Kirjoittaja Aihe: Hautajaisetiketti  (Luettu 131102 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Hautajaisetiketti
« Vastaus #90 : 05.03.13 - klo:21:31 »
Mm. Dressman myy aivan käypää, joskin keinokuituista. Stockmann hieman heikkolaatuisempaa. Uskon myös löytyvän laatupukimoista.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Re: Hautajaisetiketti
« Vastaus #91 : 05.03.13 - klo:23:53 »
Mm. Dressman myy aivan käypää, joskin keinokuituista. Stockmann hieman heikkolaatuisempaa.

Tällainenko Stockmann on nykyään?

Suositellaan täysraittiutta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Hautajaisetiketti
« Vastaus #92 : 06.03.13 - klo:01:03 »
Mm. Dressman myy aivan käypää, joskin keinokuituista. Stockmann hieman heikkolaatuisempaa.

Tällainenko Stockmann on nykyään?


Jouduin hautajaishuivin hakuun viime vuoden puolella. Dressman oli tämän kaupungin paras valinta, eikä vastaavassa tilanteessa ollut ystäväni Helsingin Stockalta sen kummempaa löytänyt kuin minä Turusta.

No, aitoa tavaraa (valkoista ja mustaa) tulee ainakin meille, jahka seuraava asustelasti (tilattu jokunen viikko sitten) saapuu, mutta mielestäni tilanne oli itse etsiessäni kaupoissa sanalla sanoen nolo.
Kaikki villa tottelee rautaa.

buli

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #93 : 16.03.13 - klo:20:21 »
Olen ollut työn kautta sadoissa hautajaisissa. Pukeutumisen kirjo on valtava.
Puliukon hautajaisissa vieraat ovat usein arkiasussaan. Hyvä että ovat saattamassa. Kehun aina sitä.
Ns. normihautajaisissakin näkee sekä aivan arkipukeutumista että perinteistä mustaa pukua. Osa menee toppatakissaan laskemaan kukkia.

Minulla on arkun päässä aina alba. Sen alla voi olla tummanharmaat housut, pellavainen kasakkapaita, jonka yhteydessä kaulassa on ns. kuolalappu, jossa on "sokeripala" eli valkoinen papin tunnus. Näin olen pukeutunut jos liikun fillarilla eli useimmin. Kengät vaihtelevat säästä riippuen. Joskus voin ottaa sisäkengät. Jos liikun autolla, alban alla on puvun housut. Puku ei ole täysmusta, vaan hyvin himmeät tummat raidat / mustat raidat. Vaatturini hyväksymä kuosi 1996. Valkoinen paita ja kaulassa mustavalkoinen solmuke. Kalvosinnapit, joissa on ikthys eli kala, olen teettänyt.

Ikä on tehnyt sen, että kengät näin talvella ovat varrelliset, liikun millä hyvänsä.

Jos arkku viedään hautaan, ja olen liikkeellä fillarilla, päälläni on tumma takki, untuvainen tai muu, kaulaliinani on tumma, päässä on lila baskeri, joka mahtuu pieneen iPadkokoiseen laukkuuni. Jos liikun autolla takki on villainen pitkä, valmistajaa en muista ja Memmu Lankilan tekemä hyvin leveälierinen ja pyöreäkupuinen huopahattu, pääni on 61-62. Tilatessani sitä hän kysyi vanhemmalta kollegaltaan puhelimitse voiko miehelle tehdä sen mallista. Esikuvana oli jonkun leffan Isä Camillo. En kertonut Memmulle ammattiani.

Suhtaudun etikettiin neuvoa-antavana.

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #94 : 16.03.13 - klo:21:46 »
Näin "rospuuttoaikana" on hieman ongelmaa tuon päähineen kanssa.

Karvalakki toki pakkasella mutta entä sitten kun lämpötila on siinä nollan tienoilla.

Lippalakki ei sovi, eikä oikein stetsonikaan.

Onko hyvää ehdotusta.

Bulilla hianoja viestejä eri asioista.


JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #95 : 16.03.13 - klo:23:59 »
Mielestäni huopahattu on se oikea valinta hautajaisiin, liiemmin keliin katsomatta, tosin kovalla pakkasella siisti karvalakki on paikallaan.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #96 : 17.03.13 - klo:07:27 »

Hämmennyin kuvasta ja tutkin hieman internetiä: lähiomaiset käyttävät Ruotsissa valkeaa solmiota.

buli

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #97 : 17.03.13 - klo:10:07 »
Mielestäni huopahattu on se oikea valinta hautajaisiin, liiemmin keliin katsomatta, tosin kovalla pakkasella siisti karvalakki on paikallaan.

Minusta karvalakki ei sovi haudalle - korville läpät!

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #98 : 17.03.13 - klo:10:41 »
Tämä tuntuu taas menevän mielipidepalstaksi. Hautajaisetiketin mukaan pään on saatossa syytä olla peitettynä ja päähineen värin on hyvä olla suruasuun sopiva, ergo mieluiten tumma päähine. Kyllä Suomessa talvella on perinteisesti hautasaatossa pidetty pakkasella turkispäähineitä siinä, missä leudommalla kelillä pidetään (huopa)hattuja. Voihan siitä sitten olla ihan mitä mieltä haluaa, mutta kyllä turkishattu etikettiin menee täysin.

buli

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #99 : 17.03.13 - klo:13:23 »
Tämä tuntuu taas menevän mielipidepalstaksi. Hautajaisetiketin mukaan pään on saatossa syytä olla peitettynä ja päähineen värin on hyvä olla suruasuun sopiva, ergo mieluiten tumma päähine. Kyllä Suomessa talvella on perinteisesti hautasaatossa pidetty pakkasella turkispäähineitä siinä, missä leudommalla kelillä pidetään (huopa)hattuja. Voihan siitä sitten olla ihan mitä mieltä haluaa, mutta kyllä turkishattu etikettiin menee täysin.

Turkishattuja on monenlaisia. Talvella olen nähnyt muutaman tyylikkään. Olen nähnyt myös pipoja ja paljaita päitä. Kerran eräs vakinaisessa palveluksessa oleva ei ottanut koppalakkiaan pois laskiessaan kukkatervehdystään. Eikä hän ole ollut ainoa - muutamalle olen huomauttanut, enää en viitsi. Samoin pään paljastaminen virren ajaksi. Vaikka minä paljastan pääni juuri kukaan lakitetuista miehistä ei seuraa yleensä esimerkkiäni.

Yleisesti ottaen turkishattu kuten lierihattukin on melko harvinainen päähine talvellakin, ainakin siinä otoksessa hautajaisia mikä minulla on, 80 - 90 vuodessa. Suurin osa siunauksistani on tuhkauksia.

komisario

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #100 : 11.04.13 - klo:14:41 »
Tästä muistaakseni jossain triidissä joskus keskusteltiin, mutta mitä mieltä mustasta neulesolmiosta hautajaisissa?

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #101 : 11.04.13 - klo:15:05 »
^ Paremman puutteessa, erityisesti nuorilla kavereilla.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #102 : 11.04.13 - klo:15:26 »
Olennaistahan on kuitenkin, että on ihan siistiä ja tummaa pukeutumista.
Tuolla perusasetuksella ei hautajaisissa voi oikein mennä metsään, suurempi riski on jos yrittää keikaroida.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #103 : 11.04.13 - klo:18:45 »
komisario, tottahan se hautajaisiin passaa, tärkeintä on musta väri ja hillitty kuosi.

Musta neulesolmio, synkästä väristään huolimatta, on ollut myös Bondin kaulassa sekä kirjoissa että filmeissä. Ian Flemingin perhetausta oli brittiläisen yläluokkainen, joten oletan hänen kyllä tietäneen solmioiden semantiikasta yhtä ja toista. Malli on silti eriskummallinen valinta.

http://thesuitsofjamesbond.com/?p=17
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Hautajaisetiketti
« Vastaus #104 : 12.04.13 - klo:00:05 »
Ian Flemingin perhetausta oli brittiläisen yläluokkainen, joten oletan hänen kyllä tietäneen solmioiden semantiikasta yhtä ja toista. Malli on silti eriskummallinen valinta.

Ei sinänsä. Mustaa neulesolmiota pidettiin mm. Ivy League -kouluissa yhtenä monikäyttöisimmistä.
Kaikki villa tottelee rautaa.