Kirjoittaja Aihe: Sähköposti-etiketti?  (Luettu 43609 kertaa)

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #30 : 10.04.12 - klo:21:32 »
Olemme yhdessä organisaatiossa päässeet lähes kokonaan sisäisestä sähköpostista pois, kun siirsimme kommunikaatiomme Yammeriin. Tulevaisuudessa tämäkin siirretään Google Appsien varaan.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #31 : 10.04.12 - klo:21:44 »
Jokainen sähköpostivisti vie palasen vastaanottajan aikaa. Jos tuon pystyisi pitämään mielessä niin maailma olisi parempi paikka. Kun sähköpostin piippaus katkaisee jonkin keskittymistä vaativan työtehtävän, "toipumiseen" kuluu tutkitusti 5-15 minuuttia. Siksi jokaisen viestin olisi hyvä olla oikeasti tärkeä.

Väärä vastaanottaminen on kyllä vastaanottajan vika. Sähköposti-ilmoitukset kannattaa poistaa kokonaan ja tarkistaa meili vain kun itselle sopii. Eli windowsista kaikki äänet pois ja sitten rekisteriä puukottamaan, jotta piippauksetkin häviävät.

Meiliä kyllä väärinkäytetään paljon, ehkä työllistävimpänä täysin uusia asioita avataan meilillä. Operaatiot ja projektit pitäisi saada sellaiseen kuntoon, että asiat vastuutetaan normaaleissa yhteyksissä ja meilillä hoidetaan vain tarpeelliset asiat esim. palaverien välissä.

Pikaviestimiin en itse ole ihastunut, koska meileistä jää parempi historiatieto muistin virkistykseksi. En tosin ole käyttänyt mitään fiksumpia yhteistyösoftia.

Itse toivoisin meilin fiksuuntuvan ja menen niinkin pitkälle, että toivon dokumenttien vähenevän radikaalisti. On ihan absurdia, että jokaisesta pikkujutusta väännetään dokumentteja, joita sitten tallennellaan ja lähetellään. Tyypillisesti tieto ei juurikaan jalostu dokkareissa, joten jokin fiksumpi tapa hallita tietoa olisi kiva.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #32 : 11.04.12 - klo:06:30 »
Itse toivoisin meilin fiksuuntuvan ja menen niinkin pitkälle, että toivon dokumenttien vähenevän radikaalisti. On ihan absurdia, että jokaisesta pikkujutusta väännetään dokumentteja, joita sitten tallennellaan ja lähetellään. Tyypillisesti tieto ei juurikaan jalostu dokkareissa, joten jokin fiksumpi tapa hallita tietoa olisi kiva.
Ryhmätyökalut ja ennen kaikkea työn prosessien fiksu organisoiminen ovat vastaus tuohon dokumenttien hallintaongelmaan. Siitä nyt ei vaan pääse yli eikä ympäri että organisoitu työnteko vaatii aina sopivan määrän "byrokratiaa" ollakseen sujuvaa ja vaikka tiedänkin suomalaisten mielellään jermuilevan kaikkia sääntöjä ja johtamista vastaan niin kuitenkin luovuuskin kukoistaa sopivasti rajatussa ja johdetussa ympäristössä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Socrates

  • Vieras
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #33 : 11.04.12 - klo:08:27 »
Jokainen sähköpostivisti vie palasen vastaanottajan aikaa. Jos tuon pystyisi pitämään mielessä niin maailma olisi parempi paikka. Kun sähköpostin piippaus katkaisee jonkin keskittymistä vaativan työtehtävän, "toipumiseen" kuluu tutkitusti 5-15 minuuttia. Siksi jokaisen viestin olisi hyvä olla oikeasti tärkeä.

Väärä vastaanottaminen on kyllä vastaanottajan vika. Sähköposti-ilmoitukset kannattaa poistaa kokonaan ja tarkistaa meili vain kun itselle sopii. Eli windowsista kaikki äänet pois ja sitten rekisteriä puukottamaan, jotta piippauksetkin häviävät.

Pikaviestimiin en itse ole ihastunut, koska meileistä jää parempi historiatieto muistin virkistykseksi. En tosin ole käyttänyt mitään fiksumpia yhteistyösoftia.


Samoilla linjoilla sähköposti-ilmoitusten suhteen - pois päältä ja myös mobiililaitteista. Olen itse varannut päivästä kaksi intensiivistä pätkää meilien hoitamiseen, enkä kurkkaa näiden ulkopuolella inboxiin kuin painavasta syystä. En myöskään avaa meiliä aamulla ensimmäisenä, vaan pyrin tekemään päivän vaativimpia ajatustöitä ensin alta pois. Oma työteho ja välillä kadoksissa ollut keskittymiskyky on korjaantunut selvästi näillä pienillä jipoilla.

Pikaviestimet toimivat hyvin, kunhan muistaa olla chattimatta kaiken aikaa ja pitää välillä statuksensa offline. Messengerit on vähentäneet sähköpostikohinaa ja omalla kohdalla vaikkapa nyt Skype-puhelu ja samanaikainen chat on osoittautuneet erinomaisen tehokkaaksi tavaksi tehdä työtä. Pikaviestinten historiadatasta saa välillä palautettua keskustelun hengen ja kontekstin mieleen paljon meiliä tehokkaammin.

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #34 : 16.04.12 - klo:23:04 »
Nykyään s-posti mielletään liikaa IM työkaluksi. Itse käyn postit läpi vain 2-3krt/vko. Enempää en ehdi moiseen aikaa käyttämään. Mikäli jollakulla on kiireisempää asiaa, voi minulle soittaa ja jättää viestin vastaajaan tai (mieluiten) hoitaa asian sihteerini kanssa.

Toki puhelimella seuraan mahdollisia kriittisiä viestejä mutta reagoin puhelimitse vain yhteen viestiin sadasta.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #35 : 16.04.12 - klo:23:09 »
Mikäli jollakulla on kiireisempää asiaa, voi minulle soittaa ja jättää viestin vastaajaan tai (mieluiten) hoitaa asian sihteerini kanssa.


Lupaan siirtyä samaan välittömästi kun se on mahdollista.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Sähköposti-etiketti?
« Vastaus #36 : 22.04.12 - klo:01:58 »
Sähköpostietiketti on varsin erilainen maasta toiseen. Jo ihan se ensimmäinen rivi, jossa tervehdit vastaanottajaa on varsin erilainen riippuen vastaanottajan asuinmaasta. Suomessa kaikki nyt ovat niin epävirallisia, etten ole kahdessa isossa pörssilistatussa organisaatiossa juuri huomannut oikein mitään tarvittavia muodollisuuksia. Pankit ovat melkeinpä ainoat, jotka vaativat tarkempaa muotoilua.