Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 425645 kertaa)

Jumbo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #495 : 26.10.13 - klo:00:04 »
Itse kirosin aina kaikilla höylillä ajaessani kun vekkejä tuli urakalla, kunnes ostin partaveitsen. Sillä saa siististi vauvanpyllyihon, eikä edes tule haavoja. Ajokulmaa on todella helppo säätää ja leukaparran reunatkin on sillä hyvä rajata.

Yleensä ajan saunan ohella, mutta välillä pitää pehmittää vaan suihkun avulla. Laitan joka tapauksessa partasaippuan pehmenemään ja partasudin lämpenemään jo ennen saunaa, jotta heti sen jälkeen pääsee ajelemaan rauhassa. Välillä olen käyttänyt kuorintavoidetta ennen ajoa, mutta näin talvisaikaan se kuivattaa hieman liikaa. Tärkeintä ajaessa on hoitaa homma niin, että aina kun terää naamalla kuljettaa, on sen edessä vaahtoa. Muuten se ei pelitä kunnolla.
Turkasen kaupunkilaiskeikarit, lakatkaa vokottelemasta sikojani!

Herttua

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #496 : 10.11.13 - klo:17:49 »
Aikoinaan saatua isoisän jäämistöä. En omaa vielä käyttökokemuksia.
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]

Pienenä yllätyksenä löysin vastaavan Ebaysta.
http://www.ebay.com/itm/C-V-Heljestrand-Razor-MK-No-8-Straight-Razor-Vintage-5-8-/331058720355
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:14:11 kirjoittanut Herttua »
"The better you dress, the worse you can behave."

Gamla

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #497 : 11.11.13 - klo:12:21 »

Voi tätä onnen päivää, sanoisi vuoristoneuvos Tuura.

Olen oppinut ajamaan Featherin terillä! Jo kolmas ajo ilman verenvuotoja. Ja sänki on lähtenyt tarkasti. Melkein kaksi vuotta opetteluun menikin. Tosin, vähän aktiivisemmin olisi voinut oikeaa ajotapaa hakea.

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #498 : 11.11.13 - klo:13:51 »
herttua: kuvien kokoa voi säätää tälviissi
Koodia: [Valitse]
[img width=200]http://i44.tinypic.com/23h8xhv.jpg[/img]jolloin lopputulos on seuraava

« Viimeksi muokattu: 12.11.13 - klo:08:45 kirjoittanut anon »

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #499 : 11.11.13 - klo:13:58 »
Heljestrand löytyy.


Herttua

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #500 : 11.11.13 - klo:14:14 »
Kiitti vinkistä, Anon!
Muokkasin kokoa, mutta jätin kuvat yhä spoilerin taakse.

Mitäs Wolf tykkää Heljestrandista? Onko ahkerassa käytössä ollut?
"The better you dress, the worse you can behave."

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #501 : 11.11.13 - klo:14:23 »
Pah :D, koristeen virkaa on toimittanut. Pitää varmaan joskus miehistyä ja alkaa tuota käyttämään.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #502 : 11.11.13 - klo:22:16 »
Tietääkö joku sanoa tarkemmin millaista terästä nuo partaveitset on? Todella kovaa pitää olla teräksen, jotta saa sheivauskulman aikaan. Täytyykö tommoinen teroittaa about joka ajon jälkeen?

Mietin vain kun itellä on laadukas japanilainen keittiöveitsi, jonka saa kyllä hiottua sheivausterävyyteen. Jotenkin tuntuu silti, että siinä ei terä pysyisi kuin ajon kerrallaan. Aika usein tuota saa teroittaa, jos haluaa pitää oikeasti sihisevän terävänä.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #503 : 12.11.13 - klo:10:36 »
^ Hiiliterästä. Varsinainen teroitus ei ole välttämätöntä kuin muutama kerta vuodessa kun terästä pitää huolta. Itse vetelen noin 25 kertaa molemmin puolin terää nahkaisella teroitusvyöllä ennen ajoa, vähän harvemmin lisäksi purjekangasvyöllä joka siistii terän reunaa vähän enemmän. Varsinainen teroitus ei ole välttämätöntä kuin muutama kerta vuodessa kun terästä pitää huolta.

PS Heljestrand on laatumerkki. Itsellänikin on kokoelmassa Mk.5.
« Viimeksi muokattu: 12.11.13 - klo:10:38 kirjoittanut Quijote »

Andi

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #504 : 21.11.13 - klo:15:06 »
Seuraavalla parranajomenetelmällä olen pyrkinyt pitämään vaivan ja kustannukset mahdollisimman pieninä:

1. Suihkussa käynti tai parran kostuttaminen lämpimällä vedellä
2. Parranajo kuumassa vedessä huuhdellulla turvahöylällä ilman vaahtoa tai saippuaa

Jos päämääränä on riittävän siisti ja esiintymiskelpoinen lopputulos, niin olen havainnut menetelmän toimivaksi. Tällä menetelmällä ei auta ajaa vastakarvaan, joten vauvanihoa sillä ei saa aikaiseksi.

Itse ajoon menee muutama minuutti, kun oppii tietämään toimivan ajotavan ja mihinkä suuntaan missäkin kohtaa kasvoja kannattaa ajaa. Isoin juttu minulle on ettei kasvoihin ei tarvitse laittaa saippuaa/vaahtoa ja pestä sitä pois. Vuotuiset kustannukset ovat myös hyvin pienet ja koostuvat vain partateristä ja höylästä. Yhdellä terällä olen ajanut noin viikon ajan tai pidempäänkin.

Tarkemmin käytössä on Merkur 34C ja Astra superior platinum partaterät. Muutkin terät ovat toimineet. Sekä parran ja ihon pehmentäminen vedellä että partaterän huuhtominen kuumassa vedessä ovat välttämättömiä toimenpiteitä. Muutoin höylä ei pure partaan eikä luista kasvoissa. Poskissa, kaulassa ja leuassa ajan pääsääntöisesti vain myötäkarvaan, viikset ajan varovaisesti pois sivukarvaan. Lopputulos on syytä käydä läpi hyvässä valossa ja napsauttaa pois jäljelle jääneet pitkät karvat.
« Viimeksi muokattu: 27.11.13 - klo:22:58 kirjoittanut Andi »

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #505 : 14.01.14 - klo:07:47 »
Mielenkiintoinen foorumilanka - sokkotestissä Astra Superior Platinum vs. Personna Platinum:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/265862-Blind-test-4-Personna-quot-Red-quot-vs-Astra-SP

Esme

  • Kisälli
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #506 : 22.03.14 - klo:18:15 »
Mites kun ajelee parran lisäksi myös hiukset, mitenköhän mahtaisi toimia safety razor tässä tarkoituksessa? Youtubesta pari videota katsoin ja näytti siltä että vähän erilaisia tekniikoita käyttivät, toinen suosi pitkiä vetoja ja toinen lyhyitä, tuuman kerrallaan.

Tällä hetkellä käytän Gilleten fusion höylää, mutta tämä tahtoo mennä helposti tukkoon ja käyttöikä terällä melko lyhyt. Yhden terän voisi ainakin kuvitella pysyvän paremmin auki kuin useampiteräisten välit? Harrastuksen piikkiin taitaa testi mennä, mutta eipähän ole kallis kokeilu. Kunhan nyt välineet ensin saapuvat.


Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #507 : 22.03.14 - klo:21:43 »
En ole päähän kokeillut, mutta mikä ettei se toimisi. Kuvittelisin kyllä, että takaraivon puolella saattaa tuntua siltä, että olisi kiva nähdä, mitä on tekemässä.

Joskin itse olen opetellut vasta muutaman viikon käyttämään semmoista turvarasuuria leukaani. Ihan hyvin on toiminut, paremmin kuin entinen perushöylä. Leukaluun takakulmat tuntuvat edelleen vähän hankalilta kohdilta, mutta muuten yllättävän helppoa.

flashman

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #508 : 25.03.14 - klo:15:11 »
Siirryin joskus parisen vuotta sitten ajamaan klassisemmalla tavalla. Ei Gilletten Mach3:ssa periaatteessa ollut mitään valittamista mutta jossain vaiheessa, reilun 30 vuoden ajamisen jälkeen totesin että voihan siitäkin päivittäisestä rutiinista yrittää saada irti jotain mielihyvääkin. Tässä muovisessa maailmassa safety razor ja suti tarjoavat edes sen kymmenen minuuttia päivässä klassisen miehen elämää, omassa kylpyhuoneessa.:D

Merkur Futurilla ajan nyt enkä usko enää ikinä palaavani moniterien käyttäjäksi. Matkakäyttöön yms. on parikin vanhaa Gilletten Super Speediä (USA ja Englanti) mutta kyllä saksalainen tekniikka ne käytössä voittaa.

Erinäisten kokeilujen jälkeen lopetin etsiskelemästä "täydellistä" terää koska alkoi tuntumaan, että terän merkkiä oleellisempi tekijä on vaahdon ja sudin laatu sekä muut muuttuvat tekijät. Derbyillä tai Astra Platinumeilla mennään pääasiassa nyt. Molemmissa tuntuisi itselleni sopiva terän säätö Futurissa olevan 4. Partaakin pidän (van Dyck, ohuilla viiksillä) joten rajausten suhteen joskus kaipailee jotain Futuria näppärämpää ja vanha Heljestrand on jo siirretty odottamaan inspiraation löytymistä.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #509 : 25.03.14 - klo:16:18 »
Ajoteristä sen verran, että olen kokeillut 'pukimon molempia myynnissä olevia teriä (Astra superioria ja Personna platinumia) ja sitten gilleten jotain terää, ja näistä kokemuksista paras omalle pärställe on ehdottomasti ollut Personna.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.