Kirjoittaja Aihe: Velmuiluketju  (Luettu 1686712 kertaa)

Tadu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4590 : 21.03.17 - klo:10:34 »
Stokka ottaa takaisin kyllä melkein mitä vaan, mutta se taitaa olla poikkeustapaus. Propsit toki Stokkalle siitä.

AriGold

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4591 : 21.03.17 - klo:13:38 »
Viikko sitten oli Iltalehdessä juttu, jossa todettiin, että palautetun tavaran tarkastus saattaa viedä niin paljon työvoimaa, että se on halvempi heittää roskiin.
http://www.iltalehti.fi/talous/201703152200086101_ta.shtml

MHongisto

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4592 : 24.03.17 - klo:21:07 »
Yksi syy miksi bulkki on niin huonoa laatua on varmasti se, ettei kuluttajat jaksa eikä viitsi reklamoida. Kuluttajat ovat antaneet laadun mennä huonoksi.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4593 : 25.03.17 - klo:12:22 »
Tämä on aihe, jota olen miettinyt vuosien aikana paljon. Kirpputoreilla pyörineenä olen huomannut, että monet hyödykkeet, eivät siis kaikki, valmistettiin ennen kestävämmiksi. Nykyisin harvempi.

Ainakin nämä ovat taitaneet muuttua:

- tärkeämpää valmistaa paljon ja halvalla
- kasvu ja voiton tavoittelu, keinoista viis
- kuluttajan vaatimattomuus
- enemmän rahnaa kaikilla keskimäärin, joten helpompi vain ostaa uutta
- jatkuva uutuuksien suunnittelu, jolloin vanhimpien kamojen varaosat jätetään tuotannosta
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4594 : 25.03.17 - klo:15:18 »
Tämä on aihe, jota olen miettinyt vuosien aikana paljon. Kirpputoreilla pyörineenä olen huomannut, että monet hyödykkeet, eivät siis kaikki, valmistettiin ennen kestävämmiksi.

Vintage-kama on käynyt jo läpi darvinistisen karsintaprosessin. Yhtä lailla ennenkin tehtiin kuraa, sitä ei vaan ole yleensä pidetty säilyttämisen arvoisena.

Toisaalta tämä luonnollinen prosessi tekee vanhan kaman harrastaja elämästä sillä tavalla helpompaa että päätös siitä onko tuokin hilputin säilyttämisen arvoinen on tehty edellisen omistajan toimesta. Monesti niitä karsintakierroksia on ollut useampiakin.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4595 : 25.03.17 - klo:17:32 »
Tämä on aihe, jota olen miettinyt vuosien aikana paljon. Kirpputoreilla pyörineenä olen huomannut, että monet hyödykkeet, eivät siis kaikki, valmistettiin ennen kestävämmiksi.

Vintage-kama on käynyt jo läpi darvinistisen karsintaprosessin. Yhtä lailla ennenkin tehtiin kuraa, sitä ei vaan ole yleensä pidetty säilyttämisen arvoisena.

Toisaalta tämä luonnollinen prosessi tekee vanhan kaman harrastaja elämästä sillä tavalla helpompaa että päätös siitä onko tuokin hilputin säilyttämisen arvoinen on tehty edellisen omistajan toimesta. Monesti niitä karsintakierroksia on ollut useampiakin.

Olen eri mieltä. Toki ennenkin tehtiin laadukkaita vaatteita ja sitten ei aivan niin laadukkaita, mutta ennen ei ollut Primarkin tapaisia yrityksiä, joiden asiakkaat eivät edes odota vaatteiden kestävän kovin kauaa.

Kun olin lapsi ja perheissä oli paljon lapsia, oli aivan normaalia, että sisarukset perivät vanhempien sisarustensa pieneksi jääneet vaatteet ja aikuisten vaatteista tehtiin lasten vaatteita. Vaatteet olivat niin kestäviä, että olin ihan normaalia, että sisarussarjan pienimmät saivat ensimmäiset uudet vaatteensa suunnillen rippijuhliinsa. Rahaa oli vähän, lapsia paljon ja vaatteita vähän, siksi niiden oli pakko olla kestäviä.

Vaimoni on käsityöalan opettaja ja vintagevaatteiden harrastaja. Hänen mukaansa vanhat vaatteet on valmistettu paljon huolellisemmin kuin nykyvaatteet.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4596 : 26.03.17 - klo:00:17 »
...ja nythän vain kirjoittelemme vaatteista esimerkkinä hyödykkeistä, joita ei valmisteta enää samalla eetoksella kuin ennen. Jätevuori vain paisuu, kun prosessi kohdistuu lamppuihin, autonrenkaisiin, tulitikkuihin, kodinkoneisiin, yms.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4597 : 26.03.17 - klo:07:31 »

Tulitikkuihin?  En ole ennenkään kyllä nähnyt kymmeniä vuosia käyttöä kestäviä tulitikkuja.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4598 : 26.03.17 - klo:10:43 »
Minä olen aivan hiljattain törmännyt tulitikkuihin, joista vain joka kolmas syttyy.
Suositellaan täysraittiutta.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4599 : 26.03.17 - klo:14:42 »
Olen eri mieltä. Toki ennenkin tehtiin laadukkaita vaatteita ja sitten ei aivan niin laadukkaita, mutta ennen ei ollut Primarkin tapaisia yrityksiä, joiden asiakkaat eivät edes odota vaatteiden kestävän kovin kauaa.

Kertooko se, että asiakas ei edes odota saavansa pitkän käyttöiän tuotteita tuotteista vai asiakkaista? Ja voidaanko tästä vetää johtopäätös että jossain romantisoidussa menneisyydessä asiakas odotti saavansa tavaraa joka kestää sukupolvelta toiselle?

Kun olin lapsi ja perheissä oli paljon lapsia, oli aivan normaalia, että sisarukset perivät vanhempien sisarustensa pieneksi jääneet vaatteet ja aikuisten vaatteista tehtiin lasten vaatteita. Vaatteet olivat niin kestäviä, että olin ihan normaalia, että sisarussarjan pienimmät saivat ensimmäiset uudet vaatteensa suunnillen rippijuhliinsa. Rahaa oli vähän, lapsia paljon ja vaatteita vähän, siksi niiden oli pakko olla kestäviä.

Tähän samaan harhaan moni sortuu; Koska ennen vähiä vaatteita kierrätettiin niin niitten oli pakko olla laadukkaampia? Ei pidä paikkaansa.

Nykyään lastenvaatteita kierrätetään tai ollaan kierrättämättä riippuen siitä onko suvussa tai lähipiirissä sopivan ikäisiä vaatteenkäyttäjiä, nykyään samassa perheessä harvemmin on kahta-kolmea lasta enempää. Kun jossain romantisoidussa menneisyydessä lapsikatraassa saattoi olla kymmenenkin tenavaa suunnilleen vuoden ikäeroin niin vaatteiden periytyminen vanhimmalta nuorimmalle meni ihan luonnostaan. Nykyään taas lapsimäärät ovat pienempiä ja ennen kaikkea meidän elintasomme on menneisiin vuosikymmeniiin verrattuna naurettavan korkea joten jätteeksi joutuu isot määrät muuten ihan käyttökelpoista tavaraa.



Vaimoni on käsityöalan opettaja ja vintagevaatteiden harrastaja. Hänen mukaansa vanhat vaatteet on valmistettu paljon huolellisemmin kuin nykyvaatteet.

Juu, ja tämä ajatusvirhe on seurausta siitä että vintage-alan harrastajien käsissä on menneitten vuosikymmenien parhaimmisto. Heikompi tavara on viety lumppukeräykseen aikoja sitten.

Hyvä ystäväni työskenteli erään laadustaan tunnetun japanilaisen automerkin huoltopäällikkönä ja hän oli vahvasti sitä mieltä että p.o. automerkin laatumaine oli pelkkä myytti koska hänen korjaamollaan oli aina kyseisen merkin autoja joilla oli ongelmia. Poliisi alkaa helposti pitämään kaikkia ihmisiä potentiaalisina rikollisina koska hän tekee päivittäin työtä tavallisten ihmisten tekemien rikosten selvittämiseksi. Alkoholistien kanssa toimiva sosiaalityöntekijä voi sortua näkemään kaikki ihmiset alkoholiongelmallisina jne. Omista empiirisistä havainnoista voimansa hakeva mielikuva voi itsestä tuntua relevantilta mutta silti se saattaa olla pahasti vinoutunut.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

mbch

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4600 : 26.03.17 - klo:16:34 »
Kyllä ennen kaikki oli paremmin!

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4601 : 26.03.17 - klo:16:36 »
Kertooko se, että asiakas ei edes odota saavansa pitkän käyttöiän tuotteita tuotteista vai asiakkaista? Ja voidaanko tästä vetää johtopäätös että jossain romantisoidussa menneisyydessä asiakas odotti saavansa tavaraa joka kestää sukupolvelta toiselle?
En sanonut noin, vaan väitin, ettei ennen ollut nykyisin kaltaista halpa- ja kertakäyttövaateteollisuutta.

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 517
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4602 : 26.03.17 - klo:17:42 »
Kyllä ennen kaikki oli paremmin!

Vihdoinkin saatiin velmuilun yritystä velmuilulankaan
--
-Mars-

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4603 : 26.03.17 - klo:20:19 »
Ennen nostalgiakin oli parempaa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Velmuiluketju
« Vastaus #4604 : 27.03.17 - klo:04:43 »

Juu, ja tämä ajatusvirhe on seurausta siitä että vintage-alan harrastajien käsissä on menneitten vuosikymmenien parhaimmisto. Heikompi tavara on viety lumppukeräykseen aikoja sitten.



Yrittääkö Salaryman tässä nyt tosissaan väittää, ettei kaikilla 50-60 -lukujen miehillä muka ollut ranteessaan Omega tai Longines, eikä jalassaan Flosheim Imperialit?? :-D :-D