Kirjoittaja Aihe: Yksirivinen bleiseri  (Luettu 20546 kertaa)

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Yksirivinen bleiseri
« : 07.01.09 - klo:04:43 »
Omistaako kukaan klassista yksirivistä bleiseriä navy blue-värillä? Ajoittain haluaisin tuollaisen kovastikin kesätakiksi. Se olisi farkkujen ja louferien pariksi oiva yhdistelmä, mutta kultanapit jotenkin aiheuttavat lopulta minulle vastenmielisen tunteen, omaan tyyliini liian bling blingiä. Joskus GQ-lehti tarjosi ratkaisua prameuden hillitsemiseksi vaihtamalla kulta/messinkinapit sinisiin. Mutta onko se sitten enää bleiseri, vai pelkkä irtotakki?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #1 : 07.01.09 - klo:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Omistaako kukaan klassista yksirivistä bleiseriä navy blue-värillä? Ajoittain haluaisin tuollaisen kovastikin kesätakiksi. Se olisi farkkujen ja louferien pariksi oiva yhdistelmä, mutta kultanapit jotenkin aiheuttavat lopulta minulle vastenmielisen tunteen, omaan tyyliini liian bling blingiä. Joskus GQ-lehti tarjosi ratkaisua prameuden hillitsemiseksi vaihtamalla kulta/messinkinapit sinisiin. Mutta onko se sitten enää bleiseri, vai pelkkä irtotakki?

Antongiavanni toteaa: jos yksirivisessä tummansinisessä takissa on messinkiset/kultaiset/kullatut/kuvioidut napit, se on klubitakki (navy blazer siis aina 2-rivinen). Mikäli napit ovat muovia, takki muuttuu rennommaksi irtotakiksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #2 : 08.01.09 - klo:12:12 »
ville on oikeassa. joskin sinänsä en antaisi asian häiritä, itse olen alentanut yksirivisen bleiserini tavalliseksi irtotakiksi vaihdattamalla napit tavallisiin tummansinisiin enkä ole katunut hetken puolikasta. tosin olen säästänyt messinkinapit siltä varalta että joskus tulen katumapäälle. tuskin kuitenkaan, allekirjoittanutta tuskin hyväksytään yhteenkään purjehdusseuraan ihan lähiaikoina! :D

juuri tämän 'purjehdusseuraefektin' vuoksi vaihdatin napit. kaapistani löytyy myös kaksirivinen navy böazer, jota en tosin ole käyttänyt kuin joskus juhannuksena piruilumielessä. siksi - hm - liian porvarillinen jälkeenmainittu on makuuni.
get your kicks on route six six six

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Re: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #3 : 20.09.09 - klo:23:40 »
Antongiavanni toteaa: jos yksirivisessä tummansinisessä takissa on messinkiset/kultaiset/kullatut/kuvioidut napit, se on klubitakki (navy blazer siis aina 2-rivinen). Mikäli napit ovat muovia, takki muuttuu rennommaksi irtotakiksi.

Täytyykö klubitakin metallinappien aina välttämättä olla väriltään kultaiset tai sinne päin, jotta se olisi klubitakki? Viittaan jälleen kerran R-miehen kirjaan, jossa on kuva bleiserinä esitellystä erittäin tyylikkäästä klubitakista napein, jotka ovat mielestäni hopean väriset ja aikalailla tyylikkäämmät kuin kultaiset.
Suositellaan täysraittiutta.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #4 : 21.09.09 - klo:10:19 »
^Ei tarvitse re. kulta vs. hopea. Itsekin olisin kukaties omasta bleiseristäni jättänyt napit vaihtamatta mikäli olisivat olleet hopeiset.

Toisaalta, kun kaahailen saaristomerellä vanhalla kolhuisella Busterilla enkä purjepaatilla niin enpä halua näyttää purjehdusseuramieheltä sitten vähääkään.. :D
get your kicks on route six six six

Anton / Helsinki

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 431
    • Profiili
    • Anton / Helsinki
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #5 : 24.11.09 - klo:11:35 »
http://antonhelsinki.blogspot.com/2009/09/sunday-wine-dine.html
^Itse omistan tämännäköisen klubitakin, josta on tullut yksi lemppareistani hyvän istuvuuden ja juuri noiden kultanappien takia. :)
"Understatement Is Overrated"
http://antonhelsinki.blogspot.com/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #6 : 24.11.09 - klo:14:18 »
^Ihan hyvän näköinen, hartialinjakin omaan makuuni riittävän 'natural'. Itse laittaisin tummansinisen klubitakin kanssa mieluumminkin muunväärisen solmion kuin mustan (näytti ainakin mustalta kuvissa) ja miettisin kravatin leveyden suhdetta takin kauluksiin (lapels) ts. kapeakauluksinen takki poelittäisi vieläkin paremmin kenties hieman kapeamman krakan kanssa?
get your kicks on route six six six

Reijo (nimi muutettu)

  • Kisälli
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #7 : 24.11.09 - klo:15:24 »
^ Samaa mieltä, musta kraka jotenkin "tukahduttaa" klubitakin, eikä tuo sitä esille ihan suotuisalla tavalla. Mutta pääasia toki se miten itse valitsee ja mistä yhdistelmistä itse tykkää.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #8 : 24.11.09 - klo:15:30 »
^Toki näin.
get your kicks on route six six six

Enfield

  • Vieras
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #9 : 24.11.09 - klo:15:52 »
http://antonhelsinki.blogspot.com/2009/09/sunday-wine-dine.html
^Itse omistan tämännäköisen klubitakin, josta on tullut yksi lemppareistani hyvän istuvuuden ja juuri noiden kultanappien takia. :)

Hieno asu, solmio näyttää melko leveältä mutta ei pilaa kokonaisuutta ja minun näytölläni solmion värikin muistuttaa enemmän hopeanharmaata kuin mustaa.

Onko paidassasi muuten tavalliset yksinkertaiset mansetit?

Housuista olisi kiva nähdä yksityiskohtaisempi kuva.

Petuski

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #10 : 24.11.09 - klo:16:17 »
Mites tuon klubitakin käyttö noin yleisesti. Toki blogissa siitä on jo puhuttu, mutta itsellä ei vapaa-aikana oikein löydy tilaisuuksia sen käyttöön. Olen miettinyt, että sitä voisi käyttää koulussa vaaleiden puuvillahousujen ja oxblood väristen loafereiden kanssa.

Anton / Helsinki

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 431
    • Profiili
    • Anton / Helsinki
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #11 : 24.11.09 - klo:17:37 »
Kyseinen asu on vähän tällainen Preppy Style-Stile Milanenese crossover, sen takia leveä kravatti(joka on oikeesti tumman harmaa) ja ruutuhousut.
Paidassa on yksikertaiset mansetit, muttei kylläkään tavalliset. ;)
"Understatement Is Overrated"
http://antonhelsinki.blogspot.com/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #12 : 24.11.09 - klo:19:17 »
^Arvelinkin ettei kraka ole musta.. Housut ovat hyvän näköiset, vastaavaa housu / klubitakki -comboa pitänee testata itsekin. Minun pitää toki ensin ostaa hyvät POW check -housut.

get your kicks on route six six six

pietro

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Yksirivinen bleiseri
« Vastaus #13 : 03.01.10 - klo:20:04 »
Mitäs sanaa muuten käytetään englannin kielessä kun puhutaan klubitakista? Surffailin tuskastumiseen asti mutta en saanut tolkkua.

Ehdokkaita:

- blazer, mikä ilmeisesti voi olla millainen bleiseri tahansa
- navy blazer; ei mielestäni, laivastobleiseri on eri asia
- club blazer; tämä oli mielestäni paras vaihtoehto, mutta tuntuu olevan aika harvinainen nimitys
- reefer (reefing jacket); tästäkin jossain puhuttiin mutta se taitaa olla enemmän pea coatin tapainen

Jotenkin tuntuu että noista mikään ei ole se oikea termi...

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili