Kirjoittaja Aihe: Tahrojen poisto paidasta  (Luettu 37440 kertaa)

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Tahrojen poisto paidasta
« : 09.07.09 - klo:09:57 »
Millaisia kokemuksia teillä on tahrojen poistosta paidoista ?

Minulla on muutama vaalensinininen kauluspaita ja jostain syystä niihin on tullut muutamia tahroja
paidan etumuksiin. Mahdollista on että kyseessä on jokin ruka-aine tai tee. En ole pystynyt selvittämään
mistä tahrat on peräisin. Voiko esim jonkin hedelmän "syöntiroiske" aiheuttaa tahran.

Tahrat on aika pieniä noin pikkusormen pää kokoisia ja lähes näkymättömiä, mutta standardien ollessa isot niin nekin häiritsee.

Onkos teillä tietoa mitä kannattaa kokeilla. Tabortit ja muut kotikonstit olen tainut jo kokeilla.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #1 : 09.07.09 - klo:10:57 »
Jos kyseessä on puuvillapaita, oletko kokeillut pesua kuudessakympissä, pesuohjeesta välittämättä? Tahranpoistoainetta tahroihin ja koneeseen.
Joskus mekaaninen puhdistus esim kynsiharjalla voi auttaa.
Tosiasia on että jos tahrat ei lähde parissa ekassa pesussa niin taitavat olla aika pysyviä. Etenkin jos ne on polttanut kiinni silistysraudalla kankaaseen.

hho

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #2 : 09.07.09 - klo:11:10 »
Itse olen käyttänyt sappisaippuaa, saippuaa saa ilmeisesti eri muodoissa, itse käytän palaa, jota hieron tahroille ennen kuin laitan pesukoneeseen joka kerta on toiminut loistavasti myös pinttyneemmät tahrat on lähtenyt pois, suosittelen kokeilemaan

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #3 : 09.07.09 - klo:12:31 »
Valkoisen paidan jättäminen aurinkoon voi myös toimia. Valo vaalentaa monia värjääviä aineita ja joskus hajottaa ne kokonaan. Etenkin vaaleisiin tahroihin valo voi olla se viimeinen silaus.

Itse poistin juuri vanhan ja sitkeän, ilmeisesti kahvitahran, sappisaippualla, tahranpoistoaineella ja parilla normaalilla pesulla. Seuraavaksi olisin jatkanut Pauligin ohjeiden mukaan:

"Jos kahvitahra on vanha, liota puhdistettavaa kohtaa astianpesuainevedessä (1/2 tl astianpesuainetta / 5 l vettä) ja pese valkopesuaineella ja tahrasuolalla."
http://http://www.paulig.fi/about_coffee_FAQ?rf#Kuinka_poistan_kahvitahran

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #4 : 09.07.09 - klo:16:16 »
Mä en ole uskaltanut sappisaippuaa koittaa moneen vuoteen kun vei kerra t-paidasta värin siitä laitto kohdasta.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #5 : 10.07.09 - klo:11:31 »
Lainaus käyttäjältä: "hho"
Itse olen käyttänyt sappisaippuaa, saippuaa saa ilmeisesti eri muodoissa, itse käytän palaa, jota hieron tahroille ennen kuin laitan pesukoneeseen joka kerta on toiminut loistavasti myös pinttyneemmät tahrat on lähtenyt pois, suosittelen kokeilemaan

Sappisaippuaa  en ole kokeillut ja ei tämän suhteen ole mitää menetettävääkään.
Onko tuo "ihmesaippua" esim Citymarket-tavaraa saatavuuden suhteen?
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

hho

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #6 : 10.07.09 - klo:12:41 »
Lainaus käyttäjältä: "supera"
Lainaus käyttäjältä: "hho"
Itse olen käyttänyt sappisaippuaa, saippuaa saa ilmeisesti eri muodoissa, itse käytän palaa, jota hieron tahroille ennen kuin laitan pesukoneeseen joka kerta on toiminut loistavasti myös pinttyneemmät tahrat on lähtenyt pois, suosittelen kokeilemaan

Sappisaippuaa  en ole kokeillut ja ei tämän suhteen ole mitää menetettävääkään.
Onko tuo "ihmesaippua" esim Citymarket-tavaraa saatavuuden suhteen?


ilmeisesti sappisaippuaa ei saa mistään ns normi kaupasta, luontaistuote kaupat tuota ilmeisesti myy, meillä kun tuo kauniimpi osapuoli on jostain sitä hommannut enkä ole tullut kysyneeksi että mistä :)

http://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2984/S ... ppisaippua  

tuossa nyt on yksi linkki verkkokauppaan joka tuota tavaraa myy

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Re: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #7 : 10.07.09 - klo:20:48 »
Muistaakseni sappisaippuaa saa Stockalta, isommista K-kaupoista ja Ruohonjuuresta. Se tehoaa aika hyvin, muttei tee ihmeitä (aikoinaan pastakastike ei irronnut valkoisesta pike-neuloksesta). Paitojen kauluksiin ja kalvosimiin kannattaa muuten joka pesussa käyttää tahranpoistosprayta. Minun käytössäni Tabort on ollut hyvä eikä ole haalistanut värejä. Vaikeita tahroja voi käsitellä nestemäisellä pesuaineella ja antaa vaikuttaa riittävän pitkään ennen pesua. Toistaiseksi värit ovat kestäneet ja toisaalta jos tahra estää käytön, voi kaikkea kokeilla.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #8 : 30.09.09 - klo:21:31 »
Kaulukset on hankala pitää puhtaina pidemmän päälle, varsinkin valkoisista paidoista. Olen jotain tahranpoistoaineitakin testannut mutta eivät ole lunastaneet odotuksia tämän suhteen. Parhaan tuloksen olen saanut Fairyllä (varmaan moni muukin tiskiaine toimisi) jota hieron likaiseen kohtaan ja huuhtelen pois. Pari kertaa toistoa ja pinttynyt lika tuntuu lähtevän hyvin irti. Sitten vielä normaalipesu pesukoneeseen.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #9 : 30.09.09 - klo:21:35 »
Tabort tehoaa, ainakin omassa käytössäni.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #10 : 30.09.09 - klo:22:17 »
Samoin, suihkaus Tabortia ennen jokaista pesua kauluksiin ja kalvosimiin (ennen kaikkea ranskalaisiin) ja muutama minuutti odotusta ja kone käyntiin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #11 : 09.10.09 - klo:12:45 »
Kaulukset paidan väristä riippumatta olen käsitellyt joko Dr. Beckmanin tuotteilla tai sappisaippualla. Sappisaippua tuntuu olevan ihmeaine: viisivuotias poikani luomisen puuskassa oli piirtänyt kuulakärkikynällä auton kuvan khakihousujeni reiteen. sappisaippualla irtosi. Pitänee ostaa pojalle enemmän piirustuspapreria.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #12 : 12.04.10 - klo:11:30 »
Sappisaippuaa tuli ostettua myös viikonloppuna. Käsittelin vanhan valkoisen kauluspaidan kauluksen johon oli jo pinttynyttä väriä jäänyt, lähti kyllä yllättävän puhtaaksi. On kyllä paljon, paljon tehokkaampaa kuin Tabortit ja Fairykikkailut. Tämä saippua kuuluu jatkossa jokaisen pyykkiin päätyvän kauluksen esikäsittelyyn tässä taloudessa!

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #13 : 12.04.10 - klo:11:34 »
Sappisaippua toimii.
get your kicks on route six six six

tuomas

  • Vieras
Vs: Tahrojen poisto paidasta
« Vastaus #14 : 12.04.10 - klo:11:42 »
Sappisaippua - kaikkien lapsiperheiden perustuote! Nyt menee jo Martta-puolelle, mutta valkoisten paitojen pitämiseen valkoisina auttaa zeoliititon valkaiseva pesuaine, pesukoneen sitruunahappokäsittely ja tietenkin säännöllinen pesu 90 asteessa (lakanat yms).