Kirjoittaja Aihe: Solmiot  (Luettu 231644 kertaa)

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Solmiot
« : 10.04.09 - klo:10:47 »
avataampa tällekin asusteelle oma palsta.

Mistä ostatte Suomessa solmionne? Mikä on mielestänne kohtuuhinta solmiosta? Kudottu vai painettu - materiaali lienee itsestään selvyys.

Onko jollain Hermes-solmioita, itse olen hieman ihmetellyt niitä: painettuja ja huikea maine - hinta hyvien kudottujen tasolla. Saatavuus taitaa olla Suomessa heikko, en ole kentälläkään enää nähnyt.

Joskus on tullut ostettua Bretelle-solmioita, mahtaako olla ko. liikkeen (Korkeavuorenkadulla, aikanaan oli liike Kämpissäkin) oma brandi. Ne ovat kudottuja ja tuntuvat kestävän käyttöäkin ihan mukavasti. Ja kuoseja on tarjolla paljon. Liikkeen paidoista en ole ollut yhtä vakuuttunut (siis heidän oma brändi).

Nyt on haussa 'punainen perussolmio' pääasiassa tumman puvun kanssa käytettäväksi. Etsin laadukasta ja tyylikästä businessasustetta - vinkkejä kiitos.
Nemo propheta in patria

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #1 : 10.04.09 - klo:12:37 »
Ruotsalainen polyesterisolmio Ellokselta, kuviointi luova. En tosin ostanut itse, vaan sain perintönä.
Suositellaan täysraittiutta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Solmiot
« Vastaus #2 : 10.04.09 - klo:12:41 »
Suomessa solmioni löydän kirpputoreilta taikka poistomyynneistä. En halua sijoittaa solmioihin suuria summia, 40 euroa on ehdoton yläraja. Suosin aina kudottuja, sillä ne kestävät kauemmin ja solmuista muodostuu kestävämpiä ja kauniimpia.

Olen omistanut kaksi Hermès-solmiota, jotka olivat molemmat kudottuja ja erittäin laadukkaita. Harmi kyllä, kuviot tuppaavat olemaan poikkeuksetta hyvin levottomia, jonka vuosi myin omanikin pois. Ymmärtämäni mukaan Bretelle valmistuttaa solmionsa käsityönä Italiassa, kuvioita löytyy kiitettävästi.

Solmioiden hankintaan eBay on maailmankaikkeuden kätevin ja kattavin. Sekä uusia että käytettyjä seven fold -solmioita löytää hyvin halvalla.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Pekka

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #3 : 10.04.09 - klo:13:24 »
Menee hieman ohi aiheesta, mutta ratkaisin kohtuuhintaisten solmioiden löytämisen ongelmat ostamalla niitä nipun Gieves & Hawkesin alennusmyynnistä viime heinäkuussa. 35 puntaa taisi muodostua kappalehinnaksi ja olen erittäin tyytyväinen ostosten laatuun. Suomesta kunnollisia solmioita ei tunnu löytyvän kohtuullisella hinnalla muuten kuin hyvällä tuurilla. Solmio-ongelmat onkin ehkä helpointa ratkaista tekemällä ulkomailla alennusmyyntien loppuvaiheessa kierros liikkeissä, joista löytyy sekä laatua että valikoiman laajuutta.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #4 : 10.04.09 - klo:15:04 »
Ajattelin perustaa laatutorille solmioiden vaihtopörssin. Siis sellaisen, jossa ei raha liiku, koska muuten transaktiokustannukset nousevat liian koviksi. Ties vaikka nyt nyt pääsiäisenä saisin aikaiseksi ottaa kuvia, jotta ketjun kehtaa perustaa.

Solmiot on tullut hankittua mikä mistäkin. Eli virhe tuli tehtyä. Ei niitä solmioita oikeasti tarvitse sellaista läjää, mikä on kaappiin kertynyt. Pieni suunnitelmallisuus olisi säästänyt monta euroa.

Pääosin olen ostanut solmioni alennusmyynneistä. Suosin kudottuja, koska painetut ovat usein levottoman oloisia ja pidän kudonnan tuomasta tekstuurista. Tällä hetkellä pitäisi löytää yksivärisiä tai pilkullisia solmioita, mutta hyvännäköisiä ei ole tullut vastaan.

Sam Hoberin solmioita pidetään kovassa huudossa Styleforumilla. Tuolta voisit JPK saada punaisen grenadine-solmion mittatilauksena ihan kohtuu hintaan ($80, eli tullin ja shippauksen jälkeen 86e). Hieman tyyrishän tuo tietysti on alennussolmioon nähden, mutta mittojen mukainen punainen laatu -grenadine on niin ikuinen kuin vain voi.
http://http://www.samhober.com/store/grenadine-silk-ties/

Kovat jätkät tietenkin hakevat sen silkkinsä taskuliina-ketjun kaupoista ja ompelevat itse Sam Hoberin ohjeiden mukaan:
http://http://www.samhober.com/necktie/howtomakeanecktie.htm

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Solmiot
« Vastaus #5 : 10.04.09 - klo:15:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pekka"
Menee hieman ohi aiheesta, mutta ratkaisin kohtuuhintaisten solmioiden löytämisen ongelmat ostamalla niitä nipun Gieves & Hawkesin alennusmyynnistä viime heinäkuussa. 35 puntaa taisi muodostua kappalehinnaksi ja olen erittäin tyytyväinen ostosten laatuun.

Erinomaisia löytöjä, sillä G&H-solmiot tehdään käsityönä Englannissa kudotusta silkistä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #6 : 10.04.09 - klo:22:00 »
« Viimeksi muokattu: 04.06.23 - klo:20:53 kirjoittanut PleaseDeleteMe »

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #7 : 10.04.09 - klo:22:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Hypno"
Ebaysta on löytynyt paljon kaikkea, pääasiallisesti Hong-Kong/Kiina -akselilta tulee yllättävän hyvää laatua hintaansa nähden, vaikka aluksihan se epäilytti.. :D. Tottakai on huonojakin tullut vastaan, "Di Stile" merkkiset halpissolmiot Ebayssa ovat aivan onnettomia, en suosittele :). Tältä made-in-china -myyjältä olen muutamia yksivärisiä ostanut ja ovat olleet kyllä hinta-laadultaan kelvanneet omaan käyttööni: http://stores.ebay.co.uk/GENTLEMENS-DRESS

Niin, miksipä Kiinassa ei saisi erinomaistakin hinta-laatu -suhdetta tai huippulaatua, kyseessä kuitenkin kohta maailman suurin markkina ja kun silkkisolmioista kyse niin materiaaliin liittyvät perinteetkin ovat todellakin kohdallaan. Uskaltaisin jopa epäillä, että maailman parasta silkkiä saa Kiinasta, kun vain sen sieltä löytää; Kyllä maailman vanhin, useiden vuosituhansien traditio jossain näkyy.

joe

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #8 : 10.04.09 - klo:23:23 »
Stockmannilta Profuomoa ja Stockholm Kravattia (molemmissa asiallinen hinta-laatusuhde) ja satunnaisesti Canalia ja Zegnaa Solosta kun löytyy riittävän hieno kappale.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #9 : 11.04.09 - klo:11:02 »
Olen sen verran noviisi, että mittatilaussolmion tilaaminen ei heti aukea - mitä ja miten pitäisi kustomoida (leveyden ymmärrän)?

Onko joku tilannut tuolta Sam Hober:lta? Vaikuttaa tosi hyvälle, mutta tuo Bangkok hieman arveluttaa (sieltä hankitut mittapuvut / silkkipaidat eivät taida olla ihan parasta mahdollista laatua). Kyllä tuon hinnan kestää, jos vain saa rahalle vastinetta, siis jotain parempaa kuin Canali tms. Kiinnostaisikohan mr. Hoberia yhteistilauksen toimittaminen, jos vaikka löytyisi porukka kasaan?  Pchan, ilmeisesti tunnet tulli yms. maksut Thaimaasta tilattaessa (rahtihan löytyy sivuilta).
Nemo propheta in patria

arsatiki

  • Kisälli
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #10 : 11.04.09 - klo:11:24 »
Lainaus käyttäjältä: "joe"
Stockmannilta Profuomoa ja Stockholm Kravattia (molemmissa asiallinen hinta-laatusuhde) ja satunnaisesti Canalia ja Zegnaa Solosta kun löytyy riittävän hieno kappale.

Itsekin ostin sekopääpäiviltä yhden Profuomon. Miellyttävän jämäkkä tuote. Seuraa varoitus pitkille miehille: valitettavasti solmio on keskivertosolmiota lyhyempi. Oma yksilöni joutaa vaihtoon.

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #11 : 11.04.09 - klo:11:38 »
Lainaus käyttäjältä: "arsatiki"
Lainaus käyttäjältä: "joe"
Stockmannilta Profuomoa ja Stockholm Kravattia (molemmissa asiallinen hinta-laatusuhde) ja satunnaisesti Canalia ja Zegnaa Solosta kun löytyy riittävän hieno kappale.

Itsekin ostin sekopääpäiviltä yhden Profuomon. Miellyttävän jämäkkä tuote. Seuraa varoitus pitkille miehille: valitettavasti solmio on keskivertosolmiota lyhyempi. Oma yksilöni joutaa vaihtoon.

Lyhyempänä veijarina olen ollut Profuomoon tyytyväinen ja hankin varmaan niitä lisää tarjouksien sattuessa kohdalle. Kuten Ville, en minäkään suostu maksamaan mahdottomia sinänsä varsin yksinkertaisesta silkinpalasta. Stockholm Kravattin tuotteita löytyy muutama, niissä olen tykännyt kuoseista ja kankaan tunnusta, hintakin on ollut kohdallaan tarjouksissa. Aika paksuja ovat.
Yhteenvetona siis; Olen luottanut Stockmanniin solmioissa.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Solmiot
« Vastaus #12 : 11.04.09 - klo:14:37 »
Stockholm Kravatt on moskaa verrattuna Profuomoon. Jälkimmäinen on varmempi valinta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #13 : 11.04.09 - klo:18:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Stockholm Kravatt on moskaa verrattuna Profuomoon. Jälkimmäinen on varmempi valinta.

Joo, laatutunne on Profuomossa paljon varmempi kuin ruotsalaisissa. Toisaalta solmio ei joudu itselläni niin 'kovalle' käytölle muutenkaan. Tai tule usein käytetyksi, kun tykkään vaihdella enkä ole päivittäin solmioituna.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Solmiot
« Vastaus #14 : 12.04.09 - klo:15:09 »
Profuomon plussa tulee sen paksuudesta, josta saa yleensä hyvän ja näyttävän solmun.

Hermès-solmioita olen omistanut vain yhden, printatun "perussolmion". (Printtiä en mitenkään vierasta, punominen on työläämpi valmistustapa ja sillä saadaan erilainen look, mutta mitä siitä?) Hinta on kova, solmion materiaali ihmeen ohut, mutta solmittuaan ymmärtää mistä on kysymys: Solmu on eleganteimmasta päästä mitä voi olla. Myös materiaalin laatu on helppo huomata laittamalla toinen printtisolmio viereen. Hermès on ainoa solmioistani, johon mielestäni dimple ei sovi, koska pitkä ja kapea solmu on taideteos jo itsessään.