Kirjoittaja Aihe: Tahrojen poisto paidasta  (Luettu 37263 kertaa)

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #15 : 12.04.10 - klo:17:10 »
Viimeisenä konstina oksaalihappo. Sillä olen onnistunut poistamaan värjäymiä paidan kauluksesta, mutta kaikkeen sekään ei pysty.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #16 : 10.07.10 - klo:11:12 »
Jatkoa tähän:

Lintuperkele oli käynyt sotkemassa kuivuvia vaatteita parvekkeella. Ei korvaamattomia menetyksiä, mutta vaivaa. Yksi piképaita, yksi yöpuku. Itse lika lähtee, mutta linnun elimistön läpi kulkenut marjaväri on pahempi. Kokeiltu:

- tabort - ei vaikutusta
- vanish-geeli - ei vaikutusta
- nestemäinen pesuaine - ei tehoa
- sappisaippua - auttaa vähän

- etikka - hedelmätahrojen ja muiden tahrojen väri vaalenee silmissä
- tiskiaine (fairy tms.) ja sitruunahappo - voilá! Tässä on vielä toivoa. Ja tuo jälkimmäinen tuntuu vievän mennessään lapsenvaatteisiin pinttyneet hedelmätahrat (mango, persikka).

Mikään yllämainituista ei vie värejä tekstiilistä.

Olisiko muuten ideaa perustaa joku tahranpoistovinkkiketju, josta saa apua paniikin iskiessä. Marttojen sivusto on myös aika hyvä.

Jk. Kuulemani mukaan punaviinitahroja voi liottaa valkoviinillä (ns. lika löser lika -sääntö, eli kemiallisesti samanlaiset aineet tehoavat toisiinsa - muutenhan perussääntö on, että hapan saostaa ja emäs liottaa).
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #17 : 10.07.10 - klo:12:50 »
Toi linninjätös on vielä siitä ongelmallinen että se polttaa vaatteen aika nopeasti rikki, eli kuidut kärsivät kyllä voimakkaasti siitä jos sitä ei heti ota pois. Ei tarvi auton konepellillä kuaa olla se linnunjätön ja auto auringossa kun lakka on jo palanut.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #18 : 10.07.10 - klo:23:38 »
Perkele. Tahranpoisto oli ensi alkuun lupaavampi kuin lopputulos. Jostain syystä 90 asteen puuvillapesu palautti tahroja tummemmiksi. Joku kemiallinen juttu tässä nyt on. Lacosten piké menee pihakäyttöön ja siinä yöpuvussa tahra ei haittaa. Onneksi se lintupentele ei osunut kauluspaitoihin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #19 : 11.07.10 - klo:19:57 »
Kun hätä on suurin, tekijämiesten Tiimari auttaa!

http://www.clasohlson.fi/Siteseeker/Search_o.aspx?q=sappisaippua

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #20 : 11.07.10 - klo:23:02 »
^ Ei tehonnut noihin tahroihin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #21 : 12.07.10 - klo:09:15 »
Jopas on tahra, olisiko aika kokeilla tehoaako dynamiitti? ;)

SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #22 : 12.07.10 - klo:09:32 »
Chinot eivät ole paita, mutta poistin permanenttitussin jäljen amiseptillä, saippualla ja harjalla. Toiminee muuhunkin puuvillaan hyvällä mäihällä.

En voi myöskään olla kehumatta Vanish Oxi-Actionia, jolla olen onnistuneesti poistanut todella tiukassa olleen punaviinitahran puuvillaneuleesta sekä samalla patinoinnit kyseisen neuleen vetoketjusta. Lisäksi irrotin sillä väriä muoviastiasta. Ainakin valkoisille vaatteille sitä kannattaa kokeilla ennen klooraamista.
« Viimeksi muokattu: 12.07.10 - klo:09:34 kirjoittanut SloBo »

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #23 : 12.07.10 - klo:11:27 »
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #24 : 13.07.10 - klo:03:51 »
Chinot eivät ole paita, mutta poistin permanenttitussin jäljen amiseptillä, saippualla ja harjalla. Toiminee muuhunkin puuvillaan hyvällä mäihällä.

En voi myöskään olla kehumatta Vanish Oxi-Actionia, jolla olen onnistuneesti poistanut todella tiukassa olleen punaviinitahran puuvillaneuleesta sekä samalla patinoinnit kyseisen neuleen vetoketjusta. Lisäksi irrotin sillä väriä muoviastiasta. Ainakin valkoisille vaatteille sitä kannattaa kokeilla ennen klooraamista.

Kyllä Vanishia tai vastaavaa ainetta muulla tuotemerkillä kuuluu jokaiseen kauluspaitapesuun. Lähtee pinttyneemmätkin hiki- ja kosmetiikkajäljet. Myös punaviini, veri yms. Marjat on kyllä tahroina ongelmallisimpia ja jos joutuu ylikorkeassa lämpötilassa kovalla käsiteetlyllä useamman kerran pyöräyttämään on lopputulos sitten usein paitsi (suht) tahraton, valitettavasti myös kulahtanut.

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #25 : 14.07.10 - klo:21:57 »
Tarvitsen apua tahran poistossa.

Kyseessä ei ole paita, vaan vaaleat chinot. Housujen oikeanpuoleisen takataskun yläpuolella oleva nahkainen lappu/valmistajan logo on vuotanut pesun yhteydessä rusehtavan keltaista väriä ympäristöönsä, joka ei lähtenyt uudessakaan pesussa pois, vaikka olin irroittanut lapun. Onko housuja enää mahdollista pelastaa?

Housuja on käytetty tosiaan vain reilu kuukausi ja hintaakin oli. Ei jaksaisi heti alkaa reklamoimaan, koska se ei minulle uusia housuja tuo.

gadolin

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #26 : 15.07.10 - klo:15:29 »
Kyseessä ei ole paita, vaan vaaleat chinot. Housujen oikeanpuoleisen takataskun yläpuolella oleva nahkainen lappu/valmistajan logo on vuotanut pesun yhteydessä rusehtavan keltaista väriä ympäristöönsä, joka ei lähtenyt uudessakaan pesussa pois, vaikka olin irroittanut lapun. Onko housuja enää mahdollista pelastaa?

Housuja on käytetty tosiaan vain reilu kuukausi ja hintaakin oli. Ei jaksaisi heti alkaa reklamoimaan, koska se ei minulle uusia housuja tuo.

Vähän liikkeestä riippuen voi kannattaa kokeilla sitä reklamointiakin. Ostin keväällä Stockmannilta Hilfigerin puuvillapellavahousut, joille kävi ensimmäisessä pesussa juuri samalla tavoin. Pesin ne vielä uudelleen, jolloin alkuperäiset tahrat kyllä vaalenivat - mutta samalla brändilätkä oli leimannut uusia jälkiä ympäri byysia.

Katsoin, että kyseessä oli tuotevirhe, sillä olin kilttinä poikana noudattanut pesuohjetta kuuliaisesti - ja niin katsoi myyjäkin, ja palautti rahani. Tarjoutui toki myös vaihtamaan housut uusiin, mutten viitsinyt enää ottaa vaivannäön riskiä.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #27 : 15.07.10 - klo:17:29 »
Stockan asiakaspalvelua ei syyttä kehuta. Eritoten reklamaatiot siellä otetaan hyvin vastaan.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #28 : 15.07.10 - klo:21:54 »
Otin yhteyttä suoraan housujen valmistajaan, joka ilmoittu suoraan, että ongelma on tuttu, ja pyysi minua lähettämään kuvan tahrasta/tahroista.  Valmistaja ilmoitti samassa yhteydessä, että sopiiko minulle mikäli he lähettävät tilalle uudet housut. Valitettavasti heillä ei ollut enää jäljellä aivan samaa sävyä kuin hieman raskaammalla kankaalla. Tämähän ei minua haittaa, koska toivottavasti jossakin välissä sää viilenee hieman.

Housut ovat merkkiä nn 07 ja olen ostanut ne Stokkalta. Ajattelin kääntyä ensin valmistajan puoleen, koska Stokkalta on kaikki vastaavat housut loppu ja uudet housut lohduttavat enemmän kuin rahojen palauttaminen. Tahrat eivät kuitenkaan ole mitenkään älyttömän suuria, joten minulle jää yhdet hieman huonommat vaaleat chinot. Harkitsen jopa housujen värjäämistä hieman tummemmiksi, jolloin tahratkaan eivät näkyisi niin selvästi.

chrisjo

  • Kisälli
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #29 : 17.08.20 - klo:19:59 »
Tässä ketjussa oli niin monta hyvää vinkkiä, että nostan sen iäkkyydestä huolimatta.

Lisään edellisiin sen, että olen kokenut kauluspaitojen kaulusten ja kalvosinten puhdistukseen tehokkaimmaksi Universal Stone -kiven, jota hieromalla ja hinkkaamalla olen saanut paidan kuin paidan taas mallikelpoiseksi.

Sitä ennen kannattaa liottaa esim. ruokasoodalla ja etikalla höystetyssä vedessä tai sappisaippuasta tehdyn pesuaineen kanssa useampi tunti. Sappisaippua kannattaa siis liottaa liuokseksi, jolla voi korvata ns. valmiit pesuaineet.