Kirjoittaja Aihe: Keskusteluetiketti  (Luettu 14629 kertaa)

jayjay

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Keskusteluetiketti
« : 12.05.12 - klo:13:04 »
Tuli tällainen, mielestäni melko oivallinen artikkeli vastaan. Hieman epäillyttävä domaini (artofmanliness.com), mutta kokeilin tekstiä naispuoliseen ystävään ja se herätti hänessäkin suurta vastakaikua:

http://artofmanliness.com/2011/05/01/the-art-of-conversation-how-to-avoid-conversational-narcissism/

ja toinen, melkein yhtä hyvä:

http://artofmanliness.com/2012/05/02/how-to-listen-effectively/

Ehkä suurimpana yksittäisenä pointtina artikkelissa pidin itsessänikin tunnistettavaa moukkamaista tapaa miettiä mitä itse sanoisin sillä aikaa kun toinen puhuu. Onhan se ihan itsestään selvää, että kun keskustelu (tai kokous) menee siihen, että vain miettii missä vaiheessa pystyisi ampumaan oman, kullanarvoisen ajatuksensa mukaan keskusteluun, niin jokin on pielessä. Herrasmies tietysti kuuntelee jokaisen puheenvuoron keskittyneenä loppuun asti ja reagoi sitten siihen. Keskustelun ainainen siirtäminen osoittamaan omaa napaa on myös niin surullisen yleinen käytäntö suomalaisessa keskustelukulttuurissa:

A: "Olen tässä katsellut uutta autoa. Eniten kiinnostaa tällä hetkellä Volvo XC60."
B: "Kivaa! Itse olen ajatellut hankkia Audin."

Päätinpä itse kokeilla näitä perusajatuksia seuraavassa kokouksessa, joka oli yhteistyötapaaminen toisen firman kanssa. Kun kuuntelin ihan rauhassa mitä jokainen sanoi, enkä pitänyt minkäänlaista kiirettä kommentoida mitään, niin sitten kun vihdoinkin avasin suuni, niin se oli kuin taikaisku: Kaikki kolme muuta hiljenivät oitis ja kuuntelivat minun puheenvuoroani yhtä suurella keskittymisellä kuin minä olin kuunnellut heidän vuoroja. En usko että tämä toimii aina ja joka tilanteessa, mutta jos pystyn olemaan sekä herrasmies, että ohjaamaan muiden käyttäytymistä samalla, niin siinä on pakko olla jotain fiksua.

Ehkä nämä ovat teille itsestään selviä, mutta oman kokous- ja keskustelukokemusteni perusteella kaikki eivät todellakaan osaa näitä perusasioita ja mielestäni ne kuuluisivat jokaisen herrasmiehen repertoaariin siinä missä hyvä pukeutuminenkin.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #1 : 12.05.12 - klo:13:27 »
Jos kulttuurin asettamista sukupuolirooleista voidaan sanoa jotain, on tehty tutkimuksia (lähde tarvittaessa, mikäli kiinnostaa), joissa on esiintynyt, että naiset ovat yleisimmin tukevia keskustelussa ja tekevät niinsanottua conversational shitwork:ia, eli kysyvät tarkennuksia, ilmaisevat kuuntelevansa ("hmm", jne.) ja vaikuttavat yleensäkin kiinnostuneemmilta vastapuolen puheenvuorosta. Miehet sen sijaan ottavat useimmiten dominantimman aseman ja mm. puhuvat päälle, vaihtavat aihetta ja ylipäätään hallitsevat keskustelun kulkua enemmän.

Tietenkään asia ei ole niin yksiselitteinen, että naiset tekevät näin ja miehet näin. Varsinkaan nyt enää tässä muuttuvassa maailmassa, nämäkin tutkimukset ovat jo muistaakseni aika vanhoja.

Silti, kiinnostavia asioita kyllä. Pitää lukea nuo artikkelit. T. Lingvisti
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:13:29 kirjoittanut sproily »

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #2 : 12.05.12 - klo:13:41 »
Kelpo linkkejä, kiitosta!

Niinhän se menee: mukavimpia keskustelukumppaneita ovat he, jotka ovat kiinnostuneet toisten ajatuksista. Jos taas toinen jauhaa omaansa loputtomiin, tulisi jollain tavoin hienovaraisesti ohjata juttua toiseen suuntaan. Jos ei oman hereilläpysymisen, niin ainakin kumppanin kasvojensäilyttämisen vuoksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #3 : 12.05.12 - klo:13:44 »
Mutta kun:
Itsestä puhuminen on palkitsevaa

(linkki fiksattu)
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:21:32 kirjoittanut kapten GT »
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #4 : 12.05.12 - klo:14:48 »
Kuuntelemisen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Onneksi se on taitona aika yksinkertainen, sillä se vaatii lähinnä keskittymistä ja tilanteeseen sopivien nonverbaalisten viestien (katsekontakti, nyökyttely, myhäily yms.) lähettämistä.

T. Puheviestijä
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #5 : 13.05.12 - klo:13:25 »
^Merkkejä voi antaa myös myhäillen, nyökkäillen ja näin edelleen. Jos ne kokonaan puuttuvat, jää käsitys ettei kuuntelija ole elossa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

jayjay

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #6 : 14.05.12 - klo:10:09 »
Olen samaa mieltä kuin Ville, että merkkejä voi antaa "oikealla tavalla". Se on välillä aika häiritsevää, kun toisen reaktioäänet kuulostavat innokkaalta koiranpennulta, joka odottaa pallon heittämistä, kun ei tiedä nyökytteleekö toinen, vai täriseekö vain yleisesti innosta. Itse en juurikaan hymähdä, vaan osoitan huomiota katsekontaktilla. Se sopii minulle jotenkin paremmin tässä vaiheessa. Ehkä voin kehittää sitäkin puolta joku päivä.

Olen jatkanut kuuntelutaitojen harjoittelemista edelleenkin positiivisin tuloksin: Äitienpäivänä kävimme tapaamassa vaimoni sukulaisia ja etenkin jotkut heistä ovat hyvinkin varovaisia puhumisen suhteen. Ei vaadita kuin pieni keskustelun ohjaus "kotiin" päin, niin hiljenevät loppuillaksi. Tällä kerralla kuuntelin rauhallisesti jokaisen puheenvuoroa loppuun asti ja avautumisen määrä oli ennenkuulumatonta!

Tämä on minulle aika suuri juttu, jopa muutos elämään, koska olen tainnut olla melkolailla "innokas" keskustelukumppani tähän saakka ja suhde kuuntelun ja puhumisen välillä on ollut lähempänä 30/70, kun sen ehkä pitäisi olla juuri toisin päin. Olen myös syyllistynyt paljon siihen, että omasta mielestäni esitän vastaavia esimerkkejä omasta elämästäni ("Olen itsekin ajatellut ostaa uuden auton"), vaikka se itse asiassa monesti on vain itsekästä huomion varastamista. Pitää vain toivoa, etten lipsahda takaisin vanhoihin kaavoihin, vaan että kehitys olisi pysyvää.

Sócrates

  • Vieras
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #7 : 14.05.12 - klo:11:11 »
Keskustelemisen taito on yksi niitä vaikeimpia ja myös sellainen, jossa ei koskaan opi valmiiksi. Kannattaa pitää mielessä, että samalla sapluunalla ei voi surffata joka tilanteessa, vaan täytyy kyetä varioimaan omaa tapaa/etikettiä/whatever sen mukaan, mitä maasto vaatii.

Ei soitellen, vaan kuunnellen sotaan noin lähtökohtaisesti, mutta just päinvastoin, jos on tarkoitus lukea baari-illan jälkeen yön herkullisin keskiaukeama.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #8 : 14.05.12 - klo:11:13 »
Kuuntelu on vaikea taito, vaikka luonto onkin antanut meille vinkinomaisesti kaksi korvaa, mutta vain yhden suun.

Jos keskustelutaitoa haluaa kehittää tavoitteellisempaan suuntaan, niin kannattaa ehdottomasti perehtyä Juhani Torkin kirjoihin Puhevalta ja Neuvotteluvalta. Etenkin jälkimmäinen pureutuu dialogiin suhteellisen selväjärkisesti. Puhevalta on kirjana täyttä kultaa ja nostaa esille monta jpa yllättävää esimerkkiä loistavasta retoriikasta. Kukapa uskoisi, että edesmennyt Tony Halme on esittänyt Suomen mittakaavassa vieläpä eduskunnassa retorisen helmen.

Freddie Freeloader

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #9 : 14.05.12 - klo:11:36 »
Kukapa uskoisi, että edesmennyt Tony Halme on esittänyt Suomen mittakaavassa vieläpä eduskunnassa retorisen helmen.

Tämä puhe on katsastamisen arvoinen. Kyseessä Halmeen neitsytpuheenvuoro eduskunnassa, johon hän sai suoraan ministeri Mönkäreeltä lupauksen asian korjaamiseksi.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_11_2003_vp_2_90_90_p.shtml

Socrates

  • Vieras
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #10 : 14.05.12 - klo:12:36 »
Kukapa uskoisi, että edesmennyt Tony Halme on esittänyt Suomen mittakaavassa vieläpä eduskunnassa retorisen helmen.

Tämä puhe on katsastamisen arvoinen. Kyseessä Halmeen neitsytpuheenvuoro eduskunnassa, johon hän sai suoraan ministeri Mönkäreeltä lupauksen asian korjaamiseksi.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_11_2003_vp_2_90_90_p.shtml

Erinomainen puhe, olkoonkin, että tuo pelotevaikutus rikoksen torjunnassa on vähän niin ja näin.

En jaa Halmeen kanssa paljoakaan, mutta silti on todettava, ettei herra ollut se kuuluisa [sic] penaalin tylsin kynä.

jayjay

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #11 : 14.05.12 - klo:18:41 »
Olen samaa mieltä siitä, että Toni Halmeen puheenvuoro oli hieno. Erityisesti kappale Mannerheimin lupauksesta, että jos voittavat vielä yhden taistelun Suomelle, niin heiltä ei tulisi mitään koskaan uupumaan. Vähintään kyseenalaisella menestyksellä pidetty lupaus!

Sitten tuli mieleen eräs toinenkin artikkeli, kun näin jonkun kirjoittavan "larppauksesta" tässä ketjussa. Larppauksellahan (Live Action RPG) käsittääkseni viitataan siihen, että me pukeutumisesta kiinnostuneet emme ole oikeita miehiä samalla tavalla kuin perinteiset larppaajat eivät ole oikeita prinsessoja tai ritareita. Me vain leikimme sellaisia.

Artikkelissa käsitellään sitä, kuinka aika moni mies (allekirjoittanut mukaan lukien) välillä tuntee itsensä pikku pojaksi miehen vartalossa. Kun miettii asiaa tarkasti, niin tulee sellainen tunne, että kovinkaan paljon ei ole lapsuudesta muuttunut ja on tunne että on edelleenkin sama pikku poika ja vain habitus on muuttunut.

Artikkelissa painotetaan sitä, että tällainen tunne saattaa syntyä, kun odotamme että meistä tulisi oikeita miehiä ja vasta sitten alamme käyttäytymään sen mukaan. Oleminen ja tunteminen eivät edellä käyttäytymistä, vaan päinvastoin: Kun käyttäydymme miesten tavoin, meille myös syntyy sellainen tunne että olemme oikeita miehiä, koska aivot kirivät kiinni tämän tunteen ja käyttäytymisen välisen eron. Sen takia "larppaaminen" on mielestäni looginen askel tässä kehitysprosessissa. Jos ajattelee että ensin pitää tulla oikeaksi mieheksi ja sitten vasta voi pukeutua kuin sellainen, niin kehitystä ei välttämättä ikinä tapahdu.

Lukekaa jos kiinnostaa. Pidin melko onnistuneena kirjoituksena:

http://artofmanliness.com/2012/05/13/want-to-feel-like-a-man-then-act-like-one/

Pahoittelen poikkeamista ketjun aiheesta. Voimme siirtää tämän keskustelun toiseen ketjuun, jos tästä keskustelu syntyy ja haluamme ylläpäitää järjestystä.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #12 : 14.05.12 - klo:19:46 »
^ Älä turhaan pyytele anteeksi, tämä voittaa Seiskan, Hymyn tai Aamulehden tapaisten roskalehtien tarjonnan heittämällä.

jayjay

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Keskusteluetiketti
« Vastaus #13 : 16.05.12 - klo:11:23 »
Varsin sopiva kuva aiheeseen liittyen