä pidän, kaveriksi. Saisihan Sausolta ruskeampiakin hanskoja, mutta nimenomaan tuo hanska vuorella kiinnostaa. Mitä mieltä olette? 


meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #19 : 23.10.09 - klo:14:08 »
Samaa hansikasta minä olen ihaillut, tosin vuorettomana. Itse olen ainakin 3 eri värissä onnistunut löytämään, vaaleanruskea,tummanruskea ja musta. Jostain syystä tuntuma eri värivaihtoehdoissa on todella erilainen. Laita sausolle postia ja kysäse mitä heillä on tarjota muita värejä, heillä on mitä loistavin asiakaspalvelu.

Viitanen

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #20 : 23.10.09 - klo:16:03 »
Sauson hansikkaita saa myös Nippanapasta, Liisankadulta. Hinnat ovat muistaakseni kilpailukykyisiä Stockmannin kanssa, mutta palvelu on yksilöllisempää :)
Taide on ainoa vakava asia maailmassa. Ja taiteilija on ainoa henkilö, joka ei ole koskaan vakavissaan - Oscar Wilde.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #21 : 23.10.09 - klo:17:30 »
Ja täällä kuopiossa on ihan sauson liike muistaakseni ;) Tai ainakin kun siellä kävin oli Sausot paikalla.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #22 : 23.10.09 - klo:19:45 »
Käytän noita Peccary nahkaisia Sauson hanskoja lähes kenkien väristä riippumatta, on minulla mustatkin mutta ovat viime aikoina jääneet vähemmälle käytölle. Nuo hanskat muuten tummuvat huomattavasti käytön myötä.
Itse suosin vuorittomia, ovat itse asiassa lämpimämmät kuin vuorilliset koska ovat ahtaammat sormista.
Stockalla on muuten satunnaisesti -20% päiviä kantiksille josta ostin viimeksi hanskani. Luulisi että taas näitä voisi ilmaantua nyt ennen joulua.

flannel

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #23 : 24.10.09 - klo:19:17 »
Liisa Sausolla (muistaakseni Sakari Sauson sisko) on kuopiossa liike, jossa he myös tekevät käsineensä. Vaimoni on ostanut Kuopion reissuilla kyseisestä liikkeestä useita hyvälaatuisia ja edullisia käsineitä. Miesten mallit olivat hieman "karkeita" ja varsinkin pieniin käsiin huonosti istuvia. Mainostivat kyllä, että tekevät tilauksesta periaatteessa mitä vain - ja naisten käsineiden kyseessä ollessa hintakin oli vain muutaman kympin, ehkä noin 40-50e, luokkaa. Sakari Sauson käsineitä en ole montaa paria kuluttanut, sillä pienehköhin käsiini kaikki Sauson käsineet ovat tuntuneet detaljeiltaan ja paksuudeltaan turhan, tiedättehän, "kolhoilta". Mielessä on kyllä käynyt, josko teettäisin Liisa Sausolla hansikkaat, joiden detaljiikka, ompeleet ja nahan paksuus olisivat miesten ja naisten vakiomallistojen välimailta. Vähän sama ongelma, kuin lähes tulkoon kaikissa suomalaisissa kengissä - sirous puuttuu. 

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #24 : 24.10.09 - klo:19:46 »
Käytännössä kaikki hanskani ovat Sausoja. Minun käteni ovat kapoiset, mutta sormilla on kyllä jonkin verran pituutta ja olen kyllä Sauson mallistosta mieluisia löytänyt. Aika isoja eroja noissa tuntuu olevan eri mallien välillä. Hirvennahka/kani-hanskat on ihan loistavat.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #25 : 24.10.09 - klo:20:45 »
Itseltäkin löytyy useita pareja Sausoja, yhdet villisikaisetkin. Olen aikanaan ostanut Mulberryn alesta yhdet tavalliset ja yhdet paksulla kanivuorella (tyylikkäät, mutta kylmät). Mulberry on hieman hienostuneemmin tehty kuin Sauso, mutta minusta hintaerolle ei ole katetta.

Sausot ovat kestäneet hyvin, enkä ole niitä pahemmin hoitanut. Joskus kokeilin nahansuojasuihketta (taisi olla Coloni), jota esim Mulberry suosittelee nahoilleen. Se teki hanskat aluksi hieman tahmeiksi, mutta muutamassa päivässä se hävisi. Kai se suojaa lialta, en tiedä hoitaako se nahkaa mitenkään.
Nemo propheta in patria

SamiP

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #26 : 24.10.09 - klo:21:09 »
Itse olen parit hanskat Liisalla teettänyt ja varsin tyytyväinen olen lopputulokseen. Etenkin hinta-laatusuhde on voittamaton. Kannattaa vain mennä itse Liisan puheille, niin saa sellaiset kuin haluaa. Hanskat tulevat postilla kotiin muutaman viikon sisällä tilauksesta. Olenkin tässä jo pari viikkoa miettinyt, että pitäisi taas tilata hanskat, kun on eräs visio pääkopassa. :)

Reijo (nimi muutettu)

  • Kisälli
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #27 : 26.10.09 - klo:11:28 »
Itse suosin vuorittomia, ovat itse asiassa lämpimämmät kuin vuorilliset koska ovat ahtaammat sormista.

Eikös lämmittävä efekti perustu juurikin ihon ja vaatteen välissä olevaan ilmaan, jolloin aivan ihossa kiinni oleva vaate tuntuu kylmemmältä(?). Siksi en oikein ymmärrä kuinka ahtaammat hanskat voivat olla lämpimämmät.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #28 : 26.10.09 - klo:12:46 »
Itse suosin vuorittomia, ovat itse asiassa lämpimämmät kuin vuorilliset koska ovat ahtaammat sormista.

Eikös lämmittävä efekti perustu juurikin ihon ja vaatteen välissä olevaan ilmaan, jolloin aivan ihossa kiinni oleva vaate tuntuu kylmemmältä(?). Siksi en oikein ymmärrä kuinka ahtaammat hanskat voivat olla lämpimämmät.
Eihän tuossa minun kirjoituksessa tolkkua olekaan!
Tarkoitus oli sanoa että koska Sauson vuorilliset ovat ahtaammat sormista niin  olen kokenut vuorittomat lämpimämmiksi.

Lancester

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Hanskojen hoito
« Vastaus #29 : 26.10.09 - klo:12:49 »
Itsellä yhdet Sauson hanskat, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Kyseessä ovat vuorittomat, keskiruskeat ns. ajohansikkaat muistaakseni suomalaisesta hirvennahasta. Nahka on todella pehmeää ja kauniin näköistä, ottaen huomioon että hanskat olivat melko edulliset ( 50 e).

Hoitomenetelmistä olen kokeillut mehiläisvahaa vanhempiin hanskoihin enkä oikein voi suositella. Yhdet tummanruskeat hanskat tummuivat aivan mustiksi hoidon seurauksena. Mustaan nahkaan toimii paremmin saaden aikaan kivan pehmeän, mutta hieman harmahtavan pinnan. Tuosta mainitusta tukkeutumisesta en tiedä, mutta Sauson hanskoja en mehiläisvahalla lähde pilaamaan. Purkkareihin vaha toimii hyvin pehmittäen nahan meriveden jäljiltä.

Niin, ja kuvassa olevat Sauson Peccary -hansikkaat omistan unissani.
« Viimeksi muokattu: 26.10.09 - klo:12:54 kirjoittanut Lancester »